Psykoser & Psykofarmaka

Inlägg #1: Postat: 2003-05-16 16:44:00
Johannes
Mig veterligen har antalet självmord ökat och inte tvärtom sedan man började utveckla den här typen av medicinering. Dessutom är det allmänt känt att folk som använder psykofarmaka går in i en period av mörker innan de börjar hjälpa.

Utöver det så är texten inte baserad på empiriska studier, utan bara tankar som inte backas upp av teorier.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-16 23:30:00
Katta
Visst är det som du säger mörker innan de hjälper. Statistik på att självmord ökat finns inte annat än för att självmordsförsöken ökat bland unga. Det jah menade var att många klarar av det sociala livet med hjälp av mediciner, vilket de inte skulle kunnat utan. Men jag håller som sagt med om att det hämmar oss i acceptans mot olikheter.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-17 02:28:00
Johannes
Många, de flesta, utav mina bättre vänner knaprar piller för att klara av sin tillvaro. Jag klandrar dem inte då det är den väg samhället gett dem för att de ska orka leva.

Men det finns alternativ, vilka oftast bortses ifrån. T.ex. då att man inte behöver vara som alla andra..
Inlägg #4: Postat: 2003-05-17 02:48:00
Katta
Vad ger de själva för anledning att de äter "lyckopiller"? Har någon utav dem regelbunden samtalsterapi eller liknande?
Inlägg #5: Postat: 2003-05-17 17:39:00
Johannes
Jadu, det är väldigt olika. Grusade förhoppningar, otrohet, trasiga barndomar. Åtminstone två av dem har suttit på slutna avdelningar under sina liv, utan något resultat.
Inlägg #6: Postat: 2003-05-18 19:55:00
Katta
Slutna avdelningar är väl ett gissel i sig, värre än psykofarmaka. Efter pykiatrireformen så fanns viljan att faktiskt åstadkomma bra lösningar. Sedan lades det ut på kommunerna och de har bromsat upp den lilla utveckling vi kunde se. Olyckligt att se ungdomen slås i spillror...
Laddar...