En natt som andra

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-05-05 15:52:00
camilla
Ja, det är nog fler än man tror som lever under sådana här förhållanden. Det jag vill visa med mina texter är att det inte behöver vara blodigare och våldsammare än så här för att vara fel och oacceptabelt. Det är sant att ingen kan göra en något som man inte tillåter dem att göra, men var lägger man skulden i ett sånt här läge? Man kan säga att hon bara behöver resa sig upp och gå, men då har man inte gått i hennes skor.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-06 08:45:00
Jörgen
Ja, var lägger man skulden? Att på ett närmast sadistiskt sätt misshandla och våldta sin partner när hon behöver sova låter knappast i mina öron som att det handlar om kärlek! Vad får han ut av det, mer än en kick av maktbegär? Och vad får hon ut av att stanna hos honom?
Inlägg #3: Postat: 2003-05-06 09:01:00
camilla
Ja, det är ju fullt berättigade frågor. Vad han får ut av det? Kanske en känsla av kontroll, när han känner sig liten och osäker tro mig, jag försvarar honom inte!. Hon? Kärlek. I hennes ögon är det inte han som gör fel, utan hon - eftersom hon nekar.
Inlägg #4: Postat: 2003-05-06 13:52:00
Jörgen
Måste bara fråga, är det självupplevt? Det verkar nästan så i ditt svar, men folk har ju fått skit förut för att de hetsat upp sig över uppdiktade historier i författarskolan. Men kärlek? Njae, från hans sida verkar det ju bara handla om makt, kontroll och egofixering. Och DET är INTE samma sak som kärlek, tro mig.
Inlägg #5: Postat: 2003-05-06 13:54:00
Jörgen
Men om någon nu tvunget ska stanna kvar hos en sådan här partner, så är väl ett tips att inte sitta och glo på TV till klockan 1 om man ska gå upp 5...
Inlägg #6: Postat: 2003-05-06 14:01:00
camilla
Liksom andra förhållanden där misshandel och övergrepp pågår, finns det två sidor av myntet, s.a.s. Det här är baksidan. Den andra sidan är kärleken. Jag kan inte försvara att hon stannar, men jag kan försöka förklara.
Om hon hade lagt sig vid 22, hade han lika gärna kunnat väcka henne och samma sak hade hänt...
Inlägg #7: Postat: 2003-05-06 16:02:00
Jörgen
Jo. men då hade hon ju åtminstone fått sova 4 timmar istället för 1... Intrycket av texten är ju att tjejens problem är att hon inte får sova tillräckligt mycket, inte att hon har ett stolpskott till partner.
Inlägg #8: Postat: 2003-05-06 16:48:00
camilla
Problemet med tiden är lite ett sätt att visa det sjuka i situationen, det är inte avsett att förringa det som faktiskt händer. Händelsen i sig inte är ett problem för henne, för det har hänt för många gånger. Sömnen blir viktig i en sådan här situation, man orkar inte med stressen i förhållandet annars. Det är inget hon medvetet tänker, utan bara en drift som finns där.
Inlägg #9: Postat: 2003-05-07 08:30:00
Jörgen
Varför får jag känslan att vi pratar förbi varandra? Om jag hade varit i den situation som du beskriver, så hade jag sett det som ett problem som borde lösas. Men du verkar bara kallt beskriva den, och sedan konstatera att "Såhär är det, man kan bara försöka förstå, för det går inte att förklara, försvara, eller lösa problemet!".
Inlägg #10: Postat: 2003-05-07 08:44:00
camilla
Jag antar att du får den känslan för att jag svarar utifrån hennes synvinkel, inte från förnuftets. Jag förstår att man undrar varför hon stannar, varför hon låter sig förnedras och utnyttjas. Att kasta ut en text så här, tagen ur sitt sammanhang, gör ju att man lämnar många obesvarade frågor hängande i luften. Jag undrar vad du menar med att lösa problemet? Hade du varit i den situationen hade du ansett att det var _du_ som var problemet - det är det som är själva problemet.
Inlägg #11: Postat: 2003-05-07 09:33:00
camilla
Jag förtydligar lite... Problemet är alltså att hon inte ser att det är fel, eftersom hon hjärntvättats och psykats till att tro att all skuld ligger hos henne. Det finns en röst inom henne som protesterar, men hans röst är starkare. Jag räknar inte med att folk ska förstå, inte av en lösryckt text som den här.
Inlägg #12: Postat: 2003-05-09 13:28:00
Jörgen
Du gör en liten tankevurpa här. "Problemet är alltså att hon inte ser att det är fel, eftersom hon hjärntvättats och psykats till att tro att all skuld ligger hos henne." Oavsett orsaken till att hon tar på sig skulden, så om hon känner skuld så måste hon ju inse att nåt är fel, eller hur? Varför ta på sig skuld om allt är OK?
Inlägg #13: Postat: 2003-05-09 13:46:00
Jörgen
Så tillbaka till min ursprungliga fråga, vad får hon ut av att stanna hos honom? Skuldkänslor, tydligen. Så oavsett om hon ser sig själv eller honom som problemet, så kan hon ju göra sig av med det genom att lämna honom. Men, om hon som du verkar påpeka, inte ser det som ett problem att han behandlar henne som skit så kan hon ju stanna. Men då förstår jag inte heller riktigt syftet med texten?
Inlägg #14: Postat: 2003-05-09 15:20:00
camilla
Ja, jag har inte sagt att hon inte inser att _något_ är fel. Det hon inte inser är att det _han_ gör är fel. Det jag menade med att hon psykats till att tro att all skuld ligger hos henne är att om något blir fel i förhållandet vilket det blir hela tiden så är det hennes fel. Automatiskt. Oavsett vad som händer. I hennes ögon blev ngt fel eftersom han blev arg på henne.
Inlägg #15: Postat: 2003-05-09 15:26:00
camilla
Syftet med texten är att ge folk en glimt ur ett förhållande där fysisk och psykisk misshandel pågår. Jag skrev inte texten för att läsaren skulle få ett problem att lösa. Visst, hon kan stanna eller gå - valet är hennes. Men världen är inte svart och vit, och det är inte alltid antingen eller. Du vill få det här till något som du kan förstå och acceptera - det går inte.
Inlägg #16: Postat: 2003-05-09 15:27:00
camilla
Så länge du inte kan inse att sanningen är att det finns tusentals kvinnor och män som lever i sådana här förhållanden. Självklart är det inget de drömt om eller strävat efter, de råkade bli kär i fel person och innan de visste ordet av hade de fastnat i deras värsta mardröm. De flesta tänker som du "det är bara att gå", men det är inte så enkelt.
Inlägg #17: Postat: 2003-05-09 15:29:00
camilla
Ett annat syfte med texten är att ett förhållande, som till synes är normalt och som vilket annat, kan vara ett helt annat "inom fyra väggar". Det är få som anar vad som egentligen försiggår.
Inlägg #18: Postat: 2003-05-09 15:56:00
Jörgen
OK, om det bara är att acceptera, så får jag väl be om ursäkt att jag kommenterade öht då. Men du ska inte påstå att jag inte vet sanningen, att tusentals människor lever såhär. För du har ingen aning om vad jag vet och har varit med om! Men varför ska man bara acceptera att det är såhär och inte försöka göra något åt det, försöka hjälpa folk att ta sig ur det?
Inlägg #19: Postat: 2003-05-10 13:04:00
Camilla
Du får gärna kommentera hur mycket du vill, men jag vill gärna ha möjlighet att svara på dina kommentarer också. Jag säger inte att man bara ska acceptera att det är så här, men det verkar som att du försöker få _mig_ att inse att det är fel - och tro mig, det vet jag redan. Orden jag skrev var att du vill höra ngt som du kan acceptera, men det finns inget att acceptera.
Inlägg #20: Postat: 2003-05-10 13:11:00
camilla forts.
Just för att det är fel. Jag befinner mig inte i den här situationen längre, så mig behöver du inte övertyga. Men självklart ska man hjälpa och stödja de som är det. Däremot är det ingen hjälp att säga till de personerna att det bara är att resa sig upp och gå - snarare tvärtom.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...