Lösningen ligger i rökrummet

Inlägg #1: Postat: 2003-05-17 07:44:00
Alf Carlsson
...artikeln handlar om att återinföra gemenskapen, där rökningen var förevändningen för att umgås. Jag röker inte själv, men satt hellre i rökrummet eftersom denna grupp var betydligt mer sociala. Malin har en poäng.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-18 19:18:00
Petri
Frågan är vilken moral man har om stannar hemma från jobbet för att det inte finns rökrum att tjattra i?
Är det en legitim anledning eller är man trött på sitt jobb?
Inlägg #3: Postat: 2003-05-18 19:24:00
Alf Carlsson
Absolut. Ett jobb måste ta hänsyn till själva meningen med livet. Om man bara ser en människa som en anställd produktionsenhet, så är sjukskrivningem en ren överlevnadsfråga. "Tjatter"- men vilken rätt värderar du det?
Inlägg #4: Postat: 2003-05-20 17:38:00
Petri
Om det tjattras eller filosoferas i rökrummen är oväsentligt. Jag anser att det är människan själv som är ansvarig för hur man vill leva sitt liv och med vilka värderingar. Självklart är det bra om man trivs på sin arbetsplats, gör man inte det har man själv ansvaret att antingen byta arbetsplats eller göra sitt jobb. Absolut inte sjukskriva sig för att man inte trivs!
Inlägg #5: Postat: 2003-05-22 01:15:00
Alf Carlsson
Du glömde alternativet "göra arbetsplatsen mänsklig", d v s det som är fackföreningens och yrkesinspektionens lagstadgade uppgift - d v s ett krav från riksdagen. Här byter vi inga jobb, här tar vi strid för att trivas herr Petri.
Inlägg #6: Postat: 2003-05-23 16:44:00
Petri
Om en arbetsplats utan rökrum är omänsklig så är jag ganska säker på att du aldrig jobbat på en riktigt omänsklig arbetsplats. Om det är så svårt att förstå så lämnar jag denna diskussion nu. Tack för mig!
Laddar...