Tre brev till Nationaldemokraterna

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2003-05-21 13:34:00
Katta
Inte är Sverige som det var i början på 80-talet och tack gode gud för det. Jag håller med Åsa, det finns jobb och nog skulle de få lön om de jobbade. Sveriges största problem är att de stora företagen styr... Hotar med att flytta verksamheten utomlands för att den inte är tillräckligt lönsam och pang så får de som de vill... Om pengarna från skatterna gick tillbaka till folket så vore det naturligtvis bättre...
Inlägg #22: Postat: 2003-05-21 13:34:00
Katta
Men du Janne får Sverige att framstå som ett U-land, vi har resurser och förmåga att ta hand om människor som lider av krig och förföljelse och vi ska göra det...
Inlägg #23: Postat: 2003-05-21 13:52:00
Janne
Katta. Andra och rikare länder får nu ta sitt ansvar. Vi har gjort vårt! Om livbåten överfylls går vi alla till botten!
Inlägg #24: Postat: 2003-05-21 16:26:00
Michael Ståhlberg
Le bateau est pleine. Eller vad säger fransosen? Bara halvhaj på franska. Isaksson skriver att nepotism inte bara gäller i politiken utan i hela samhället. Oundvikligt antar jag. Men det blir ett demokratiskt problem i och med
att politikerna börjar bete sig som direktörerna. Läs Lasse Strömstedts
krönika i senaste Aktuell säkerhet om alla politiker som är psykopater!Länk: cfsi.se
Inlägg #25: Postat: 2003-05-21 17:39:00
Katta
Janne: Jag har ingen aning om hur gammal du är, men argumenten du för fram är nog äldre ändå... Det du skriver i svar 23 har jag hört sen 70-talet, och se, än har Sverige inte sjunkit...
Inlägg #26: Postat: 2003-05-21 18:22:00
Janne
Katta. Att sjunka innebär en kontinuerlig process som kan ta olika lång tid. Därför bör man i god tid stoppa processen och inte vänta tills katastrofen är ett faktum.
Inlägg #27: Postat: 2003-05-21 19:11:00
Katta
Det skulle vara intressant att höra vad du menar med "sjunka".
Inlägg #28: Postat: 2003-05-21 21:47:00
Janne
Katta, förlåt mig men du börjar bli lite tröttsam. Du förstår med all säkerhet vad jag menar och att undervisa dig i nationalekonomi, vilket jag skulle kunna eftersom jag är ekonom, räcker inte utrymmet till för. Jag tror dock alla har förstått mitt budskap. Det här är det sista jag skriver på Sourze. I morgon går mina 5 dagar ut och eftersom jag inte tror på betalinternet så slutar jag här. Ha det bra!
Inlägg #29: Postat: 2003-05-21 23:05:00
Katta
Ja ibland är det tröttsamt att möta folk som har olika åsikter. Vidare så tror jag inte att du kan få ekonomerna att enas om det du skriver heller. Nej det lär nog inte bli så många kvar...
Inlägg #30: Postat: 2003-05-22 05:36:00
Jan Schmidt
Så, Michael Ståhlberg, bara för att något skrivits i DN debatt eller på Brännpunkt i Svenskan så måste det vara sant? Det är ju faktiskt fråga om DEBATTFORA, där människor uttrycker ÅSIKTER! DN och SvD är ju dessutom högerblaskor båda två...
Inlägg #31: Postat: 2003-05-22 05:49:00
Jan Schmidt
Men Bengt, det är ju så att välstånd skapas av människor i arbete! Alltså, ju fler människor som jobbar, desto högre välstånd, oavsett om de som arbetar är födda i Sverige eller inte. Att tro att en stat kan "spara" sig till välstånd är ju bara en nyliberal myt som tyvärr alla högerkrafter från sossarna till nationaldemokraterna gått på! Det är också en myt att Sverige dalat iden s k välståndsligan, det beror alldeles på hur man räknar.
Inlägg #32: Postat: 2003-05-22 11:26:00
Calle W.
Jan S. Oavsett hur man räknar så har Sverige dalat kraftigt i välstånsdsligan. Exakt hur mycket kan man diskutera, till vilken plats, men det är ointressant. Vi har världens högsta skatter men inte världens högsta välfärd längre. Någonstans finns det svarta hål och ett av hålen är utan tvekan kostnaderna för invandringen. Detta känner givetvis regeringen till men av olika skäl är frågan känslig och därför tar ingen tag i den.
Inlägg #33: Postat: 2003-05-22 11:34:00
Calle W.
Jan S. För att människor ska kunna arbeta och skapa välstånd måste det finnas arbetsplatser, Jan. Inga arbetsplatser, inga arbeten, inget välstånd. Detta alldeles oavsett var i världen du är född. Får inte människor arbete måste dom försörjas på annat sätt. Det är detta som idag sker i Sverige och som är oerhört kostsamt för samhället.
Inlägg #34: Postat: 2003-05-22 19:12:00
Mike
I fråga om den sjunkande livbåten är det väl snarare så att vår "luftballong" inte stiger lika snabbt som de andra så om vi tittar på de andra ballongerna ser det ut som vi sjunker fast i förhållande till moderjord stiger vi Sverige. En fråga är ju om vi haft det materiallt bättre eller sämre med mindre invandring allt annat konstant.
Inlägg #35: Postat: 2003-05-22 19:19:00
Mike
Om vi kommer fram till att vi haft det bättre med mindre invandring får man ju sen avgöra hur stora uppoffringar vi vill göra i "humanitärt" syfte. Om nu svensk flyktingpolitik kan sägas vara humanitär. När jag bodde i Sverige ansåg jag att flyktinginvandringen gav ett negativ bidrag i ekonomiskt hänseende men ett positivt bidrag i humanitärt avseende.
Inlägg #36: Postat: 2003-05-22 19:23:00
Mike
Min åsikt då som nu var att man borde kunna förbättra både det ekonomiska och det humanitära resultatet genom att förändra flyktingmottagandet, bidragskulturen, och den stela arbetsmarknaden utan att minska antalet beviljade uppehållstillstånd.
Inlägg #37: Postat: 2003-05-22 22:44:00
Calle W.
Mike. Endast en liten del av invandringen är ren flyktinginvandring. Den övervägande delen består av ekonomisk och anhöriginvandring. Förståeligt ur individens synpunkt men en ekonomisk och förmodligen social katastrof för Sverige om den fortsätter
Inlägg #38: Postat: 2003-05-23 00:53:00
Mike
Det är ju en definitionsfråga och vad byråkraterna anser vara en fullvärdig flykting är inte hela sanningen. Jag ser inget principiellt fel i ekonomiska flyktingskäl heller så länge de inte ligger skattebetalarna till last, mao reformera systemet istället.
Inlägg #39: Postat: 2003-05-23 02:31:00
Katta
Men samtidigt betalar Norrlands kommuner ut priser åt folket för att de ska föda barn. Gratis barnomsorg och tiotusen i pris om bebben föds på rätt dag. Vi vill alltså öka befolkningen i Sverige men minska invandringen!?!
Inlägg #40: Postat: 2003-05-23 05:24:00
Jan Schmidt
Calle W, att vi har "världens högsta skatter" är också en myt - det beror även det på hur man räknar, nämligen fast oavsett hur man räknar, är Sveriges beskattning av företagens vinster bland de lägsta i EU! De svarta hålen du talar om är nog snarare SÄNKTA INKOMSTER skatter än ökade utgifter för invandring, t ex.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...