Visst har män mer makt än kvinnor

Inlägg #1: Postat: 2003-05-01 06:41:00
Michael Ståhlberg
Kön är en faktor bland många som avgör hur mycket makt du har över ditt liv. I muslimska länder råder könsapartheid till kvinnors nackdel - om man talar om makt över sitt liv.
I väst däremot så är mannen svagare i juridiska sammanhang. Speciellt inom familjejuridiken. Men även statusmässigt är det inget plus att vara man.
Inlägg #2: Postat: 2003-05-01 06:57:00
Michael Ståhlberg
Påståendet "visst har män mer makt än kvinnor" implicerar att alla
män har det. Dvs. att deras könstillhörighet alltid är en fördel i alla sammanhang jämfört med att vara kvinna. För mig är det totalt
verklighetsfrämmande att tro det.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-01 11:13:00
Johan
Ståhlberg: Du påminner lite om en enmansorkester: ett kakafoni av olika ljud utan någon egentlig melodi. Att skriva genomgående svaga artiklar inom alla ämnen du kan komma på bara för att du gratis kan publicera dem är knappast något att stoltsera med. Ät kravmärkta ägg!
Inlägg #4: Postat: 2003-05-01 11:39:00
Tvärflöjt
Michael, att racka ner på JA med argumentet att hon skriver mest om ett ämne är ju löjligt... man skriver ju om det som ligger en varmnt om hjärtat. Det finns ingen bonus i att skriva om massor med olika saker. F ö så borde du vara intelligent nog att förstå att argumentet "män har mer makt" inte betyder att varenda man bossar över kvinnorna i sin omgivning...
Inlägg #5: Postat: 2003-05-01 13:26:00
Anna
Tja, har man inget annat att gnällapå så kan man ju alltid ge sig på valet av ämne....gee.
Inlägg #6: Postat: 2003-05-01 15:55:00
tyckare
Jag tycker faktiskt att kvinnor har mer makt på alla område.
Inlägg #7: Postat: 2003-05-01 17:29:00
Björn
Michael S: Jaha, där fick du fram VAD du tyckte, men inte VARFÖR. Argument är intressantare, att åsikten finns vet man ju redan.
Inlägg #8: Postat: 2003-05-02 17:01:00
Michael Ståhlberg
Men varför ligger bara ett ämne J.A.
om hjärtat och så många om mitt?
Ang. svaga artiklar. Håller med, men det gäller enligt mitt förmenande ca en fyra fjärdedelar av alla artiklar här på Sourze. Så jag är i gott/dåligt sällskap. Detta är en amatörsajt och, by golly, det märks.
Problemet är att kommentarerdelen är än mer lågpannad än artikeldelen.
Inlägg #9: Postat: 2003-05-02 17:06:00
Michael Ståhlberg
Mina artiklar är så tråkiga att jag aldrig orkar läsa om dem, men tyvärr orkar jag knappt ta mig igenom några andra artiklar heller med få lysande undantag, Klingas, t ex -
knappt ens ledarartiklarna eller Metro-ditona. Den stora synden är
att vara tråkig. Var det Oscar Wilde som sa det? Och, ja, jag bryter hela tiden mot det budet. Men jag försöker verkligen vara underhållande. Och är det inte tanken som räknas?
Inlägg #10: Postat: 2003-05-02 17:08:00
Michael Ståhlberg
De mer vakna av er någon?, inser säkert att mitt smygsyfte/mitt dolda
agenda är att sprida webbadresser till verkligt bra artiklar skrivna av
proffs som inte kommer till tals i
svenska massmedier - därav fördumningen. Men eftersom man inte bara kan lägga ut sådana adresser, så måste de bakas in i
ett större resonemang. Eller?
Inlägg #11: Postat: 2003-05-02 17:14:00
Michael Ståhlberg
Johan: jag brukar tänka på mig själv dels som en kryppskytt på debattens hustak, dels som en
"army of one" som Björk sjunger.
Så enmansorkester var ganska träffande. Ett slags Neil Young på
enmansturné?
Inlägg #12: Postat: 2003-05-02 17:19:00
Michael Ståhlberg
Förutom Klinga så gillar jag A-C Collin
och Micke Vestin. Sten Andersson skriver bra också. Anna Linusson.
Hankins när han skriver mot feminismen, fast han blir tråkig när
han skall vara allvarlig. Säkert har
jag glömt nån. Ramona har jag börjat beundra allt mer. Hon skriver
ganska oelegant, men väldigt effektivt. Man minns vad hon tycker.
Bra propagandist. & Kim Leong är bra oxå. Mest för att hon är sympatisk på nåt sätt.
Inlägg #13: Postat: 2003-05-02 20:35:00
emma
Vad då sajten för inbördes beundran, lägg ner!
Inlägg #14: Postat: 2003-05-04 10:04:00
Johan
Trodde inte man kunde vara så kär i sig själv... :
Laddar...