Inlägg #1: Postat: 2003-05-27 21:12:00
|
Simon Lundström |
Traditionen är en lögn..en riktigt tradition skulle innebära att majoriteten av alla elever skulle anse att kyrkan är den perfekta platsen för möten och skolavslutningar...detta är inte fallet idag
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-28 12:13:00
|
Per J |
Jag känner mig knappast förtryckt. Vissa, som jag, tycker att kyrkan är en fin och rofylld plats.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-28 15:05:00
|
Simon Lundström |
Visst är kyrkan fin men det är ingen orsak att pracka på människor en viss tro..
Anser du att det är rätt att bevara en tradition som är ett tvång?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-28 20:26:00
|
per j |
det finns tvång som jag vill behålla, t ex skolplikten.
men jag ser ändå det inte som ett tvång att sitta i kyrkan. det finns så mycket annat att bekymra sig om.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-28 23:05:00
|
Simon Lundström |
Skolplikten är faktiskt inte ett tvång eftersom det är skapat av människan gemensamt tillsammans i samhället för att få det att fungera..relgionstvång är att ett prästerskap skall få bestämma över en annans tro..
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-28 23:08:00
|
Simon Lundström |
Frågan är betydligt djupare än "bara om att tvingas sitta i kyrkan" det handlar om hur pusselbitarna sitter ihop..den stora helheten..i ett samhälle med majoritet av kristnahögtider och en läroplan som vill föra in oss i kristendomen och där dop utan den döptes medgivande existerar finns det mycket att bekymra sig för
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-29 09:18:00
|
Per J |
Det är klart att vi ska lära oss om kristendomen eftersom den genomsyrar hela vår värdegrund och våra lagar. Vi får inte glömma bort vårt arv och vår identitet. Men staten och kyrkan är åtskilda nu i alla fall, jag tvingades inte att döpa och konfirmera mig - jag vet inte hur det är med dig.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-29 18:16:00
|
Simon Lundström |
Men du sa väl inte till dina föräldrar att du skulle döpa dig?
Vid åtminstone 14-15 års åldern borde gränsen för medlemskap i kyrkliga förbund vara.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-29 18:17:00
|
Simon Lundström |
Klart man borde få lära sig om kristendomen...men inte behöva ingå i den eller att dela den kristnagrundsynen..
Om det nu är så självklart att det är just kristendomen som genomsyrar lagar och värdegrund vill jag inte kommentera ens..
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-05-29 18:19:00
|
SImon Lundström |
"Vi får inte glömma bort vårt arv och vår identitet"
Menar du att de kristna korstågen utresning av asa-tron var en naturlig proccess i historien?
Vår identitet bestämms individuellt och av oss själva...det har ingenting med kristendom eller relgionen att göra..det finns oerhört få svenska medlemmar i SvenskaKyrkan som ihuvudtaget är KRISTNA
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-05-29 18:21:00
|
Simon Lundström |
Skrev visst fel menade inte svenska medlemmar utan endast medlemmar..förvirrar mig bland alla kommentarer..haha
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-05-29 19:40:00
|
Per J |
Negativt arv eller positivt, vad det än är måste vi lära oss om det och lära oss av det. Jag tycker inte att vi ska glömma bort en väsentlig del av vår och västerlandets historia.
Det präglar oss vare sig vi vill det eller inte. Jag är inte döpt eller konfirmerad, men jag är medlem i Svenska Kyrkan. Dock är jag fri att gå ur närsomhelst, vilket jag kanske kommer att göra eftersom jag måste betala skatt för det.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-05-30 11:19:00
|
Simon Lundström |
Klart man skall få lära sig..men inte tvingas lära sig..och man bör själv kunna välja om man skall/eller inte skall vara medlem i en kyrka..ihuvudtaget borde det vara olagligt att låta föräldrar få sina barn att gå med i organisationer innan de är åtminstone 12-13 år
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-05-30 19:31:00
|
Per J |
Så, nu börjar vi komma någonstans här... Jag kan hålla med dig om att barn inte är redo att gå med i vissa organisationer innan en viss ålder, men att lagstifta mot det... i så fall en rekommenderande lag
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-05-30 20:06:00
|
Simon Lundström |
Tex bör inte barn under en viss ålder kunna gå med om föräldrarna pushat på dem..detta bör ju resultera i en myndighet eventuellt varts arbete är att se om ett barn självständigt velat gå med i en viss sorts organisation..detta bör ju gälla grupperna religösa grupper
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-05-30 20:07:00
|
Simon Lundström |
Och en viss mån tillexempel politiska grupper..men det bör vara vid åldern 10 ..och under den åldern bör en undersökning om föräldrar/propaganda fått denne att gå med i en organisation..det är viktigt att aldrig få detta att bli varken ett maktmedel från kapitalets eller statens sida
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-05-30 21:58:00
|
Per J |
Ja det vore ju guld om man kunde få något sånt att funka...
|
|