Bränn behån? Nej, bränn kvinnan!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-05-02 03:10:00
Jag
Jag är övertygad om att du inte river ner dressman reklam där männen har ännu mindre kläder på sig. So much for equality..
Inlägg #2: Postat: 2003-05-02 03:11:00
Jag igen
Så, om du vill ha lite magrutor, rumpa och välbyggna män.. get some real för fan.
Fast såklart har du inget emot att titta på det, det är ju alltid trevligt med lite män i bara kalsongerna.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-02 09:43:00
Gnäll
Men riv själv då...
Inlägg #4: Postat: 2003-05-02 10:13:00
Frasse
Exakt vad förändras när reklam rivs ner? Inte ett bajs! Det ända som händer är att ett knippe annonsföretag blir rikare. Och det är ju bra kanske?
Inlägg #5: Postat: 2003-05-02 18:34:00
emma
Jo, grejen är att jag inte tycker om när människor objektifieras i huvud taget, varför jag koncentrerar mig på kvinnor är därför att jag anser att kvinnor systematiskt objektifieras, men så klart är kvinnorna inte de enda som förtrycks i samhället! Jag har för övrigt inget som helst intresse i mäns magrutor, promise! Att riva ner reklam visar att man inte accepterar det som visas, det blir kostsamt i längden för företagen och alltid väcker man en ny tanke hos någo
Inlägg #6: Postat: 2003-05-02 18:53:00
Jolin
Hej emma. Det är sant att både kvinnor och män objektifieras här och där, men exakt vad är det i HMs reklam som är så objektifierande? Kom ihåg att det är kläder de gör reklam för, inte kroppar. Vad tycker du att tjejerna på bilden ska göra? Och varför är just HM så mycket hemskare än alla andra?
Inlägg #7: Postat: 2003-05-02 20:27:00
emma
Hej Jolin, nej, hms reklam är inte den värsta eller enda, bara den som syns mest. Ett ännu värre ex. på objektifierande reklam är finesse reklamen som sänds i tv där en tjej dansar runt i trosorna som ett fån och verkar hur lycklig som helst över att hennes hår är nytvättat eller ngt. Jag tycker hon framställs på ett nedlåtande sätt, och att hennes fysiska atribut används för att marknadsföra shampot, inte hennes val som tänkande människa.
Inlägg #8: Postat: 2003-05-02 20:55:00
Jolin
Jag studerar själv reklam och vet att reklamfilmer som visar en livsstil oftast är effektivare än de som visar själva produkten. Varför det skulle vara objektifierande med en tjej som dansar runt i trosorna har jag ingen aning om. Visst är det lite löjligt, men syftet med reklamfilmen är antagligen att visa imagen hos en "libresse-kvinna" som lite gulligt crazy. Jag ser inte förnedringen i det hela.
Inlägg #9: Postat: 2003-05-03 13:37:00
Jag
Svar till 3: Nej, jag tycker att reklamen är bra som den är. Förövrigt är jag emot vandalisering av privat egendom.
Svar till 7: På vilket sätt är det nedlåtande att dansa runt? Kan dansade kvinnor inte tänka? Jag vet inte om du inte vet att allt schampo är i princip samma produkt, och därför måste anspela på en livsstil eller andra saker som kan göra den attraktiv hos kvinnor som vill tvätta håret.
Inlägg #10: Postat: 2003-05-03 13:39:00
Ap
Kvinnans sexualitet... Är den ok i verkligheten men inte i reklam? Kvinnor ska väl få dansa runt i trosor om de vill, utan att vara ett sexobjekt?
Inlägg #11: Postat: 2003-05-03 14:55:00
Jag
Ärligt talat jag har aldrig riktigt förstått problematiken med objektivifiering. Alla människor objektiviferas, kategoriseras och fördöms. En av de vanligare objektiviferingarna sker av feminister som anser att alla som klär sig utmanande/rakar sig osv är objekt utan egen vilja som slaviskt följer kommersen. Dumförklarar dem utan att veta ngt om personenerna i fråga. Precis som jag objektiviferar feminister som fördömmande osv. Sexobjektiviferingen är inte den enda objektivifieringen som sker.
Inlägg #12: Postat: 2003-05-03 23:20:00
MP
Som en litet tillägg på "Jag":s senaste är det dessutom upp till individen att ändra omgivningens uppfattning om en.
Är man medveten om vad man ger för ett första intryck el. vad man tillhör för "fack"är det inte så svårt att ändra människors tycke genom att helt enkelt agera i enlighet med något än den givna normen för den specifika kategoriseringen.
Har man silikonbröst, löshår och pumps kan man överraska genom att ex. läsa bibeln och lyssna på country.
Inlägg #13: Postat: 2003-05-03 23:21:00
MP
forts..Eller så kan man forsätta gå runt med stämpeln och läsa skvallertidningar och lyssna på ringsignalerna från mobilen. Get my catch?
Inlägg #14: Postat: 2003-05-05 00:05:00
Anna Hahne
Men kom igen. Det är ju inte någt nytt att annonserna utnyttjar själva kvinnokroppen för att sälja. Det är inte själva produkten som gör reklamen - det är visualiseringen av en läcker brud, inget annat. Det är OFTA jag ser reklam och blir förvirrad över vad de där brösten/plutandeläpparna/långa välsvarvade benen/etc.. egentligen gjorde reklam för! Ett väletablerad annonskep att utnyttja en kropp helt enkelt.
Inlägg #15: Postat: 2003-05-05 00:07:00
Anna Hahne
Jag tycker det är jobbigt och jävligt störande när kvinnoideal exponeras överallt för att göra reklam för minsta lilla skitpryl. Som tjej vill jag slippa den konsekventa exponeringen av "min" kropp. Jag vet inte hur killar skulle gilla att barbringade Brad Pitt kopior skulle vistas i varje gathörn och tidning och flina ner från sina annonspelare, men jag tror faktiskt att de också skulle reagera då.
Inlägg #16: Postat: 2003-05-05 01:35:00
Pär Bihl
Men tydligen så gillar de flesta kvinnorna kvinnokroppar, för annars skulle inte sådan reklam finnas.
Inlägg #17: Postat: 2003-05-05 16:01:00
Jolin
Nej, jag tycker själv det är väldigt konstigt att reklamen funkar. De flesta kvinnor verkar ju inte gilla den. Men om den inte funkade så skulle de väl inte fortsätta med den?
Inlägg #18: Postat: 2003-05-05 16:02:00
Jolin
Tips: Gör som jag, släng ut TVn så slipper ni all kass TV-reklam.
Inlägg #19: Postat: 2003-05-05 16:17:00
emma
-Nej vet du pär, vi gillar inte kvinnokroppar överallt, men vi har inte makten i samhället heller...
Inlägg #20: Postat: 2003-05-05 16:20:00
emma
-Missade visst Jolins svar där, nej jag har inte heller TV, det tär väldigt mycket på psyket att se vilken skit som sänds varje dag...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...