Stäng islamiska friskolor nu!

Inlägg #1: Postat: 2003-05-10 07:37:00
Johan S
Det existerar absolut inget politiskt intresse av att ändra på den här saken. Invandringen och de ointegrerade invandrarmassorna har blivit till ett sätt för s, v & mil att säkerställa en säker röstmajoritet i valen.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-10 10:17:00
Alf Carlsson
Invandringen är en absolut nödvändighet för att balansera snedfördelningen i årskullarna, ett rent själviskt motiv alltså.
Problemet med invandringen är integrationen i rättsstaten. Problemet med rättsstaten är dess upplösning i den socialdemokratiska nyliberalismen understödd av karrégrillande befolkning.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-10 11:13:00
YA
Förvisso Johan S, men om några år när de här eleverna ska söka jobb, bostad och kunna försörja sig själva blir det nog inte så bra. De kan ju inte ens svenska ordentligt. Kan tänka mig att många av dem har både läs- och skrivsvårigheter på svenska. Tror inte de i första hand tänker på att rösta. Så här binder man nog ris åt egen rygg i s och v.
Inlägg #4: Postat: 2003-05-10 13:40:00
Viktor till Johan S
”Stoppa den arabiska kulturen!” är mångas önskemål. Ett förslag, börja med de arabiska siffrorna som används. Inför romerska kulturen som ligger närmast oss siffror istället. Eller vad sägs om MMIII – MCMXLI LXII, jätteenkelt!
Inlägg #5: Postat: 2003-05-10 16:08:00
YA
Nu talade jag om barnen vi hörde i TV-programmet. De var inte särskilt bra på att uttrycka sig på svenska. Grabben sa ju själv att han hade halkat efter tre år efter sina år i en muslimsk friskola. Hur är det att generalisera? Dessutom skrev du ju på ett annat ställe att du gått i kommunal skola, så vad är problemet? Att JAG tycker nåt eller att många invandrarbarn kan dålig svenska? Det heter hör och häpna för övrigt.
Inlägg #6: Postat: 2003-05-10 17:43:00
Viktor
Det var en invandrare som sa: ”När jag kom till Sverige lärde jag mig snabbt svenska efter hårt arbete men nu ångrar jag mig, jag blev ändå inte accepterad för att jag fortfarande bröt, det hade varit bättre att lära sig engelska, då hade man fått bättre jobb, även i Sverige och utan att behöva ha särskilt bra svenskkunskaper”. Sensmoral: Är svenskan så viktig när svenskarna själva värderar engelskan högre?
Inlägg #7: Postat: 2003-05-10 20:07:00
Ap
Naida: Utbildningssystemet ligger väl inte under medelsnitt? Vart har du hört det någonstans? Du måste väl erkänna att det är lättare att få jobb ju svenskare man är. Och för att få goda kunskaper i svenska språket måste man umgås med svenskar helt enkelt.

Viktor: Det förklarar en del när det visar sig att du bygger dina åsikter på spontana kommentarer av folk på gatan.
Inlägg #8: Postat: 2003-05-10 22:55:00
Johan S
Tja, min poäng från början var bara den att de problem vi ser idag med integration i framtiden kommer att vara lösta. Därför att en majoritet av befolkningen kommer att ha sin bakgrund i de stora invandrarkullar med islamsk/mellanöstern kultur i bagaget. 100 svensk skrivkunnighet kommer inte vara meriterande i framtiden... snacka om att de infödda kommer att få sin egen medicin.
Inlägg #9: Postat: 2003-05-10 22:59:00
Johan S
Utmaningen för oss med etniskt svensk bakgrund kommer att bli anpassningen. Kommer de svenska kvinnorna frivililigt gå tillbaka till hemmet för en mer traditionell roll? Det är bara en av frågorna - fast också den övergående. Efter någon generation kommer inte de nya normerna längre att ifrågasättas.
Inlägg #10: Postat: 2003-05-10 23:18:00
Johan S
Nu tror jag inte att *alla* muslimer hänfaller åt någon slags kvinnoförtryck. Det är egentligen inte religionen jag vill tillskriva det attributet heller. Mer kulturerna nere i mellanöstern/persien och många andra ställen än själva religionen. Dessutom skulle många inte säga att det handlar om något förtryck. Istället skulle det fokuseras på att vi har olika uppgifter som man och kvinna, exempelvis.
Inlägg #11: Postat: 2003-05-10 23:22:00
Johan S
Kärnan av det jag ser är förändringen av kulturen. Hur man värderar saker. Religionens roll i samhället osv. Vi kommer att förändras. Den omställningen tror jag är oundviklig och det är bara för oss stammisar som Naida och jag själv att följa med. Vi kommer mer att bli som USA vad gäller uppdelning i etnicitet - med dominans av mellanösterns kultur istället för europeisk.
Inlägg #12: Postat: 2003-05-11 15:12:00
Viktor
Det florerar av okunnighet och fördomar om muslimer. Det finns många, många självständiga muslimska kvinnor, utbildade, som aldrig låter sig förtryckas, exempel Nadja Culum, och den muslimska unga kvinnan som är läkare på Universitetssjukhuset i Malmö och som bär slöja. Dessa kommer att påverka andra muslimska kvinnor.
Inlägg #13: Postat: 2003-05-11 15:13:00
Viktor
Eftersom fördomar skall ges näring här på kommentarplatsen så bidrag jag med en. Unga svenska flickor och kvinnor har bara ett syfte i livet, att se så sexiga ut som möjligt med sina svampbildande minitrosor, och att likna Britney Spears.
Inlägg #14: Postat: 2003-05-14 14:29:00
Till Nadia Clum
Utbidningsnivån i Sverige liger inte i EU genomsnitet utan är i top i Europa i vad det gäller läs och skrivförståelse enligt OECD.
Antagningen till Europa universitetet är knappast en bra indikator ubildningsnivån i landet.
Inlägg #15: Postat: 2003-05-15 00:49:00
Kristofer Martinsson
Till svar 20: Kanske är antagningen till Europauniversitetet inte den yppersta indikatorn. Dock finns det nog i dagsläget, mig veterligen, inget bättre kvalitativt exempel eftersom sammanställningar alltid är kvantitativa. I övrigt anser jag att du själv borde se över hur du stavar och uttrycker dig.
Laddar...