Psykiskt sjuka bör inte få frigång

Inlägg #1: Postat: 2003-05-26 19:15:00
Katta
Så vitt jag förstod det hela så var han alkoholist. Dessutom blev han skjutsad till öppen mottagningen av poliser innan dådet men de tror inte att han har gått in överhuvudtaget.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-26 19:18:00
Katta
Men jag håller med dig i din kommentar i stort, vård till psykiskt sjuka, inte inlåsning, kan inte se att det skulle främja något annat än möjligtvis kommunens ekonomi. Socialtjänsten tillämpar idag enbart LVM lagen om vård av missbrukare om det är ekonomiskt försvarbart... undrar vad som är försvarbart i vårt samhälle?
Inlägg #3: Postat: 2003-05-27 09:41:00
Sten
"Farliga alkoholister" var ett begrepp när det fanns nykterhetsvård och innan knarket börjadeRubriken borde handlat om det eller "Knarkande psykopater borde inte få frigång".Yoannes rubrik förstärker bara fördomar mot depressioner och tillfälliga psykoser
Inlägg #4: Postat: 2003-05-27 09:44:00
Helena
Mannen som utförde detta dåd var psykiskt sjuk i första hand och missbrukare i andra hand. En majoritet av tunga missbrukare har en psykisk sjukdom i botten. Den brukar för det mesta förvärras av missbruket. Denna man ska givetvis inte placeras i fängelse för det han gjort. Det vore sjukt. Han behöver vård!
Inlägg #5: Postat: 2003-05-27 09:49:00
Helena
Många svårt psykiskt sjuka släpptes ut från "mentalsjukhusen" i början av 90-talet. Det var förödande eftersom en stor del av dem nu har dött. De som inte är döda är hemlösa och missbrukare. Jag vet inte om denna man var en av dem, men visssa svårt psykiskt sjuka klarar sig helt enkelt inte i samhället.
Laddar...