Återta gatan?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-05-06 14:15:00
Viktor
"Fåntratt. Fåne. Tok. Dåre. Dumbom. Dumsnut. Dummerjöns. Dumskalle. Trindskalle. Dumhuvud. Galning. Stolle. Klantskalle. Fåne. Knäppskalle. Vettvilling. Galenpanna. Tönt. Och några till... Dessutom är du rubbad." Det där var Mikes kommentar i ett annat sammanhang.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-06 14:18:00
Bertram
Håller med Mike. Artikeln är ju alldeles vilsen. Konstiag jämförelser och konstigsyn på varför folk, i synnerhet ungdomar, beter sig som de gör.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-06 14:26:00
Mike
Viktor: I Bette Middlers odödliga ord: "Fuck them if they cant take a joke!". Du lurar ingen Viktor, utom möjligen dig själv. Men det är ju å andra sidan ingen bedrift.
Inlägg #4: Postat: 2003-05-06 14:32:00
Erik Lindgren
Står faktiskt mer på Mikes amerikanska side än på Viktors. Förstörelsen i Sthlm för oss ingenstans, den var helt onödig.
Inlägg #5: Postat: 2003-05-06 14:35:00
Erik Lindgren
Detta försvar för lite onödigt våld låter oerhört likt Yelahs fösvar, som lyder ungefär att "som man bäddar får man ligga". De skjuter över anklagelsen på att klassklyftorna ökat, och därmed enligt Yelah också förutsättningen för politiskt våld. Frågan är nu: Är Sverige så jävla ruttet? Finns det ingen räddning? och isåfall, vad tjänar våldet för syfte, och vad får det för konsekvenser?
Inlägg #6: Postat: 2003-05-06 14:36:00
daniel.
Om man får "Viktor" på sin sida så kanske man ska ta och fundera på vilken åsikt man för fram... mannen som påstår att alla som är emot RTS är för Bush och hans krig är svårt att ta seriöst.
Inlägg #7: Postat: 2003-05-06 15:11:00
Gregorius
Endast Ali Espati kan hålla med skribenten. Och Göbbels somm sagt och Hitler själv.
Inlägg #8: Postat: 2003-05-06 15:20:00
Ville Valle
och Viktor
Inlägg #9: Postat: 2003-05-06 15:27:00
Mike
...och Iraks forne informationsminister "Bagdad Bob"
Inlägg #10: Postat: 2003-05-06 15:28:00
Egron
och Åsa Mattson på Aftonbladet
Inlägg #11: Postat: 2003-05-06 15:52:00
Viktor
Ärligt talat! Om man absolut måste krossa saker och ting och fick välja mellan att vara en militär, krossa och skjuta med order från presidenten eller slå sönder några fönsterrutor i ilskan. De flesta hade nog valt fönsterrutorna. Jag själv står utanför, har aldrig krossat något och inte ens stulit äpplen som barn. Jag försvarar fönsterkrossarna för att dem kan man förbättra men jag försvarar inte Bush krigspolitik för där finns det ingenting att göra - bara döda!
Inlägg #12: Postat: 2003-05-06 16:07:00
Viktor
Signaturen Mike´s bikter: ”Har ni pallat äpplen någon gång? Det roade jag mig med i min barndom. Inte fan var det så gott med äpplen, det kunde man ju få av mamma och pappa om man bara bad om det. Men förbjuden frukt är alltid godare. Panga rutor med slangbella var också kul.” 2003-05-05 15:37
Inlägg #13: Postat: 2003-05-06 16:13:00
Magnus Löwendahl
Jag tackar för Mikes något oväntade kommentar även om jag inte kan påstå att jag förstår den riktigt. Mike kanske skämtar lite grand?
Bertram kanske vet varför ungdomar gör som de gör? Hur låter din förklaring?
Erik Lindegren: Vem har försvarat onödigt våld? Vem är Yelah? Har du några förslag till svar på dina egna frågor i inlägg nr. 5
Gregorius: Vem är nämnde Ali?
I övrigt var inte tanken att försvara fönsterkrossarna. Texten var inte ironiskt tänkt.
Inlägg #14: Postat: 2003-05-06 16:22:00
Mike
Är konceptet för svårt för dig Viktor? De flesta RTS busungarna skiter i politiken de har bara kommit på en bra ursäkt för att få panga rutor. Så fiffig var inte jag. Jag pallade inte äpplen "mot kapitalismen" utan bara för spänningens skull. Det är NORMALT när man är ca 14 bast. Sen finns det de som vill utnyttja dem politiskt i ena eller andra riktningen. Det är bara löjligt och genomskinligt. Sen finns det ÄKTA tokstollar som du.
Inlägg #15: Postat: 2003-05-06 16:23:00
Erik Lindgren
Fråga 1: Ursäkta mig, ingen har försvarat de onödiga våldet, däremot förklarat det. Yelah: www.yelah.net. Mina svar på mina frågor lyder: Ja. Nej. Våldets konsekvenser är negativa på det sättet att förstörelsen är onödig, det byggs upp en spänning helt i onödan. Våldsverkarna förpestar debatten och samhället för alla utom sig själva.
Inlägg #16: Postat: 2003-05-06 16:26:00
Erik Lindgren
Mike: Palla äpplen när man är 14 bast? Lite sen eller? Jag och grabbarna röjde fan kvarteret i typ 5-6 års åldern. Rensade varenda träd, stack til det lokala snabbköpet och sålde "överskottet". Man är väl inte dum.
Inlägg #17: Postat: 2003-05-06 16:35:00
Viktor
Till Magnus. Jag har räknat ut att artikeln var din första här på Sourze. De flesta kommentarerna är under all kritik och så lär det bli, och jag kastar inte den första stenen och känner mig oskyldig. Men när man börjar sin kommentar av en seriös artikel med ”Utmärkt politisk analys kamrat! Goebbels kan knappast ha försvarat kristallnatten mera innovativt”, då kan man inte göra annat än svara med samma mynt, tyvärr.
Inlägg #18: Postat: 2003-05-06 16:51:00
daniel.
Viktor: Bara för att man kan förändra fönsterkrossarna så behöver man inte försvara dem.
Inlägg #19: Postat: 2003-05-06 21:28:00
Alf Carlsson
Ni førvæxlar orden førklara och førsvara. Geomgången ær lika briljant som "Mikes" paralleller till nazismen ær plågsamt låg och som vædjar till samma mobb som han føraktar.
Inlägg #20: Postat: 2003-05-06 23:16:00
Palladium
Vem föraktar inte en mobb? Sedan finns det inget att förklara direkt, bara en massa fjortonåringar som druckit folköl och ger sig ut för att slåss. Så var det på min tid också för ett dec. sedan, fast man kallade sig "razze" eller "kicker" då. Naturligtvis vill alla få slut på tonårsbråk, men det går inte. Tonåringar fungerar inte på det sättet, de är inte "små vuxna". Det är inte samhället som är fel, utan hormonerna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...