Inlägg #1: Postat: 2003-05-01 23:37:00
|
Magdalena |
Jag tror ändå att man läser in för mycket i såna här saker... det viktiga i sammanhanget är ju vad barnen tycker och de resonerar inte så. Debatten är bra så länge den inte spårar ur,vilket jag tycker den börjar göra nu. Nu får man ju knappt klä sin flicka i söta klänningar längre eftersom vi då "tvingar in dem i en könsroll" Hela grejen är överdriven. När det gäller barnböcker så väljer man väl de som är bra,som man själv hört när man var liten etc.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-01 23:41:00
|
Magdalena |
Citatet om att flickor lär sig att världen handlar om män är att göra en höna av en fjäder. Jag har däremot valt bort bla Elsa Beskows böcker,även om jag tycker de är jättebra, på grund av att de flesta innehåller minst en del där elaka barn får stryk. Hattstugan var min favorit men slutar ju med att barnen får "smaka riset" och det förstör hela boken. Jag tycker sånt är bra mycket värre än att många böcker handlar om pojkar...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-02 01:52:00
|
Katta |
Jo, det finns alltid det som är värre... jag tycker att det är bra att man reflekterar över de små sakerna i vardagen. Sedan gör naturligtvis var och en som det behagar dem... men som sagt det finns folk som tänker till. Har debatten då varit i onödan?
|
|