Feministiskt självförsvar

Inlägg #1: Postat: 2003-05-24 16:34:00
Katta
Kan jag inte få se den där statistiken som alla tjafsar om här på Sourze, att killar är mer utsatta för våld?
Inlägg #2: Postat: 2003-05-24 16:37:00
Katta
Vem är det som enbart uppmanar tjejer till självförsvar? På den tiden då jag tränade taekwon-do så var jag ensam tjej bland 20 killar. Vem uppmuntrade vem sa du?
Inlägg #3: Postat: 2003-05-24 19:09:00
Jolin
Jo, men taekwon-don du gick på var väl inget "feministiskt självförsvar"? Jag syftar på den sponsrade gratiskurserna bara för tjejer som ordnas på flera håll.
Inlägg #4: Postat: 2003-05-24 20:50:00
Katta
All föreningsverksamhet är sponsrad och subventionerad av kommuner. Det blir liv av precis den anledningen att de vänder sig till tjejer, v-het med mest killar provocerar däremot ingen.
Inlägg #5: Postat: 2003-05-25 16:06:00
Erik Lindgren
Jolin: det är en skillnad, killar slåss oftare internt som du säger. Övning ger färdighet, och motstånd tvingar till utveckling. Killar går inte kurser, de växer upp med våldet sedan barnsben, och nästan alla är vi vapenfixerade någon gång i livet. Plus att vi bollister föds till att bli i genomsnitt starkare. Som du kanske vet så riktar sig inte våldsinfluerade leksaker, typ M-16-kopior i plast, och serietidningar typ Spawn till tjejer.
Inlägg #6: Postat: 2003-05-26 07:34:00
Agge
Jolin: Vad du inte tycks förstå är att killar mycket sällan blir våldtagna. Man ska inte förringa en käftsmäll, men satt i perspektiv så hoppas jag att till och med du inser vidden av skillnad. Dessutom är följdfrågor av din karaktär onödiga. Ett specifikt problem löses inte av den typen av resonemang "Jamen varför ska vi diskutera ätstörningar när det finns barn i Afrika som svälter".
Inlägg #7: Postat: 2003-05-27 21:05:00
Jolin
Erik: Och vad i helvete ska du göra med din M16-kopia i plast när du blir överfallen? Sånt där köper jag inte. Lekvåld har ganska lite med verkligt våld att göra. Det räcker med att växa upp i förorten så lär man sig slåss på gatan istället för på kurs, oavsett kön. Övning ger färdighet.
Inlägg #8: Postat: 2003-05-27 21:07:00
Jolin
Agge: Killar blir mycket sällan våldtagna i Sverige. Vad har det med saken att göra? Min följdfråga relaterar till artikeln på så sätt att jag undrar varför vi måste ha feministiskt självförsvar. Enligt texten är dessa kurser ofta undermåliga. Kan inte tjejerna gå en vanlig självförsvarskurs?
Inlägg #9: Postat: 2003-05-27 21:12:00
Jolin
Katta: Nej, det provocerar mig inte det minsta att fler killar anmäler sig till en kurs som är öppen för alla. Varför skulle det göra det? Det provocerar mig inte heller att det bara är tjejer på de "feministiska" kurserna, jag bara undrar varför inte feministerna kan gå på samma självförsvar som alla andra.
Inlägg #10: Postat: 2003-05-27 21:21:00
Jolin
Rent allmänt kan jag säga såhär: Ja, jag känner mig otrygg som ensam kvinna i stockholmsnatten. Ja, jag har varit tvungen att försvara mig. Till skillnad från skribenten tycker jag att en kurs i självförsvar är bättre än inget, även om det kanske inte räcker alla gånger..
Inlägg #11: Postat: 2003-05-27 21:22:00
Jolin
När jag kommer tillbaka till Sverige har jag lovat mig själv att lära mig lite bättre självförsvar och att inskaffa nån sorts laglig försvarsspray. Fast mest för att skydda mig från det svenska rättssystemet. Stålhättor och knogjärn gillas ju inte ens av lagen i självförsvarssyfte.
Inlägg #12: Postat: 2003-05-28 19:24:00
Johannes
Jolin: Just for the record. Ja, jag tycker att tjejer borde få lära sig självförsvar. Fast på ett vettigt sätt och inte genom mindre helgkurser. Utöver det så anser jag sveriges rättssystem värdelöst när det gäller att skydda kvinnor.
Laddar...