|
Inlägg #1: Postat: 2003-05-11 14:58:00
|
|
Maria fortsättning |
Att "det säger sig självt att en religion som så grovt kränker kvinnans rätt i de arabisk-islamiska staterna, inte kommer att vara annorlunda i västlandet"? Då måste jag faktiskt påpeka att det inte är religionen i sig som förtrycker kvinnorna utan de fanatiker som använder religionen som medel för att få ökad makt
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-11 17:47:00
|
|
YA |
Men det var då ett förbannat tjat. Människor som tror på Koranen och erkänner sig till islamsk tro förtrycker kvinnor. Spelar det nån ROLL vad det EGENTLIGEN står i Koranen när konsekvenserna ser ut som de gör? När människor beter sig som de gör och tolkar som de vill. Konstigt i så fall att så väldigt många tolkar den på liknande sätt... På fel sätt tydligen...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-11 20:20:00
|
|
Stefan |
YA kanske kunde redogöra för vilka inriktningar av islam som han/hon avser, och kanske fördjupa resonemanget lite genom att förklara för oss skillnaden mellan shia, sunni, amadhi, wahabi, Naqashbandi, Agha Khani osv, och hur kvinnans position i samhället ter sig under de olika inriktningarna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-13 15:10:00
|
|
Dan |
Håller fullständigt med YA, jag kan inte förstå varför man ska vara tvungen att ha läst tre års islamkunskap för att fördöma existensen av skolor där våld och övergrepp accepteras och inte anmäls till myndigheter. Vad är ni för människor? Precis ALLA, utom Ramona då, vet att det är skillnad på islam och den kultur som många muslimer lever i. Att det är tradition och kultur som triggar förtryckande beteenden.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-13 15:10:00
|
|
Dan |
Men nu kallade sig dessa friskolor helt öppet för muslimska. Då får man väl tro på dem. Hur folk lyckas få det här till en etnicitism-fråga övergår mitt förstånd.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-13 18:37:00
|
|
Yke till Maria |
Visst, det KANSKE e utövarnas fel men man borde iaf stänga alla relig.friskolor eftersom majoriteten av eleverna där säkert hjärntvättats av sina föräldrar och mer eller mindre tvingats dit, den dag då barn själva får välja sin tro utan hjärntvättade föräldrars påtryckningar, är sverige redo för relig.friskolor, inte förr!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-06-20 20:56:00
|
|
DC |
Jag håller med. Religiösa friskolor bör granskas och allmänheten bör definitivt få ta del av hur deras verksamhet ser ut, allt i enlighet med offentlighetslagen.
|
| |