|
Inlägg #1: Postat: 2003-05-13 13:45:00
|
|
Marcus P |
Problemet är väl inte det privata ägandet eller marknadsekonomin, utan just aktiehandeln på börsen. Börsen är en masspsykos som dessutom är ganska korkad reaktionen på DN:s aprilskämt häromsistens visar det. Den gynnar klipp och snabba affärer med luft, men missgynnar långsiktiga investeringar och undergräver ekonomisk stabilitet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-13 13:47:00
|
|
Marcus P |
I ett marknadsklimat där varje kvartalsrapport måste vara positiv, arbetar företagsledningarna mot fel mål. Istället för att koncentrera sig på långsiktig vinst ägnar man sig åt att prata upp sin aktie. Utan den panikartade börshandeln hade antagligen ekonomin mått mycket bättre idag.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-13 13:49:00
|
|
Marcus P |
Man kan förstås inte bara ta bort börsen, och jag har inget bra tips för vad vi ska ha istället. Men det känns som om börsen dels tillmäts överdriven betydelse, dels är skadlig för såväl företagandet som löntagarna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-13 13:50:00
|
|
Marcus P |
Marknadsekonomi är för övrigt, trots alla sina brister, det klart bästa ekonomiska system som testats hittills. Det tål att påpekas, eftersom ord som "kommunist" tenderar att hagla över var och en som ifrågasätter börskulten.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-13 14:15:00
|
|
Michael Bärlin |
Marcus, som du själv påpekar, man kan inte "ta bort" börsen, eftersom börshandel är ett resultat av privat ägande i kombination med den själklara rätten att köpa och sälja egendom. Därför är Per:s inlägg poänglöst: Om jag får välja mellan A och B väljer jag C som jag inte talar om vad det är.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-13 14:57:00
|
|
Marcus P |
Man kan ju iofs ifrågasätta självklarheten i att kunna köpa och sälja företag. Särskilt "kunskapsintensiva" företag består ju till en viss del också av sin personal det s.k. humankapitalet, är det självklart att man kan köpa o sälja såna också? För att ta ett exempel.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-13 15:40:00
|
|
Michael Bärlin |
Ett "företag" är ju inte mer än en idé och en process. När man äger ett företag, äger man inte de anställda, man äger en del i den framtida avkastningen. Det är inte konstigare än att äga en obligation, eller en 100-lapp för den delen. Baserat på vad man tror om den framtida utvecklingen för företaget, obligationen dvs konkurrerande räntor etc, påverkas värdet av innehavet. Ifrågasätter du att hundralappar byter ägare? Om inte, ifrågasätt inte heller att aktier gör det.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-13 15:47:00
|
|
daniel. |
Jag måste nog till viss del hålla med Marcus P. Det skulle behövas nåt som stimulerar till långsiktigt ägande i börsbolag så att de kan jobba mer långsiktigt utan "krav" på snabba klipp. Framgångsrika företag behöver långsiktighet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-13 15:48:00
|
|
daniel. |
Och tanken med aktiebolag var väl inte att skapa "klippare" utan ett sätt att kunna ge mer kapital till bolagen. Sen finns det ju även en demokratisk aspekt med publika aktiebolag - vem som helst kan köpa 1 aktie i ett företag och få rösträtt och yttranderätt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-05-13 15:55:00
|
|
Michael Bärlin |
Men Daniel, hur menar du att man ska begränsa äganderätten? Dvs, vad är detta som "skulle behövas"?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-05-13 15:57:00
|
|
Michael Bärlin |
Genomgående tror jag att många baserat på mediernas skeva bevakning tror att "klippare" är en dominerande grupp aktieägare, när de i själva verket inte alls är det. Problemet är inte på ägandesidan, snarare bristfälliga incitamentstrukturer för bolagsledningar ett klassiskt problem.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-05-13 16:17:00
|
|
Ruff |
Bristfälliga incitamentstrukturer för bolagsledningar? Precis. De flesta börsföretag leds av människor som inte ser till bolagets bästa i det långa loppet, utan till kortsiktiga krav på "rekordlönsamhet" från aktieägarna och sina egna optionsprogram.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-05-13 16:22:00
|
|
Ruff |
Storägarna måste alltså vara snabbare att ge en svag styrelse och/eller VD sparken. De kan inte både vara lojala med långtida investerare och valparna på fondbolagen. Ergo: Skit i aktiekursen. Se till den långsiktiga prognosen, inriktningen och affärsidén. Börsen är för folk som inte fattar att de är med i ett tragikomiskt pyramidspel.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-05-13 16:27:00
|
|
Michael Bärlin |
Ruff, aktiekursen är DETSAMMA som den långsiktiga prognosen för företaget dvs värdet av all framtida avkastning diskonterat till ett nuvärde, dividerat med antalet utestående aktier... och var god definiera "rekordlönsamhetskrav från aktieägarna"... med optionsprogrammen är du dock inne på rätt spår.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-05-13 16:34:00
|
|
Michael Bärlin |
Myten om "kvartalskapitalism" är dock rejält överdriven - om en företagsledning sökte maximera avkastningen på kort sikt skulle ingen marknadsföring, ingen forskning/utveckling, inga marknadsundersökningar, inga nyinvesteringar etc göras - vilket inte fallet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-05-13 17:09:00
|
|
Ruff |
Frågan är om aktiekursen är detsamma som företagets värde på lång sikt. När aktiemarknaden överhettas är det väl inte för att alla tror att Sony Ericsson är ett företag som kommer ge stora vinster till aktieägarna under lång tid framöver, utan för att man vill droppa den heta potatisen till nån som i sin tur tror sig kunna sälja den ännu dyrare? Kopplingen till företagets "värde" blir allt vagare i takt med hetsen.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-05-13 17:12:00
|
|
Ruff |
Däremot håller jag med om att det inte bara är "kvartalskapitalism" bra term" som är allenarådande. Givetvis fattas det också riktiga beslut och görs smarta satsningar. Det måste dock vara enklare att hålla ögonen på bollen i ett företag som IKEA än i exempelvis ABB.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-05-13 17:15:00
|
|
Ruff |
PS. Med "rekordlönsamhetskrav" menar jag den trend som består i att om ett stort företag inte kontinuerligt överträffar vinstprognosen vänder ofta kursen nedåt. Trots att företaget visar stark orderingång och en rejäl vinst.DS.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-05-13 21:01:00
|
|
Michael Bärlin |
Ruff, aktiekursen är företagets långsiktiga lönsamhetsprognos per definition, det är inte en åsikt från min sida. Jag skulle kunna beskriva mer i detalj hur värderingen går till, men pga av utrymmesbrist här rekommenderar jag dig istället att läsa en bok i ämnet. Givetvis vimlar det av dåliga prognosmakare, och det är den som är villig att betala högst som definierar priset, men det är en annan historia.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-05-13 21:05:00
|
|
Michael Bärlin |
Det fenomen som innebär att aktiekursen sjunker när vinstprognosen inte infaller, trots att företaget ändå går med vinst, hänger ihop med att aktiekuren är en prognos i sig. Kursen är baserad på en given prognos, och om den inte infaller betyder det rent matematiskt att kursen var för hög - därmed faller kursen. Detta har således inget att göra med "rekordlönsamhetskrav" och är ingen trend.
|
| |