|
Inlägg #1: Postat: 2003-05-07 22:36:00
|
|
MartinL |
"Privat läkare" privatpraktiserande läkare och inget annat. Pluggar själv till just läkare och tycker inte att möjligheten att jobba privat och själv bestämma arbetstid och inkomst är en dålig sak. Även om jag förmodligen själv kommer att söka mig till ett statligt sjukhus.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-08 08:19:00
|
|
per W |
Varifrån har du fått uppgiften att privatpraktiserande läkare inte får pengar från stat eller landsting.
Det är ENDAST mycket speciell vård skönhetsoperationer t.ex som helt betalas av patienten själv. Genom nationella taxan betalas den största delen av ersättningen till privata läkare genom landstingen, endast en liten del är patientavgift!!!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-08 10:29:00
|
|
Alf Carlsson |
2. Hur skulle sänkta löner ge bättre vård?
Genom en omfördelning till andra personalkategorier, genom att låta sjuksköterskor ta över fler arbetsuppgifter.
Att betrakta ett öra och konstatera att det ser ut som det brukar...det är inte förrän i avvikelsen som det finns anledning att koppla in högre utbildad personal.
Jag tror att alltför många läkare håller på med alltför simpla uppgifter till allt för hög kostnad.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-08 21:02:00
|
|
MartinL |
per W: Men det är en helt annan fråga! Huruvida patientens pengar kommer från landstinget eller privat försäkring spelar ingen roll. Jag är väl medveten om nationella taxan. Däremot kvarstår sambandet; för privata läkare är inkomstem beroende av antalet patienter. För allmänna läkare är detta INTE fallet!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-08 21:11:00
|
|
MartinL |
Så jag hoppas inte att du på fullt allvar försöker få det att se ut som att privata läkare egentligen inte skulle arbeta privat?!
A.C: Jaha? Du svarar inte riktigt på frågan. Ska det anställas fler sjuksystrar genom att sänka läkarlönerna? Då undrar jag hur mycket man ska sänka de redan relativt dåliga lönerna för läkare för att det ska ge en synlig effekt i vården? Har du ens funderat åp det, eller bedriver du bara populism?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-08 22:05:00
|
|
MartinL |
Tillägg: utländksa patienter samt privata försäkringbolag ger privatläkare små-stora inkomster utöver. Konkret: jämför exempelvis gärna en privatpraktiserande reumatolog på SH med en allmän på KI i Stockholm. Den privata tar emot bettydligt uppemåt det dubbla fler patienter. Vem hjälper flest?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-08 22:09:00
|
|
MartinL |
utländska, betydligt, uppemot....inget annat.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-08 22:38:00
|
|
Alf Carlsson |
Vad ær en dålig løn?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-08 23:28:00
|
|
MartinL |
Jag skrev "relativt dålig lön". Dvs låg nettolön jämfört med andra läkare i andra länder.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-05-09 08:54:00
|
|
Alf Carlsson |
Vad är en dålig nettolön?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-05-11 17:22:00
|
|
MartinL |
A.C: Låg nettolön MED ANDRA LÄNDER, i synnerhet USA. Läs svar 9! Nettolönen är lön efter skatt - vilket du mycket väl vet. Det är ju löjligt att jämföra löner före skatt. Relativt är i jämförelse med många andra länder. Har redan skrivit allt detta!!! Spela inte dum. Att lönene är relativt sett dålig betyder inte ens att jag tycker att den skulle höjas till andra länderns nivå, bara att ge lite perspektiv.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-05-12 07:26:00
|
|
Alf Carlsson |
Hur STOR är en dålig nettolön är vad min fråga avser.
Hur många pengar ska man få i månaden för att komma över gränsen "låg nettolön"?
Jag hoppas du inte missar lika grovt när du ska ställa diagnos...då dör patiente
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-05-12 13:16:00
|
|
Industrimänniska |
Höj sjuksköterskornas lön istället. Alla som erhållit vård i någon form vet att dom gör grovjobbet. Läkarn har du tur om du ser en gång när du är inlagd.
Sanningen är att läkarnas löner är inget som någon annan en arbetsgivaren har något att göra med. Låt marknaden bestämma.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-05-12 13:18:00
|
|
Industrimänniska |
Dessutom. USA har 300 miljoner invånare och en helt annan marknad för sådana löner än Sverige.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-05-12 16:28:00
|
|
MartinL |
A:C Suck...Då tar vi det än en gång. Jag skrev RELATIVT dåliga löner! Om X får 100 kr i veckopäng och Y 10 kr så får ju Y en betydligt sämre peng - RELATIVT sett!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-05-12 16:31:00
|
|
MartinL |
A:C Jag har ingenstans skrivit att läkarna får låg lön jämfört med andra yrkesgrupper inom vården i Sverige. Däremot kan det ju vara relevant att jämföra läkares löner i Sverige med exempelvis USA och då är svenskars netto lön dålig - RELATIVT sett.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-05-12 16:33:00
|
|
MartinL |
A:C Så jag hoppas att jag slipper höra om "vad är en dålig nettolön". Om de brytt dig att läsa mina kommentarer så vet du redan att det är i jämförelse - i relation till många andra länder.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-05-12 16:43:00
|
|
MartinL |
A:C Så nu när jag besvarat din fråga flera ggr om det var de REALTIVA lönerna jag avsåg så skulle jag uppskatta om du kunde besvara mina frågor.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-05-12 17:25:00
|
|
Alf Carlsson |
De RELATIVA lönerna ska ställa sin relativitet till övrig sjukvårdspersonal. Jag är rädd för att patienten dör i dina armar.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-05-12 17:34:00
|
|
MartinL |
A:C Inser du inte hur fånig du gör dig? Nedlåtande kommentarer är inte direkt lysande argumentation. Jag skrev i min första kommentar att jag satte lönerna i relation till läkares löner i andra länder. Du tycker att man ska sätta lönerna i relationttill övrig vårdpersonal imon Sverige. Fine. Då tycker vi helt enkelt olika.
|
| |