Inlägg #21: Postat: 2003-05-05 22:53:00
|
Jolin |
Jamen reklamen till underkläder vänder sig ju till kvinnor och inte till män. Det är kvinnor som ska köpa dem. Och tydligen gör de det. För om reklamen inte var effektiv skulle man inte fortsätta med den.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2003-05-05 22:55:00
|
Jolin |
Makten över reklamen har konsumenterna, oavsett vad folk försöker lura i er.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2003-05-06 03:11:00
|
Pär B |
Precis vad jag tänkte skriva tidigare idag, när jag inte hann, Jolin! Det handlar inte om att "tycka om" reklam, utan att komma ihåg den. Förresten är det väl ens eget fel om man tycker att en naken kvinna i reklam är ett "objekt". Jag tycker inte det.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2003-05-06 03:23:00
|
Jolin |
Jag tycker iofs att modellen är ett objekt eftersom hon agerar levande skyltdocka åt kläderna. Men det stör mig inte. Berätta gärna hur man skulle göra det på ett annat sätt.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2003-05-06 09:15:00
|
hj |
Mycket handlar väl om HUR reklamen görs. Såg en reklambild för kläder där modellen låg på magen med ansiktet ner i gräset, hon var våldtagen eller mördad. Nice. Sisleys reklam är väl heller ingen höjdare.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2003-05-06 09:25:00
|
hj |
Problemet är väl bristen på balans. De flesta kvinnor som syns i media/reklam nuförtiden är passiva, behagsjuka, fåfänga och bara ääälskar att slänga av sig sina kläder. Killar i reklam och massmedia kan däremot vara allt från snyggingar till töntar till karriärister.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2003-05-06 19:54:00
|
Pär Bihl |
Det är skillnad med Sisley och fotografer som Terry Richardson. Det handlar naturligtvis om att sälja, men också om konst och uttryck. Allt är PR förstås, men dessa bilder liksom andra konstfotografers skulle aldrig hamna på reklampelare.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2003-05-06 21:34:00
|
Pär B |
Jag förstår inte riktigt vad du menar i svar 24... Men jag ser modellen som en slags skådespelare. Det är hennes jobb att visa kläder och se glad eller sexig ut. Jag tycker det är imponerande och modigt av dem att göra det.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2003-05-06 21:41:00
|
Pär B |
Jag tror litegrann att hatet mot HM-modeller grundar sig i avundsjuka längst in. När feministen Joanna Rytel sitter och onanerar framför en katt i en av sina filmer, tycker jag att kvinnor som slänger av sig sina kläder i TV bara borde vara positivt. Dessa hyllar ju den kvinnliga sexualiteten.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2003-05-08 11:33:00
|
Dan |
"Såg en reklambild för kläder där modellen låg på magen med ansiktet ner i gräset, hon var våldtagen eller mördad." -Låter ju mer som en desinformationsflyer av kulturterrorister som Grey Wolves eller liknande, vi tar ÖVER hehe!
|
|
Inlägg #31: Postat: 2003-05-08 11:33:00
|
Dan |
"The cultural terrorist, an assassin of the future, an executioner of morality. Cultural terrorism, an attitude, a state of mind - not a set of values to be dogmatically followed. Cultural terrorism is a celebration of the power of the individual."
|
|
Inlägg #32: Postat: 2003-05-09 09:22:00
|
hj |
Svar 29: Där kom den: avundsjukan. Jajamen, fula bittra feminister som inte klarar av att se snygga tjejer river ner planscher. Suck.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2003-05-09 09:28:00
|
hj |
Det som det handlar om är att rollen som kvinnan i reklamen blir tilldelad är för snäv. Männens roller är mycket mer varierande.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2003-05-09 09:39:00
|
Apropå |
"Undersökningar visar att svenska män har väldigt svårt att se på vackra män i reklam, säger Magnus Söderlund.Kvinnor kan se på andra vackra kvinnor utan några problem, och på vackra män, men något händer i skallen på män när de ser en snyggare man. Jag vet inte om det handlar om en allmän homofobi eller något slags konkurrens, men så är det." DN 030422
|
|
Inlägg #35: Postat: 2003-05-09 10:27:00
|
Jörgen |
Ja, de gör en undersökning varför män inte faller lika lätt som kvinnor för idiotiska reklambudskap. Och istället för att bara presentera resultatet rakt uppåner, så måste de ta in något missfoster till psykolog som lyckas vrida det till att män är homofober. Suck...
|
|
Inlägg #36: Postat: 2003-05-09 16:01:00
|
Pär Bihl |
Det handlar inte alls om att kvinnans roll i reklamen är för snäv. Reklamen visar endast en bild av en kvinna. Är hon automatiskt "snäv" för att hon är kvinna menar du? Det är bara dina fördomar som gör henne snäv. Själv tycker jag inte att hon är "snäv", hon har säkert en massa åsikter och värderingar - hon är människa, det räcker! Tycker du att männen är mindre "snäva" i tex gillettereklamen bara för att de rakar sig?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2003-05-09 16:01:00
|
Pär B |
Är man mindre snäv om man "gör något"? Jag tycker du ser ner på kvinnor då Hj, för i längden menar du att kvinnor inte kan vara stolta över sig själva utan att "vara något".
|
|
Inlägg #38: Postat: 2003-05-09 16:10:00
|
Pär B - apropå Apropå |
Jag vet inte vad du vill få ut av din kommentar, men det handlar absolut inte om någon homofobi eller konkurrens. Män jämför sig helt enkelt inte med andra män, det är hela saken. Om en man säger i en reklam "Den här kalsongen använder jag!" så säger man bara "Jaha? men inte jag!". Om däremot en kvinna säger "Den här kalsongen gillar jag att män använder!" blir det andra bullar!
|
|
Inlägg #39: Postat: 2003-05-11 17:13:00
|
Apropå |
"Män jämför sig helt enkelt inte med andra män"....yeah dude...
|
|