|
Inlägg #1: Postat: 2003-05-08 23:37:00
|
|
Paul |
Svar till Chabbe.
Du skriver: "Alla islamiska stater som har följt koranen punkligt har varit världens största stater". Vilka länder tänker du då på? Vilka islamiska länder har demokrati, yttrandefrihet, flerpartisystem och fria val? Mig veterligt finns det inget islamiskt land i världen som är demokratiskt.
Jag har nyligen sett "Dokument inifrån" på SVT. Om du inte såg det i kväll går reprisen på söndag klockan 15:30. Det rekommenderas.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-08 23:41:00
|
|
flippy |
Förstår inte att många av er muslimer ska vara så djupt präglade av er religion att ni inte äns unnar er att ifrågasätta saken, eller är det för skrämmande kanske?
Att styra politiskt ett land med religion tyder verkligen på att man grovt förenklar livet och dess egentligen svåra frågor, att man helt enkelt inte litar till människors egen förnuftsförmåga att kunna lösa konflikter och problem. Det spelar ingen roll vad som står i koranen. Det är bara så fegt!!!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-09 10:53:00
|
|
Mr Blå |
Jag tror inte Chabbe ser yttrandefrihet, fria val eller det vi ser som demokratiska självklarheter som ngt stort. Tvingas man bara be fem ggr per dag och nämner profeten är det ett stort land. Huvva...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-09 11:01:00
|
|
Jaxx |
Observera "Har varit" stora stater - Past tense. Arabvärlden har gått kräftgång i flera hundra år- teknologiskt, politiskt, kulturellt. Kom inte och säg att det inte har att göra med religionen..
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-09 14:13:00
|
|
Greger |
"Alla islamiska stater som har följt koranen punkligt har varit världen största stater." Eller hur. Brittiska Imperiet styrde 1/4 del av jordens yta när det var som störst, har du hört talas om det?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-11 00:47:00
|
|
Yke |
Många vettiga inlägg här utom sjörövar-chabbe:s så klart Det jobbiga med insnöade icke-självtänkande hjärntvättade religiösa är att de saknar grundbegreppen "rätt/fel" och "rationellt tänkande" utan dessa är det nämligen svårt att föra en vettig diskussion...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-11 01:51:00
|
|
Paul |
Svar till Nadia Culum.
Det är sant att det finns muslimer i Bosnien, men det är ingen muslimsk stat. Serber och kroater har också inflytande i politiken där.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-11 23:59:00
|
|
Paul |
Till Naida Culum:
Du skriver att majoriteten av befolkningen i Bosnien är muslimer, men det kan de inte vara eftersom du skriver att de är 44 procent. Om man ska vara i majoritet måste man ju passera 50 procent.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-24 01:27:00
|
|
samir |
Till Jax och er andra såklart så vill jag bara säga att det muslimska imperiet började gå "kräftgång" när de koloniserades/ockuperades samma sak av västvärlden/de kristna. Dett hade de försökt med ända sedan kortågen och det tog dem 700 år att lyckas. Innan dess så var vi ett välmånde folk med ett rättvist styre.
|
| |