Håll barnen utanför könsdebatten

Inlägg #1: Postat: 2003-04-30 19:43:00
Magdalena
Nej,jag var inte så förtjust i Pippi heller. Min favvo var Madicken. Någon sa en gång att man antingen var pippi-tjej eller Madicken-tjej och det stämmer nog. Men oavsett vad du och jag tycker så är Pippi en av hennes mest populära figurer
Inlägg #2: Postat: 2003-05-01 23:26:00
Katta
Tror att Pippi just fostrar oss till empati... det är lätt att förstå Pippi om man orkar lära känna henne. Karlsson på taket däremot är riktigt dryg... *min åsikt* ;
Inlägg #3: Postat: 2003-05-01 23:34:00
Magdalena
Karlsson är så långt ifrån snäll man kan komma! Visst för att jag tycker han är rätt rolig nu en till av sonens favoriter men när jag var liten tyckte jag han var så elak mot lillebror så jag kunde inte ens titta på det...
Inlägg #4: Postat: 2003-05-01 23:47:00
Magdalena
Och jag måste hålla med om att pippi kanske är skrytsam och aningen självupptagen men empatilös kan man nog inte kalla henne. Hon hjälper en pojke som blir mobbad,bjuder alla barn på godis och låter ingen vara taskig mot djur.För att inte tala om hur hon hela tiden tar hand om den fjompiga,fega lilla Annika....Så empatilös är nog fel ord oavsett om man gillar henne eller inte.
Inlägg #5: Postat: 2003-05-02 17:07:00
Biff
För att krångla lite; Pippi är ju som en pojke egentligen... ska flickor få lära sig att det är bättre att vara som pojkar? Nästan alla flickor i böcker beter sig ju som pojkar... fast det är väl knappast manligt eller kvinnligt, eller är det? Är det manligt att vara framåt? Man säger ju pojkflicka som det är något fult. Borde man inte läsa om flickflickor? Fast det kanske blir tråkigt? Är flickor tråkiga? Får flickor lära sig att vara tråkiga?
Inlägg #6: Postat: 2003-05-11 23:36:00
Mondo
Intressanta saker du tar upp Biffen... ja faktum är att flick-flickor faktiskt anses vara tråkiga. Kvinnor däremot ska ju helst vara undergivna och lydiga så de får gärna vara lite passiva och lägmälda när den store karln tar plats.
Laddar...