Inlägg #1: Postat: 2003-05-09 14:41:00
|
Mike |
Det vore lika logiskt att stänga alla svenska kommunala skolor pga av deras bristande förmåga att hantera den misshandel och mobbing som förekommer eleverna emellan. Vem vet, i det hänseendet kanske de skulle kunna lära av de islamiska friskolorna. Avslutningsvis, islam kränker inte kvinnor mer än kristendomen det är utövarna som står för kränkningarna.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-09 14:55:00
|
YA |
Utövare av islam kränker kvinnor betydligt mer än vad utövare av kristendom gör i dag. Historiskt är det nog lika illa. Men de flesta kristna låtsas åtminstone att män och kvinnor har lika värde. Idag. Det gör inte islam. En kamel är mer värd.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-09 15:06:00
|
Zainab AL-Sharifi |
YA, skitsnack. Ditt påstående om kamelen m.m är livsfarligt. Det är folk med dina tankar som kränker muslimer, speciellt kvinnor.Det var orättvist sagt av dig.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-09 16:00:00
|
Michael Ståhlberg |
Vi har de senaste två åren sett två
Dokument inifrån där muslimska företrädare försäkrat att de tar avstånd från kvinnlig omskärelse och följer svensk lag i skolan, när de
vetat om att de varit i tv, men visar
upp helt andra åsikter när de filmas med dold kamera. Kan det ha att göra med att de anser att de får ljuga för icke-muslimer?
Förresten: vad anser Zainab om
kvinnlig omskärelse och sharia? Skall samhället följa islamsk lag eller
en världslig lag?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-09 16:50:00
|
Palladium |
Det finns inget som heter islamsk lag. Det heter islams tro och den tron skiljer sig från kristendomens. Men i skolan går man för att få veta saker, inte tro saker! Därför borde inte religösa människor få lära ut. Zaninab: Folk känner sig oftast kränkta när de blir överbevisade.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-09 18:48:00
|
YA |
Varför är det livsfarligt Zainab? Vill du inte veta av att det är så i landet du kommer ifrån? I så fall varför inte? Skulle det vara något fel på det menar du? Jag förstår inte. Alla får väl tycka som de vill? Eller?
Förrresten. Hur arbetar man för jämställdhet inom islam? Jag har aldrig läst om att man gör det, men du kanske vet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-09 20:32:00
|
Michael Ståhlberg |
Förslag till Palladium: sök på ”islamsk lag”. Jag fick minst 13 sidor med träffar på google.com
Även muslimer erkänner begreppet ”islamsk lag”
Länk: islamguiden.com
Sharia kallas det.
Det finns dessutom biblisk lag. Mosaisk lag, etc.
Varför får man alltid så mycket okunniga besserwisserkommentarer här på sourze?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-09 20:32:00
|
Viktor till Mike |
"...islam kränker inte kvinnor mer än kristendomen det är utövarna som står för kränkningarna." Helt plötsligt har vi mycket gemensamt, du får nog inte många poäng hos Michael Ståhlberg efter detta. Han som tyckte att du var ganska nära att bli en bra företrädare för de konservativa.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-09 21:16:00
|
Michael Ståhlberg |
Det är fredag. Mike kanske är under inflytande av anden i flaskan?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-05-09 21:28:00
|
Mike |
14.40 Svensk tid är 8.40am Eastern Daylight Time så det hade väl varit lite väl tidigt för att korka upp. Att Ståhlmorfar och jag inte ser "eye to eye" avseende invandring har jag aldrig gjort ngn hemlighet av. I det avseendet är väl MS höger emedan jag är mer klassiskt liberal. Att jag skulle ha "mycket" gemensamt ned Viktor tar jag som ett osmakligt skämt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-05-09 22:16:00
|
Stefan |
Tjena Mike - Ställer mig på samma sida som dig den här gången. Det finns visst muslimska stater där kvinnan är framträdande och lika fri som mannen, och som är demokratiska. Tunisien t ex. Sedan är det konstigt att generalisera genom att nämna "muslimer" som en homogen grupp. Det är lika vagt som att tala om "kristna" som en homogen grupp, dvs katoliker, protestanter, ortodoxa, adventister, jehovas etc etc ad infinitum. Islam är ingen pytteliten religion precis...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-05-10 02:04:00
|
Michael Ståhlberg |
Nej, med tanke på världens en miljard eller var det en och en halv miljard? muslimer, så är det sannerligen inte en pytteliten religion. Jag tycker dock att Mike och
Stefan stoppar huvudena i sanden
vits oavsiktlig.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-05-10 03:38:00
|
666 |
Snart kommer Jag
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-05-10 03:40:00
|
666 |
Ymf..Jag kom..vojvoj
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-05-10 11:09:00
|
YA |
Tycker absolut att man kan tala om muslimer som homogen grupp. Alla tror på Koranen. Tunisien? Glöm det! Det var så under några år, men även där börjar muslimerna nu få fäste och genast dras kvinnans rättigheter och frihet in.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-05-10 11:20:00
|
Stefan |
Appropå Tunisien är islam redan statsreligion sedan låång tid tillbaka. Och kvinnan behöver inte gå beslöjad och har en framträdande och erkänd roll i samhället. Och islam är ingen homogen grupp. Det är lika stor skillnad mellan shia, sunni, ahmadi och wahabi som mellan ortodoxa, protestanter, katoliker och adventister etc. Men det är klart, det är lättare att prata om "muslimer" som om det vore en enda sak. Tror inte muslimerna själva skulle hålla med om det dock.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-05-10 15:39:00
|
Palladium till Ståhlberg |
Ännu ett försök till ironi som inte gick fram... Ståhlberg: finns det tex några budhister som erkänner islamisk lag? Du missuppfattar ordet lag. Ang. den där sidan så kändes det ungefär som när Sverigedemokraterna förklarar att de inte har något med rasism att göra. ironiFår man förresten inte lära sig hyfs med åren, eller har du bara blivit dåligt uppfostrad?/ironi
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-05-10 16:48:00
|
Michael Ståhlberg |
Allt är relativt, men jo, jag är ganska väluppfostrad - trots att jag rapar, fiser, lägger fötterna på bordet, dricker mjölk direkt ur paketet när frugan inte ser det,
etc. Tänk på Bert Karlsson, så får du
en hyfsad bild av yours truly.
|
|