Inlägg #1: Postat: 2003-05-09 00:10:00
|
Jessika |
Hur hänger levnadssätt och politik ihop egentligen?
Alldeles för mycket för min smak.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-09 21:57:00
|
Besviken |
Islam är en fullständig religion. Att leva med andra i ett fungerande samhälle är viktigt. Därför finns islamiska lagar kallade Sharia som används i syfte för att upprätthålla ett fungerande samhälle. När Muhammed f.v.m.h. levde var den islamiska samhället där väl fungerande. Man hade till och med social bidrag ungefär som zaka muslimer skänker nu som man gav till fattiga som inte hade pengar. Det finns en massa exempel. Om man bara studerar lite mer så vet man så mycket mer.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-10 10:51:00
|
YA |
Fungerande samhälle? Vilket samhälle i Mellanöstern eller Afrika med muslimskt styre kallar du fungerande? De måste alla ha bistånd från väst om de inte har olja. Vad någon gav en fattig för 1500 år sen är väl knappast intressant idag? IDAG funkar inte islam som samhällsskick.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-10 12:04:00
|
Besviken |
Jag medger att det idag tyvärr inte finns tillräckligt många fungerande islamiska samhällen, de flesta som styr idag använder de islamiska lagarna fel. Med andra ord är det inte islam det är fel på utan de politiker som missbrukar islamiska lagar och principer.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-11 16:03:00
|
Elisabeth |
Besviken tolkar så rätt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-13 15:52:00
|
YA |
VAR fungerar islam som samhällsskick någonstans? Varför flyttar så många muslimer till väst? Eller det kanske också är att generalisera? Hur vore det med lite självkritik? Inte bara "sluta generalisera" utan förklara vad som är bra med islam istället!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-24 00:57:00
|
samir |
Islam fungerade som ett fulländat sammhällsskick under profeten Mohammed s.a.w och kalifernas r.a tid. När västvärden levde i mörk medeltid så upplevde den muslimska världen sin renesans. När europeiska kunglighter badade max en gång/år och en sak som tandborste inte existerade så hade muslimer tandborstar som de använd dagligen och badade minst 1 gång/vecka. se forts.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-24 00:59:00
|
samir |
Under muslimernas storhetstid så var alla även kaliferna jämnlika inför lagen. Muslimerna hade redan en tidig form av socialbidrag, zakat. Under kalifen abd al-Aziz tid så gick hans anställda ut i det muslimska riket vilket var ett fantastiskt stort rike för att ge ut "socialbidragen". Men det fanns ingen att ge bidragen till för där fanns inga fattiga. Pengarna användes istället för att bygga sjukhus, skolor mm och stora delar gavs till Europa.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-24 01:01:00
|
samir |
Muslimernas problem började när den västerländska/kristna världen började kolonisera/occupera de muslimska länderna. Vilket de hade försökt med ända sedan korstågen och det tog dem 700 år att lyckas.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-05-24 01:02:00
|
samir |
Du frågar: "VAR fungerar islam som samhällsskick någonstans?" Nu har jag sagt till dig när och var Islam fungerade som statsskick. Men kan du säga till mig var dagens demokrati fungerar som statsskick? för jag vet inte var. Faktum är att jag inte vet något rike/land som fungerar-ade bättre än det muslimska kalifatet.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-05-24 01:03:00
|
samir |
p.s mina inlägg är riktade mot Y.A
|
|