Replik till En natt som andra

Inlägg #1: Postat: 2003-05-09 15:04:00
camilla igen
Ok, nu har jag läst texten en gång till. Jag håller med dig i det du skriver. Kanske är det applicerbart på en misshandlad kvinna också, men jag tror att det ligger mer än så bakom i ett sådant fall. Saken med min text är inte det att han vill, men inte hon. Saken är den att han inte bryr sig om vad hon vill överhuvudtaget. Kanske bättre om hon inte vill, så att han får utöva sin makt över henne? Det är inte hans kåthet som styr honom, utan hans behov att kontrollera henne.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-09 15:24:00
Sofia
Intressant ämne det här :- För mig handlar inte din text i första hand om sex och ja, jag vet.. jag spånade iväg på sextemat, men det föll sig liksom naturligt eftersom du valt att beskriva "din" historia i form av sex". Du förklarar att "saken är den att han inte bryr sig.. osv". Spelar det egentligen någon roll om symtomen på en ursketen relation tar sig form genom kraschad sex, fysisk eller mental misshandel - allt är ju ändå symtom på samma sak: brist på kärlek, respekt och förståelse.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-09 15:27:00
Sofiaigen
Och en sådan relation behöver ALLTID förändring, oavsett vilka symtom den spottar ur sig. Min ursmattrade åsikt handlade helt enkelt om att kvinnor måste bli lite bättre på att själva göra något åt sina livssituationer. En misshandlande man kommer aldrig att lämna sig själv. Det får hon fixa.
Inlägg #4: Postat: 2003-05-09 16:04:00
Camilla
Ja, du har rätt i att det är upp till kvinnan om förhållandet ska fortsätta eller inte. I ett sådant fall, alltså. Men jag vill påstå att situationen är lite annorlunda, och att kvinnan i ett sådant fall inte fungerar på samma sätt som en kvinna i ett mer hälsosamt förhållande. Den kvinnan kan inte lämna på egen hand, hon måste ha hjälp. Och visst kan man anse att hon borde ha sett till att inte hamna i den situationen till att börja med, men då är man nog ute på lite för okänd mark.
Inlägg #5: Postat: 2003-05-09 16:09:00
L8
E du dum i huvudet sofiaigen? Hur ska en kvinna som blir misshandlad kunna komma ur sitt forhallande om hon e nertryckt anda ner till botten. Prata inte om saker du inte vet.
Inlägg #6: Postat: 2003-05-09 16:18:00
Jörgen
L8, och hur ska hon komma ur det om hon inte tar tag i det själv? Vem ska göra det åt henne?
Inlägg #7: Postat: 2003-05-09 16:32:00
L8
Ja e uppvuxen i ett sant forhallande dar min pappa misshandlade bade mig, mina syskon och min mamma. Min mamma stog ut for att hon inte ville bli dodad om hon dog, och ville leva me sina barn. D later sa enkelt att sticka ifran ett forhallande men ingen forstar hur d e. Vem vill ha en efter sig som e ute efter att doda en? Och nar man e nere på botten e d svart att ta sig upp. D e svart att forsta nar man sjalv inte varit me om d.
Inlägg #8: Postat: 2003-05-09 16:37:00
Sofia
L8, hur vet du vad jag vet och inte vet? Det är väl klart att kvinnan behöver hjälp, men det kommer inte att komma någon liten räddningshelikopter bara så där *hepp*. Tyvärr funkar inte världen så.
Inlägg #9: Postat: 2003-05-09 16:44:00
Sofia
Med all respekt för det du varit med om L8 så förstår jag att du reagerar som du gör på min och Camillas text. Men.. jag svarade på en text om en påhittad ? kvinna, jag tolkade utifrån de tecken Camilla knappat ner, utifrån hennes tankar om kärlek, osv. Frågan blir för stor om jag ska säga något om alla misshandlade kvinnor och pappor som vill mörda hela familjer. Det är en helt annan diskussion. Skriv en text om det i stället - berätta för oss hur det är, kanske?
Inlägg #10: Postat: 2003-05-09 16:59:00
Jörgen
L8, jag är uppriktigt ledsen för det du varit med om. Men problemet kvarstår. Hon kan inte sticka för hon riskerar bli förföljd, och hon kan inte stanna och få stryk varje dag, för ingen borde leva ett sånt liv! Har du något förslag hur vi kan gå tillväga i såna här fall?
Inlägg #11: Postat: 2003-05-09 17:59:00
Katarina
L8,jag håller med dig.Det handlar inte om passivitet eller inte "ta tag".
Att lämna är för många farligare än att stanna.Kvinnor som blir misshandlade söker hjälp och LÄMNAR också männen,men det kan ta lång tid.
Problemet är att samhället är så dåligt på att ge förföljda kvinnor skydd! Det är också fel att koppla ihop misshandel öht med kommunikationsproblem och brist på kärlek,det handlar inte om det.
Laddar...