|
Inlägg #1: Postat: 2003-06-23 18:18:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Kärleken förefaller vara något så stort hos
kvinnor för kvinnor att om deras
känslor inte kanaliseras genom något slags social disciplin känner de sig bortkomna." Ur "Engelsk kavalkad, dagböcker och brev 1930-41". En av de absolut bästa böcker jag läst.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-06-23 21:08:00
|
|
Katta |
Vi andra lever på 2000-talet och med de värderingar som gror här och nu... och inser att en klassiker just är en klassiker.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-06-24 14:15:00
|
|
Fredrik R |
Stålis, denna kärlek är endast bekräftelsen i nutiden och inte samvaron med familjen. Kanalerna heter idag pengar, alkohol och rosa moln. Diciplinen är att ingen får rubba denna "balans..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-06-24 14:16:00
|
|
Fredrik R |
Katta, var tid har sin klassiker.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-06-26 19:33:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Inget nytt under solen ;- Mer Nicolson: "2 december 1936. Underhuset. . . Jag känner mig mycket antifeministisk i kväll. Jag
*avskyr* kvinnor. Det enda som kan få dem att uppträda anständigt är att ge dem totalt jämställdhet och inga privilegier. Nu fordrar de jämställdhet *plus* privilegier."
Observera att Nicolsons åsikter inte nödvändigtvis återspeglar mina egna.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-06-26 22:50:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Och att citaten är hämtade ur ett brev han skrev till sin fru, i vilket han undantar henne, liksom andra
arbetande kvinnor, från sin generella förkastelsedom.
Hans fru skrev förresten "Orlando", som blev film.
Nicolson-boken köpte jag för fem kronor på en utgallring av böcker på mitt kommunbibliotek. Förmodligen svår att få tag i.
En annan bok om samma tid, som min snälla fru gav mig i julklapp, är
Cecilia Hagens underbara
bok om systrarna Mitford.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-06-26 22:57:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Den äldsta av dem, Diana, en riktig isdrottning, gifte sig med Tom Mosley, som blev Englands fascistledare under kriget och internerades av släktingen Churchill.
Nicolson var innan Mosleys omvändelse till fascismen dennes förtrogne vid bildandet av det nya partiet. Diana lever fortfarande och intervjuas av Hagen. Hennes son, Lord Moyne, Trustor-gubben, intervjuas också. Ah, känner mig som Basil Fawlty när han fjäskar för engelsk adel ;-
|
| |