|
Inlägg #1: Postat: 2003-05-18 18:22:00
|
|
Bengt |
Det har vi mycket svårt att klara idag. Vi är, sedan många år, på väg utför. Vi har halkat ner från 4:e till 17:e plats i OECD:s välståndsliga. Det har inte blivit dyrt i andra länder, det är vi som blivit fattigare. Vi är idag fattigare än samtliga våra nordiska grannländer t ex. Stoppa därför all invandring helt till vi återhämtat oss ekonomiskt, alla som vill arbeta kan få det och välståndet har slutat falla!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-18 22:54:00
|
|
Katta |
Jo det är otroligt viktigt att vi "återhämtar oss", invandrare och flyktingar får vänta tills en korv med bröd kostar 5 spänn... men vem fan ska tvätta och städa på sjukhusen under tiden? Vem ska sköta de äldre på vårdhemmen.. de bortskämda svenskarna kanske?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-19 11:20:00
|
|
Bengt |
Om invandringen fortsätter i samma takt som hittills, störst i Europa per capita, till ett land som snart tillhör de fattigaste i Europa, kommer det att bädda för en mycket obehaglig politisk utveckling. Vi kan helt enkelt inte ta emot fler människor än vi har råd med. Ekonomin sätter gränsen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-19 12:30:00
|
|
Katta |
Jag ska absolut inte utge mig för att vara ekonom, men borde inte fler människor generera mer pengar? Hur skulle andra länder med fler människor annars kunna fungera? Det är ju inte som så att Sverige är överfulltper kvadratmeter...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-20 03:45:00
|
|
Michael Ståhlberg |
En försiktig beräkning visar att Sverige årligen förlorar 30 miljarder
per år på invandringen sen tidigt
90-talet. Detta har stått både på DN debatt och på Brännpunkt i SvD.
Det största demokratiska problemet i hela västvärlden är klyftan mellan elit och folk. Det är förmodligen den
Bengt åsyftar med en "mycket obehaglig politisk utveckling".
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-20 12:25:00
|
|
Janne |
Fler människor kan inte generera mer pengar om det inte finns arbete åt dessa människor. Ungefär var fjärde vuxen person idag arbetar inte. Detta är helt ohållbart i längden. Att därför bara fylla på landet med människor som aldrig kommer i arbete, som livslångt ska försörjas, kan bara leda till avgrunden.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-20 12:46:00
|
|
Janne |
En annan sak: Elit kallas människor som tillhör dom bästa, skickligaste, mest välutbildade och kompetenta inom ett visst område. Kalla därför inte våra politiker och deras hejdukar för detta. Med sin ofta låga utbildning, sin inkompetens, sitt vanstyre av landet och sina partibokskarriärer, tillhör dom långt ifrån någon elit. Dom tillhör ett frälse, en nomenklatura, ett gäng som flyter ovanpå och finansierar sig med vad du och jag betalar i skatt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-20 12:50:00
|
|
Janne 2 |
Dom är varken duktigare, mer begåvade eller kompetentare än vi andra ute bland "folket", eller som dom gillar att kalla oss dom "vanliga eller dom små människorna". Dom har mitt fulla förakt!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-20 13:28:00
|
|
Katta |
Att medvetet dra likhetsstreck mellan invandrare och person som aldrig kommer jobba är inte ok. Det finns jobb inom EU, Portugal skriker efter byggjobbare men Svenskarna stnnar hemma och jobbar svart istället.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-05-20 13:57:00
|
|
Janne |
Då bör invandringen styras till Portugal och till övriga EU där jobben finns och inte till Sverige där inga vita jobb tycks finnas och där "vanliga" människor bara får det sämre och sämre.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-05-20 14:56:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Janne: okej, elit kanske är för smickrande för sumprunkarna på
Helgeandsholmen. Men om man vidgar perspektivet lite. Till eliten
räknar jag också ordets män och kvinnor
intellektuella plus journalister,
artisteliten, prästerskapet, Svenskt Fucking Näringsliv, LO, TCO, SACO,
terapeuterna särskilt de freudianska, och emellan de läpparnas bekännelser dessa uttalar och det som folk i allmänhet tycker är klyftan stor.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-05-20 15:02:00
|
|
Katta ang. svar 10 |
Önskar definition på: vita jobb och "vanliga" människor, tack
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-05-20 20:50:00
|
|
Janne |
Katta. Vita jobb motsatsen till svarta jobb förstås. Vanliga människor Du och jag förmodar jag som inte har gräddfil i etablisemanget, vare sig det politiska eller det inom näringslivet. Var det så svårt att förstå?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-05-20 21:00:00
|
|
Janne |
Michael S. Låt oss spara ordet elit till dom som verkligen tillhör en elit, inte till ett etablissemang som bara dunkar varandra i ryggen, smörjer varandra med stålar och delar ut välbetalda toppjobb till varandra. Ett etablissemang som man numera även tycks födas in i.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-05-20 22:11:00
|
|
Katta |
Jag måste säga att jag fått det bättre de senaste åren, absolut inte sämre. Jag har heller aldrig varit arbetslös... Gör det mig till en ovanlig människa alltså?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-05-21 00:02:00
|
|
Åsa |
Janne: Vad menar du med att det inte finns jobb? Det kryllar av jobb inom vård och omsorg, folk går på knäna för att det inte finns några att plocka in.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-05-21 00:04:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Lånade Anders Isaksson intressanta
bok "Den politiska adeln". Intressanta släktrelationer avslöjas.
Folkpartiet kallas t ex för en "ormgrop". Undrar varför? :-
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-05-21 10:50:00
|
|
Janne |
Katta . "Jag har det bra, alltså är allt bra". En inte helt begåvad inställning. Läser du inte ens vanliga tidningar. Har du hört talas om förlorad köpkraft, välfärdssamhällets förfall, utbrändhet, människor som går på knäna för att överleva, världens högsta skatter, som ändå inte räcker till, kommunalstrejk, kris inom landsting och kommuner osv osv. Och ja, att aldrig varit arbetslös gör dig snart, om utvecklingen fortsätter, till en mycket ovanlig människa i Sverige!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-05-21 10:58:00
|
|
Janne |
Åsa. 1. Alla kan inte jobba inom vård och omsorg. Alla har inte utbildning, intresse, lämplighet eller viljan att arbeta med detta. 2. Det finns inga pengar. Kommuner och landsting har helt enkelt inga pengar att betala löner för och vem vill jobba gratis? Inga pengar, inga anställda.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-05-21 11:06:00
|
|
Janne |
Michael S. Skrämmande läsning, inte sant? Vi är jävligt illa ute här i landet när släktskap och partibok ska gå före kompetens och skicklighet! Snacka om att bädda för stagnation och tillbakagång.
|
| |