Skolkorridorens krig

Inlägg #1: Postat: 2003-05-01 01:59:00
so long
Sorry Annelie, thats life! Nu är det ett tag sedan jag genomlevde högstadie-helvetet. Även som vuxen ute i arbetslivet möter man översittarna, skillnaden är bara den att som vuxen har du skaffat dig ett hårdare skal och kanske lärt dig den där rätta verbala skrev-sparkstekniken härligt med fullträffar! Det finns ingen anledning att ge upp!
Inlägg #2: Postat: 2003-05-01 02:46:00
Anka
Jo, du har rätt... det här stämmer precis in på högstadiet. Och jag kan tråkigt nog nästan bara säga att man helt enkelt får ta sig igenom det - värdelöst, men sant. Jag kan däremot säga att det blir bättre på gymnasiet, även om det inte känns som någon tröst nu. Högstadiet var ett helvete. Men det är bra att du kan skriva om det.
Inlägg #3: Postat: 2003-05-01 07:41:00
Man
Känner igen beskrivningen från min högstadietid för drygt 20 år sedan. Konstigt att skolpersonalen inte blivit mer uppmärksam på den här typen av pennalism.
Inlägg #4: Postat: 2003-05-01 22:22:00
lilja
högstadiet är verkligen hemskt. den absolut värsta tiden.
Inlägg #5: Postat: 2003-05-02 17:56:00
Loke
Det blir varken bättre eller sämre. Det blir bara annorlunda i framtiden. Sen är det upp till dig om det blir bättre eller sämre. Livet förändras inte, du förändrar livet.
Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart...

Du nämner ordet "krig"... Gå till sonshi.com och läs The art of war. Där står det svart på vitt hur du vinner skolkorridorens krig.
Inlägg #6: Postat: 2003-05-03 09:23:00
Maria Flink
Hej Annelie! Måste säga att jag blir arg över kommentarer som så är det och det blir bättre sedan. Såhär ska det inte behöva vara. Att man ska vara rädd på sin arbetsplatsdet är ju skolan för dej Ingen skulle acceptera en arbetsplats där man råkar ut för våld men i skolan är tydligen allt accepterat.
Inlägg #7: Postat: 2003-05-03 09:28:00
Maria forts
Själv arbetar jag som lärare men kommer in i skolan bara då och då. Om jag ser saker som händer så försöker jag göra något åt det. Men det är också viktigt att elever vågar berätta för ibland hinner man inte se allt utan man märker bara en stämning och att någon ser ledsen ut. men folk runtomkring måste våga säga ifrån så vissa marodörer inte får chansen att vara så elaka.
De som är elaka är egentligen de som är räddast, det är därför som de förtrycker. Jag hoppas någon vuxen kan hjälpa dej.
Inlägg #8: Postat: 2003-05-03 11:53:00
Marie Hellström
Så här lär skolan ut hur man hävdar sig och hur man överlever de som hävdar sig. Sen sitter politiker och högre tjänstemän och kliar sig i huvudet och undrar över varför ungdomar slår sönder våra gator och torg. Ungdomarna gör ju bara det dom har lärt sig i skolan. Svårare än så är det inte.
Inlägg #9: Postat: 2003-05-03 22:27:00
Katrin
Jag läser nu till att bli lärare och har gått igenom samma jävla elände. Man lär sig leva med det. Arbetar nu med ett projekt som handlar om mobbing, så jag måste tackar för dig för din artikel som jag kommer att ha användning av i mitt arbete. Måste också säga att det var jäkligt bra att du skrev den, det hjälper att få uttrycka sin illska. Stå på dig.
Inlägg #10: Postat: 2003-05-04 14:23:00
Björn
Det här problemet har funnits så pass länge, och det är svårt att förstå varför man fortfarande inte kunnat lösa det. Var är alla vuxna? De som mobbar, har de inga föräldrar? Undrar vad de tänker om de om ett antal år får reda på att "mitt barn var med och förstörde 9 år av en annan människas liv". Det måste verkligen kännas som det ultimata misslyckandet.
Inlägg #11: Postat: 2003-05-04 16:58:00
hj
Usch...högstadiet är verkligen något som borde reformeras rejält och dessutom få mer resurser, kanske mest av alla "stadier".Upplevde själv att det var djungelns lag som rådde där 15 år sedan visserligen.
Inlägg #12: Postat: 2003-05-05 02:57:00
K
Jag skulle kunna säga så fruktansvärt mycket om detta ämne: Mobbning. Men 500 tecken räcker inte. Så jag säger bara detta, och tro på mig nu:
Du e bäst. Var den DU vill vara utan att kompromissa. Var inte tyst. Man måste visa var man drar sin gräns.

/Kommer ihåg hur det var. Vet hur skönt det var eftråt. -Allt vi upplever är om än jobbigt, ändock erfarenheter.
Inlägg #13: Postat: 2003-05-06 11:15:00
YA
Finns det ingenting du och några andra - om ni slår er ihop - skulle kunna GÖRA? Finns det ingen som helst sammanhållning i klassen? Varför inte? Vad gör läraren? Min högstadietid var en enda lång lycklig fest, önskar alla fick uppleva en sån skoltid! Det berodde nästan uteslutande på läraren.
Inlägg #14: Postat: 2003-05-09 11:02:00
Malin
Kan bara säga att jag minns rädslan, huvudvärken, illamåendet, oförmågan att överhuvud taget våga sig till skolan ibland. Och jag blev inte ens misshandlad..
Laddar...