Annika Sörenstam-bubblan!

Inlägg #1: Postat: 2003-05-26 19:28:00
Katta
Det är nog du som inte har koll och stör dig på att tjejen mopsar upp sig... så vitt jag förstår det så får männen spela med kvinnorna likväl som kvinnorna med männen enligt reglerna jag läst under denna hysteriska period men få har nyttjat det hittils.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-26 19:48:00
Michael Ståhlberg
Jag har ingen aning om att jag skrev nåt så skenbart initierat som att AS "inte ens behövde kvala in".
Kan inga sporttermer. Var bara intresserad av AS:s placering i tävlingen. Fick aldrig veta det via
tidningarna. Tvingades ringa två tidningsredaktioner för att få besked. Det är det min artikel handlar om.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-26 19:53:00
Michael Ståhlberg
För den oinitierade så var det
av tredjevärldskrigsrubrikerna på löpsedlarna och superlativerna lätt att tro att Annika var jämngod med den manliga världseliten. Därför
blev det något av en antiklimax
när hon hamnade så långt bak som på 96:e eller 97:e plats bland 113 tävlande.
Inlägg #4: Postat: 2003-05-26 19:59:00
Michael Ståhlberg
Hypen kring Annika Sörenstam påminde om hypen kring IT-gurusarna, dessa övermänniskor som slipsnissarna knöföll inför och tillbad. Problemet som jag ser det är inte Jonas Birgersson eller Annika Sörenstam allra minst hon, som verkar trevlig, utan journalisternas
tendens att blåsa upp saker bortom alla rimliga proportioner.
Inlägg #5: Postat: 2003-05-26 20:00:00
Michael Ståhlberg
Dessutom märktes att Annika blivit en symbol för kampen mot diskriminering av kvinnor, vilket gav uppmärksamheten kring henne en
påfrestande propagandistisk underton. Parat med oförblommerat
förakt för "golfgubbarna".
Inlägg #6: Postat: 2003-05-26 20:03:00
Michael Ståhlberg
Sammanfattningsvis: "Cirkus Annika" förenade två starka intressen:
dels tidningarnas kommersiella intresse av sensationsjournalistik, dels feministernas av att skapa ännu ett symboldrama om
kampen mellan det goda det kvinnliga och det onda det manliga.
Inlägg #7: Postat: 2003-05-26 22:40:00
Katta
Jag anser ändå att du förstorar det hela. Var använde feminister Annika för sitt syfte? Det enda jag sett har varit Sportdårar som skapat hysteri. Visa gärna en länk på att feminister använt sig av historien.
Laddar...