Reclaim demokratin

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-05-07 10:01:00
Alf Carlsson
Nej. Däremot är ruttenheten systematiserad och juridiskt oantastbar. Nu senast fick en Joakim Berner 3,2 miljoner i fallskärm för ett jobb han aldrig fick på SvT och "reclaim allt" är ett betydligt större problem än gatstenar och skyltfönster. Det är den poängen som måste inhämtas.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-07 10:02:00
Alf Carlsson
Nej. Däremot är ruttenheten systematiserad och juridiskt oantastbar. Nu senast fick en Joakim Berner 3,2 miljoner i fallskärm för ett jobb han aldrig fick på SvT och "reclaim allt" är ett betydligt större problem än gatstenar och skyltfönster. Det är den poängen som måste inhämtas.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-07 10:05:00
Nartin
Jag tycker inte att dina paralleller är så klockrena. När man förstörde på Stureplan, tor jag inte att man hade Berner och Barnevik i bakhuvudet. Den här förklaringen känns mest som en trött efterkonstruktion, som till viss grad skänker legitimitet åt vandalism och egenmäktigt förfarande.
Inlägg #4: Postat: 2003-05-07 10:50:00
Nartin
Yelah.net har dock än mer halsbrytande förklaringar/försvar för våldet. Att Silja Line attackerades p.g a att de exporterat vapen till Irak, att pizzabagaren fick sin restaurang förstörd var att uttryck för "social frustration", och attacken mot Ur & Penn motiverades med att man inte har någon anledning att värna om innerstadens butiker.
Inlägg #5: Postat: 2003-05-07 14:39:00
Erik Lindgren
Efterkonstruktion var ordet, Bill.
Efterkonstruktion var ordet, Bull.
Inlägg #6: Postat: 2003-05-07 16:07:00
daniel.
SR inte SvT var det Berner skulle jobbat på. Anledningen till att han fick pengar var att han var lovad jobbet och hade redan sagt upp sig från sitt gamla jobb, men sen fick SRs styrelse kalla fötter när Alf Svensson mfl. i politikerdrevet la sig i SR styrdes.
Inlägg #7: Postat: 2003-05-07 18:16:00
Stefan
Gäller det för Berner tycker jag det ska gälla för hela arbetsmarknaden. Blir man lovad ett arbete och sen inte får det, utan att ha tillbringat en minut på arbetsplatsen, ska man ju ha rätt till två årslöner. Minst! Berner får sina pengar, men vanliga knegare får ett finger. Dessutom är stackars Berner dömd för förtal också.
Inlägg #8: Postat: 2003-05-08 11:45:00
mia-fia
Mitt söta lilla huvud får inte ihop Joakim Berner med reclaim the city?? Men det är säkert något stort och svårt avsett för större tänkare.......
Inlägg #9: Postat: 2003-05-08 18:24:00
Alf Carlsson
Om nu Berner är så förbannat kompetent som den krackelerade styrelsen påstår borde det inte vara några problem att hävda sig på arbetsmarknaden. Som läget är nu är han bara en i raden av psykopater.
Igår sa man upp en kollega till mig - han fick 3 månadslöner...
Inlägg #10: Postat: 2003-05-09 15:51:00
Nartin
Alla har väl full rätt att försöka skriva den typen av avtal som Berner skrivit. Inget olagligt med det.
Inlägg #11: Postat: 2003-05-09 15:54:00
Nartin
Berner har sin agenda. Alf har sin. Med lite mer empati och lite mindre missunnsamhet skulle vårt släkte må betydligt bättre.
Inlägg #12: Postat: 2003-05-09 18:38:00
daniel.
Stefan: Berner hade faktiskt ett avtal om jobbet, ett muntligt avtal från styrelseordföranden...så han var i juridisk benämning redan anställd. Vem som helst som i juridisk mening är anställd och får sparken utan synnerliga skäl innan du tillträder har säkert rätt att kräva skadestånd.
Inlägg #13: Postat: 2003-05-09 18:39:00
daniel.
Nu låter det som om jag försvarar att han får 3 mille, det gör jag inte. Däremot tycker jag att nån form av skadestånd är på sin plats... 1-3 månadslöner på sin höjd - det är ungefär vad vanliga knegare som jag får vid uppsägning.
Inlägg #14: Postat: 2003-05-09 18:42:00
daniel.
Och Alf, bara för att SRs styrelse går med på 3 millar så gör väl inte det Berner till en psykopat...han har gjort vad varje annan människa själv skulle försökt i samma läge. Det stora ansvaret måste ju ligga på SRs ledning...
Inlägg #15: Postat: 2003-05-09 18:45:00
Realist
Nartin. Visst, alla har rätt att försöka skriva den typ av avtal som Berner gjorde, men ingen statlig befattningshavare eller styrelse har rätt skriva under och därmed på ett, i moralisk mening, nästan kriminellt sätt förslösa vår allmänna egendom i form av skattemedel och licenspengar.
Inlägg #16: Postat: 2003-05-09 21:52:00
Stefan
Jo, så länge fallet Berner håller sig till LAS är det helt ok med ersättning, vilket också är fallet ursäktar om det verkade som om jag menade annat, men att kunna kvittera ut 2 årslöner!, det är magstarkt. Möjligtvis daniel., som du säger, 1-3 månadslöner. Det verkar inte finnas någon sans eller rimlighet i styrelseledamotersättningar puh inom näringslivet längre.
Inlägg #17: Postat: 2003-05-09 23:02:00
Svensson
Berner är en skithög om han inte lämnar igen de "stulna" pengarna till skattebetalarna. Hela samhället demoraliseras av dom svindlande belopp som "makthavare" förser sig med för mediokra eller oftast usla insatser i samhället. Är våld enda utvägen att stoppa dessa stortjuvar för den vanliga människan i samhället? Ett svenskt IRA kanske?
Inlägg #18: Postat: 2003-05-10 12:09:00
realist
Stefan. LAS gäller inte VD, företagsledningar styrelser etc. Den är endast tillämpbar på "vanliga" anställningar. Håller dock med om att Berner kunde få 1-3 månadslöner, men inte en krona mer. Dagens belopp är svinaktigt och väcker bara ont blod hos allmänhete
Inlägg #19: Postat: 2003-05-10 15:36:00
Stefan
Hmm, hade för mig att LAS gällde alla anställningar men jag får nog gå tillbaka och läsa på igen. Tyckte styrelsen lutade sig på just LAS, men det behöver ju inte vara rätt för den skull. Tack för påpekandet.
Inlägg #20: Postat: 2003-05-12 10:53:00
daniel.
Stefan: En VD har normalt ingen som helst anställningstrygghet utan kan utan skäl sparkas/avsättas av styrelsen från en dag till en annan. Därför har de ofta sk. fallskärmsavtal som "trygghet".
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...