Genomskåda islam!

Inlägg #1: Postat: 2003-05-12 09:31:00
KYREUS
Visst är det så MS, som Bibeln berättar. Och vidare /för mig/ den största respekten mot andra kulturer och religioner är att vara öppen mot dem; diskutera dem - också i kritiska termer. Jag är för religionsfrihet, och denna religionsfrihet måste vara villkorslös.
Sedan kommer granskningen när vi ser hur olika religioner utövas - mitt i det samhälle där de verkar.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-12 14:42:00
Michael Ståhlberg
Very liberal of you, men nu är det så att religionfriheten aldrig kan vara
obegränsad, om vi skall hårddra och det ska vi. Ta bara din arbetsgivare nej, inte Chefen, utan svenska kyrkan och kontroversen kring
kvinnliga präster. Eller förbudet mot
obedövad omskärelse av småpojkar.
Eller halal- och kosherförbudet, när
det gäller ritualslakt inom islam och judendom.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-12 14:46:00
Michael Ståhlberg
På grund av vårt EU-medlemskap är
både förbudet mot obedövad omskärelse och halal- och kosherslakt i fara. Inte minst för att
EU eftersträvar en enhetlig lagstiftning på alla områden och för
att t ex kristdemokrater, folkpartister och Ingrid Froman om jag inte missminner mig vilket jag kanske gör i SvD
driver frågan om slopandet av dessa
förbud.
Inlägg #4: Postat: 2003-05-12 14:50:00
KYREUS
Intressant, MS! Nu händer det saker: väsentligheter. Vem skall reglera de olika värlsdreligionerans
dogmer? Religiösa myndigheter eller världsliga/politiska? Principfråga A; ofta bortglömd i debatten!!
Inlägg #5: Postat: 2003-05-12 14:51:00
Michael Ståhlberg
Beträffande friskolor i muslimsk och
fundamentalistkristen regi, skall de
enligt dig slippa följa svensk skolans
läroplan, en läroplan som de muslimska uppenbarligen struntar i liksom Livets ord? Beträffande det senare samfundet är jag dock lite skeptisk till sanningshalten i anklagelsen på grund av den utbredda fientligheten mot kristna
hos vårt samhälles elit.
Inlägg #6: Postat: 2003-05-12 14:58:00
Michael Ståhlberg
Precis som det går att uttala sig
rasistiskt om svenskar i DN, så går det att uttala sig hatiskt mot kristna på ett sätt som aldrig skulle gå mot judar och muslimer.
Aftonbladet hade 1999 eller 2000 rubriken på ledarsidan: "När skall Gud tröttna på de kristna?" Med anledning av att en församling inom
Svenska Missionsförbundet avskedad en kvinnlig präst som ville ingå parnterskap med en annan kvinna.
Inlägg #7: Postat: 2003-05-12 14:59:00
Michael Ståhlberg
Varken inom judendomen eller islam är homosexuella äktenskap tillåtna för prästerskapet, så varför enbart peka ut de kristna
som homofoba? Varför inte rubriken:
"När skall Gud tröttna på kristna, judar och muslimer?" plus "buddister och hinduer samt mormoner samt sjundedagsadventister?"
Inlägg #8: Postat: 2003-05-12 15:05:00
Michael Ståhlberg
Men Helle Klein, AB:s nuvarande chefredaktör, då enbart krönikör, visste var gränsen gick. Vita, män, svenskar och kristna är fredlösa
i debatten. Susan Sontag kallade
den vita rasen för mänsklighetens cancer och en Harvardakademiker har nyligen gett ut en bok som kräver den vita rasens avskaffande.

Vilka gynnas av toleransen mot denna anti-vita rasism och mot
hetsen mot kristna? När skall alla
politiskt korrekta börja kritisera både
rasism mot vita och sexism mot män? Någonsin?
Inlägg #9: Postat: 2003-05-12 15:15:00
Michael Ståhlberg
Svar 4: Självklart skall den världsliga lagen ha sista ordet. Och blind likhet inför densamma gälla i en demokrati.
Detta alltså när religiösa sedvänjor
kolliderar med djurskyddslagen och barns rättigheter samt agaförbudet. Varför inte annars slå vakt om voodo-
dyrkares religionsfrihet? Men i fråga
om diskriminering på grund av kön och hudfärg, är jag mer tveksam.
Inlägg #10: Postat: 2003-05-12 15:15:00
Michael Ståhlberg
Så länge ett företag drivs helt i privat regi så
upphör den världsliga lagen i
fråga om diskriminering. Man kan väl inte tvångsintegrera kvinnojourer eller frimurarna? Eller tvinga mormonerna att acceptera färgade
präster - enligt äldre mormondogm
söner av Kain. Vet inte om den gäller idag.
Inlägg #11: Postat: 2003-05-13 10:10:00
Elisabeth
Svar till Ms 2,Angående mot obedövad omskärelse av små pojkar,så är det som förr i världens blodprov eller numera pinsas det m.m.ofta precis som om det inte skulle kännas någotomskärelse av pojkar är en renlighets åtgärd,speciellt när individen blivigt äldre,något som alla borde vara tacksamma för.
Inlägg #12: Postat: 2003-05-13 10:32:00
Elisabeth
MS 5 Den utbredda fientligheten mot kristna hos vårt samhälles elit.Det handlar ju om "oss karlar emellan",vem ska ta komandot.Sedan finns ju också uppförande principen,karla karl eller mänsklig och god.
Laddar...