Inlägg #1: Postat: 2003-05-05 15:06:00
|
Jolin |
Nej. Själv vill jag iaf inte ha ett jobb för att jag är "bra för att vara tjej". Det skulle bara vara förnedrande.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-06 14:38:00
|
Anna Hahne |
Jag håller med dig i dina principer, men ändock så är det såhär det fungerar för män idag. Cirka 4 av cheferna på Sveriges 500 största företag är kvinnor, och ca 3 heter Göran. Det säger rimligtvis inte att de som heter Göran är mer kompetenta till chefsyrken än vanligt folk.
Det säger inte heller att män är mer kompetenta än kvinnor när det kommer till att leda företag. Det säger bara att vi idag könskvoterar män till chefsposter för fulla muggar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-06 14:40:00
|
Anna Hahne |
Inte så konstigt att kvinnor också vill börja könskvoteras in på jobben alltså.
För att det ska vara någon rättvisa så borde antingen även kvinnorna bli könskvoterade till jobb, eller så borde man slopa ALL könskvotering, och detta gäller även de som heter Göran. Men då måste man lita på att arbetsgivaren anställer en kompetent individ istället för ett kön. -Och risken finns att det forsätter precis som vanligt. Göran fortsätter att sitta vid sina chefsposter och Berit får aldrig chansen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-06 23:31:00
|
Mörker |
Jag tror inte att manliga arbetsgivare anställer män för att de har "kuk". Utan för att de helt enkelt tycker att män är trevligare.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-07 11:49:00
|
Tvivlaren |
100 av Göteborgs sopåkare/renhållningsarbetare är Män - Jag tror inte män är bättre än kvinnor på att ta hand om sopor? Talar vi om samma förtryck av kvinnor där, eller vill du bara plocka de finaste bitarna ur kakan?
Män dominerar f ö samtliga yrken som anses mest lågstatus
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-07 12:47:00
|
helen |
anna: vi kvinnor måste helt enkelt lära oss att spela med samma regler som män, att helt enkelt armbåga oss fram. vi kan inte få jämställdhet serverat på ett fat från regeringen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-08 01:42:00
|
Anna Hahne |
Tvivlaren- Män dominerar även högstatusyrkena, vilka är lika med maktposition. Det inte rätt att dessa maktpostioner ska bestå till mestadels av män. Att det exempelvis är mest män som är sopkörare eller kvinnor som är undersköterskor gör varken mer eller mindre för jämställdheten. Jag tror att det är viktigare att få in fler kvinnor till maktpostioner.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-08 01:53:00
|
Anna Hahne |
helen - om vi kvinnor ska spela med samma regler som män så innebär det isf att vi väljer kvinnor före män när vi ska anställa personal för att de är av samma kön som oss själva. Personal borde anställas pga kompetens i första hand, och inte efter kön. Det är uppenbarligen inte så det går till idag. Jag anser det inte rimligt att 96 av alla chefer är män, och resten kvinnor.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-08 01:54:00
|
Anna Hahne |
forts.. Jag tror att det handlar mindre om att kvinnor inte kämpar lika mycket om jobben som män, än att manligachefer hellre väljer en manlig anställd än en kvinnlig om båda är lika kompetenta till jobbet.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-05-08 12:59:00
|
helen |
anna H: du skriver det ju själv: Personal borde anställas pga kompetens i första hand, och inte efter kön. vi kvinnor får helt enkelt arbeta hårdare än män, vi måste tillåta oss att vara ännu tuffare mot det sneda systemet för att få en högre post. visa lite jävlar anamma helt enkelt. jag tror inte att en könskvotering kommer lösa våra problem i det långa loppet, det är bara vi själva som kan göra det. tyvärr.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-05-08 17:32:00
|
Katta |
Helen när du skriver att regeringen inte kan ge oss jämställdhet utan vi måste kämpa för den själva. Hur menar du då? Vi kvinnor kämpar väl politiskt... om riksdag och regering anser att kvinnor ska ha lika rätt till arbete utan att behöva jobba hårdare än män så är det väl ett reslutat av att kvinnor kämpat för saken?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-05-08 17:35:00
|
Katta |
Men jag håller med om att det är hemskt att det ska behövas könskvoteras, och om det nu tillämpas så kommer männen inte förstå syftet hypotes och då motarbetar vi förmodligen oss själva eftersom vi "retar" upp männen som blir än mer avigt inställda. Frågan är hur man ska gå tillväga?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-05-09 17:00:00
|
Jolin |
Ska förtryck bekämpas med förtryck?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-05-09 19:16:00
|
Katta |
Jolin: Nej det tycker jag låter dumt och elakt...
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-05-14 19:15:00
|
Jolin |
Det är just vad kvotering innebär för mig. "Bekämpa männens förtryck genom att förtrycka tillbaka"
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-05-15 15:08:00
|
Katta |
Intressant, förklara gärna närmare vad du menar. Jag är som du ser inte heller särskilt förtjust över kvotering. Men jag är fast i tänkandet...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-05-15 16:00:00
|
Chrille |
Intressant debatt. Dessvärre pratar väldigt många anhängare av patriarkatsteorin om "vi tjejer", "vi kvinnor", "vi" och "dom" männen.
Själv är jag individualist. Jag tänker inte kollektivisera mig med "manligheten" eller "mansmakten". Att det finns alldeles förmånga män inom maktpositioner är det inget tvivel om. Att tro någonting annat är att vara naiv och korkad.
Men inse att det är många män som jag t.ex : som OXÅ vill kämpa mot orättvisor...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-05-15 16:02:00
|
Chrille igen. |
...ÄVEN de som gäller kvinnorna. Varför då hela tiden kollektivisera kvinnor och män?
Själv ser jag det som en insnöad och "gubbig" maktelit, där vissa typer av folk tillåts. Vita 40-talister som är män..
Personligen är jag otroligt trött på att man feminster hela tiden säger "män har makten", när de glömmer de övriga "vanliga" svensson-männen 99?, som jobbar och inte heller har någon makt.
- Chrille - en maktlös man såsom de flesta människor i detta land.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-05-15 16:07:00
|
Chrille |
...det är inte så att jag känner mig påhoppad, jag är bara trött på smutskastningen av att "män roffar åt sig".
Det finns ett antal maktgalna individer i världen, och de är oftast män.
Skulle kunna skriva så mycket mera, kanske skulle göra det. Men inte här. :-
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-05-15 17:32:00
|
Katta |
Chrille: Jag och de flesta feminister vill inte alls att du ska känna dig kränkt. Förmodligen hänger det med femismens historia att kvinnorna fick sina rättigheter senare än den vanliga mannen. Rösträtten, äganderätten och framför allt arvsrätten. Detta gör att männen idag har en del förmåner som lever kvar i gammal skapad norm att mäns åsikter KAN väga tyngre tex.
|
|