Faktaspäckat om smutsiga bykar

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-04-30 09:00:00
Urquhart
Civilisationen uppkom i mellaöstern. Den spred sig därefter rätt lätt in i Europa och österut mot asien. Fram till och med medeltiden utveckaldes Europa, Mellanöstern och Kina ungefär likvärdigt. Efter medeltiden fick vi en renässans i Europa, och i och med avskaffandet av religionens ofantliga makt kunde den kristna världen utvecklas i allt snabbare takt. Muslimerna fick aldrig nån renässans och i deras länder ser det i många fall likadant ut som det gjorde i Sverige för tusen år sedan.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-30 09:04:00
Urquhart
Vad har du Afrika söder om Sahara med etta att göra? Jo, eftersom Sahara utgör en kraftfull naturlig gräns nådde civilisationen de länderna i många fall först när kolonilmakterna kom. Man kan säga vad man vill om dessa, men när deras främsta mål var knappast att införa högre levnadsstandard för invånarna i kolonierna.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-30 14:54:00
Michael Ståhlberg
Den citerade raden var ett bemötande av en tänkt rasistisk läsare. Hur krystat det än låter. Man har ju alltid olika tänkta läsare i åtanke när man skriver. Och vissa saker man skriver, får en att börja skriva för en annan tänkt läsare än den ursprungliga. En av mina sido-
ambitioner är att styra in rasister och
pro-fascister i demokratiska och humanistiska banor.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-30 22:32:00
Michael Ståhlberg
Jo, jag tror att imperialismen hade
en ideel sida också som den kommer till uttryck i Rudyard Kiplings dikt om "Den vite mannens börda". Något av samma tanke tycks ligga bakom USA:s ambition att demokratisera Mellanöstern.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-30 22:35:00
Michael Ståhlberg
Som jag motsätter mig i den traditionella folkrättens namn.
Fast jag tills för bara några år sen själv sympatiserade med sådana planer. Det var dock innan högermän
som Carl Bildt dissade nationalstaten och Wall Street Journal i en ledare krävde öppna gränser fri invandring, nationalstatens antites.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-30 22:40:00
Michael Ståhlberg
Detta plus att EU framträdde som en alltmer överstatlig och detaljstyrande organisation, samt min omvändelse till det invandrings-
kritiska lägret, fick mig att börja känna större samhörighet med
"isolationister" och invandringskritiker som Pat Buchanan än med invandringsförespråkande interventionister/internationalíster som George Bush, som jag dock föredrog framför Al Gore.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-30 22:43:00
Michael Ståhlberg
Ang. IQ-skillnader, vilket väl är vad vi indirekt talar om här, i relation till
utvecklingsgrad och social organisation, så är jag skeptisk till
IQ som ensam faktor för att bedöma en människa intelligens med avseende på logik och minneskapacitet.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-30 22:56:00
Michael Ståhlberg
Själv har jag aldrig slutfört ett IQ-test. Aldrig orkat. Eller så är jag på
nivå med Forrest Gump. Vidare tycker jag att patience, schack och
korsord enbart är ett slöseri med tid.
Så jag är ingen intelligenssnobb. Vore att kasta sten i glashus.
Inlägg #9: Postat: 2003-04-30 23:00:00
Michael Ståhlberg
Min förgripliga rad om det groteskt efterblivna Afrika måste ses som en kommentar till det helt sanningsenliga påståendet att afro-
amerikaner har det bättre än afrikaner söder om Sahara. Något som Horowitz anfört mot kravet att slavättlingarna skall kompenseras för det deras förfäder drabbades av.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-30 23:04:00
Michael Ståhlberg
Emellertid har min delvisa politiska omorientering i invandringskritisk och nyisolationistisk riktning fört mig i kontakt med webbtidningar och artiklar som kombinerar IQ-
resonemang och tro på existensen av raser, varför ämnet väckt min intellektuella nyfikenhet. Har dock inte fått minsta grepp om det.
Inlägg #11: Postat: 2003-04-30 23:13:00
Michael Ståhlberg
En sida som jag regelbundet besöker för att motverka min okunnighet är Länk: isteve.com

En fullkomlig guldgruva för alla som är intresserade av könsskillnader,
rasskillnader, IQ-frågor, sportfrågor,
filmer, ja, allt mellan himmel och jord. Bra länksamling också.

Steve Sailer, mannen bakom hemsidan, svarar alltid på email om man skriver.
Inlägg #12: Postat: 2003-04-30 23:15:00
Michael Ståhlberg
Men eftersom du är en så flitig
debattör här och uppenbarligen en
sanningssökare, så vädjar jag till dig att läsa Theodore Dalrympes empatiska och definitivt orasistiska
artikel om sina erfarenheter som läkare i Rhodesia/Zimbabwe. Om inte annat för att den ger en del av svaret till kaoset söder om Sahara.
Inlägg #13: Postat: 2003-04-30 23:36:00
Michael Ståhlberg
Min egen tragikomiska fundering kring det här med ras och
IQ har sin utgångspunkt i frågan:
är IQ ärftligt, om än bara delvis? Efterblivenhet, beror det på gener eller fosterskador? Genialitet, beror det på gener eller på en sjuhelvetes röta?
Inlägg #14: Postat: 2003-04-30 23:38:00
Michael Ståhlberg
Om svaret blir ja på gener, så måste det kunna hända att IQ-gener får en ojämn fördelning mellan olika folkgrupper av olika skäl - klimat, geografi, hur man försörjer sig, vilka egenskaper hos en man som efterfrågas för gruppens överlevnad fysisk styrka framför hög IQ, när det inte går att kombinera.
Inlägg #15: Postat: 2003-04-30 23:40:00
Michael Ståhlberg
IQ-skillnaden mellan män och kvinnor kan bero på dels hur resp. kön stimuleras vits ej avsedd! intellektuellt, dels
på biokemiska faktorer som hormoner. Testosteron lär vara bra
för bra IQ-resultat. Vilket om det var sant, borde ge afrikanska män en fördel, eftersom de har högre testosteronivåer än vita, som har
högre än asiaster, med undantag för samer, som har högre än svenskar.
Inlägg #16: Postat: 2003-04-30 23:40:00
Michael Ståhlberg
Ja, så förvirrande blir det när jag sammanställer vad jag läst i olika tidningar under årens lopp. Idel motsägelser!
Inlägg #17: Postat: 2003-05-01 20:25:00
Urquhart
Nu har dock raser inget med IQ att göra. För att en art ska kunna indelas i olika subgrupper raser måste dessa uppvisa tydliga skillnader mot varandra. Nu är det dock så att de tänkta tre mänskliga raserna europida, mongolida och negroida uppvisar långt större variation inom den egna gruppen än mellan grupperna. Om vi tar hudfärg som exempel. Vissa europida folkgrupper från Indien har mörkare hudfärg än många negroida afrikaner.
Inlägg #18: Postat: 2003-05-02 01:02:00
Michael Ståhlberg
Förstår inte ditt senaste inpass. Jag
skrev att jag var skeptisk till relationen IQ och intelligens, men
nu är det ju så att den genomsnittliga IQ:n visst varierar mellan de raser du nämner. Liksom mellan män och kvinnor. Se Gunnar
Adler-Karlssons bok "Superhjärnornas
kamp".
Inlägg #19: Postat: 2003-05-02 01:18:00
Michael Ståhlberg
Adler-Karlsson har även skrivit en recension av Lynn och Vahanens
"IQ och natíonernas välstånd". Utgiven på Selig förlag, men undertryckt i bokhandeln.

Länk: aftonbladet.se
Inlägg #20: Postat: 2003-05-02 01:23:00
Michael Ståhlberg
IQ-forskningen visar att den "mongolida" rasen har den högst genomsnittliga IQ:n, den negroida den lägsta och den europida heter det så? hamnar mitt emellan, fast mer åt det asiatiska hållet än åt det negroida.
Ett undantag inom den "europida"
gruppen "khazarska" definitionen omstridd judar, som har
ovanligt hög genomsnitts-IQ.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...