|
Inlägg #1: Postat: 2003-06-06 10:20:00
|
|
Elisabeth |
"Summan av den gemenskapen"kallades förr, för allmänbildnings gemenskapen och det var en fin värdefull gemenskap utom för dom med blockeringar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-06-06 10:41:00
|
|
Okvin |
Sourze vill att man slår larm om man "hittar rasistiska kommentarer, hets mot folkgrupp eller något annat du finner stötande." Gäller det även själva artikeln?
Det kan inte vara lätt för Alexandra Pascalidou att bo i Sverige, detta land som hon hatar så intensivt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-06-06 10:47:00
|
|
Billy Butt |
Bra artikel Alexandra - och du menar väl men glöm inte att svenskar är, till skillnad från greker, ett jävla passivt folkslag. Här vågar man ingenting. Enda sättet att få fart på nationalkänslan vore om vi vann fotbolls VM eller i fall vi hamnade i krig. Annars glöm det Alex.Svenskar är stolta privat inte i gruppform. Det är mina 36 års erfarenhet av folket som talar!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-06-06 10:53:00
|
|
Yohannis Petersson |
Bra artikel Alexandra. Det är en mycket synd att svenskarna inte firar sin nationaldag, som Norge gör. Vi borde inte underskatta oss själva på det här viset.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-06-06 16:57:00
|
|
Alf Carlsson |
Nästa inlägg från vår Alexandra ska handla om vad som är svenskt - om det är fallskärmsavtalen, rasismen, nedrustningen av den offentliga sektorn, hockeylandslaget från Kanada eller lingondrickan...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-06-06 17:47:00
|
|
the Death |
Du svarar ju på din fråga innan du ställer den, Alexandra. Folk går omkring i stan och skrattar och är glada, der är så en nationaldag ska firas - genom att må bra i landet man lever i. Vad har karnevaler och överdrivna spektakel att göra med det? Kanske är det istället resten av världen som borde lära av Sverige?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-06-06 18:23:00
|
|
Vikingen |
Det är en jävla skillnad på att vara svensk och "svensk medborgare"! Tänk på det på Sveriges nationaldag!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-06-06 20:37:00
|
|
Magnus Löwendahl |
"Emil i Lönneberga har ersatts av Ahmed på Beckomberga."
Vad jag inte kan fatta är att flera läsare tycker att artikeln är välskriven. Att svenskar inte firar nationaldagen med någon vidare schwung beror väl helt enkelt på att genomsnittssvensken inte är särskilt stolt över sitt land. Helt enkelt inte upplever någon stark nationalkänsla. Mot bakgrund av Sveriges historia de sista tvåhundra åren och landets ekonomiska status i dag: hur kan någon tycka att detta är konstigt?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-06-06 20:38:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Sanningen är ju att Sveriges historia är ärelös och dessutom har Sverige gått ekonomiskt bakåt i 25 år. Vad ska firas?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-06-06 22:35:00
|
|
Bofredrik |
A P har som yrke att tala illa om Sverige och svenskarna.
Hon vill se oss alla i botten på en skål och så skall vi föras runt av en visp och blandas samman.
Om jag skulle säga att min dotter inte får gifta sig med den turk som hon valt, då är jag rasist.
Men om turkens pappa skulle säga att hans son inte får gifta sig med min dotter, en svensk, då är det inte rasism utan bevakande av hemlandets kultur!
MÄRKLIGT!
ÅK HEM ALEXANDRA, TILL GREKLAND!
Jag är trött på dina tokigheter...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-06-07 00:06:00
|
|
Alf Carlsson |
Å svenskens vägnar vill jag be Alexandra om ursäkt för alla fördomsfulla medborgare som tar tillfället i akt att vädra sin dåliga självkänsla och sina misslyckade liv i rasistiska termer.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-06-10 00:37:00
|
|
Alf Carlsson |
Kamrater Stalin och fosterlandsvänner Hitler...kan man inleda värre?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-06-10 07:56:00
|
|
vickan |
Tyvärr är SE inget att vara stolt över idag. Firandet av natdagen gäller inte alla sv medborgare. De sv-sv gamla som inte får hjälp med att komma ut o se det vackra får inte vara med o fira. De som byggde upp detta land. Budgeten räcker inte till humaniteten för d-a människor. D-a är en skam. 6/6 borde politik sätta sig ner o skämmas ö hur de behandlar skattebet inom sk äldreomsorg. Vem skulle inte tappa lisvlusten.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-06-12 15:46:00
|
|
Per |
Jag förstår inte ett dugg av den galla som har vräkts över A P. Krönikan är ju en HYLLNING till Sverige och svenskar av olika ursprung, och uppmanar ju oss att fira nationaldagen. Att påstå att krönikan visar att A P hatar Sverige och ursprungssvenska svenskar är ju rent nonsens.
Till Alexandra P: Tack för en trevlig, välskriven artikel!
Nästa nationaldag skulle jag gärna fira tillsammans med dig, däremot INTE tillsammans med vissa av dem som kommenterat din krönika!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-06-14 22:03:00
|
|
Alf Carlsson |
Ja, se det var verkligen en fin nationaldag vi fick i dessa strængar. Nu återstår det bara før Alexandra att følja upp sitt ønskemål och berætta om svensk, att vara svensk och det svenska. Før jag vill leva jag vill dø med orden...
|
| |