Inlägg #21: Postat: 2003-05-01 16:08:00
|
Michael Ståhlberg |
Ett problem med många amerikanska konservativa är deras överbetonande av "family values".
Vilket leder till en viss mossighet i
synen på könsroller och homofobi. Å andra sidan är många ledande amerikanska konservativa förespråkare av avkriminalisering av
droger, inte för att de är för deras användning, utan för att förbud förvärrar läget och leder till lagar som är okonstitutionella.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2003-05-01 16:11:00
|
Michael Ståhlberg |
Deras
modiga kritik av aborträtten är också värt ett seriöst bemötande.
Om man är intresserad av moralfilosofiska frågor. Dock - jag tycker att amerikanska konservativa
ibland är för negativa till populärkulturen, som om den inte kunde samsas vid sidan av finkulturen. Gnället på Britney Spears är exempel. Jag menar - varför överhuvudtaget göra henne till en politisk fråga?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2003-05-01 16:16:00
|
Michael Ståhlberg |
Jag tycker att man måste skilja mellan sofistikerad populärkultur såsom tv-serierna Simpsons och Sopranos, och mer tveksamma inslag, såsom rasistiska och vålds-
förhärligande raptexter Ice Cubes
"Korean nation", t ex. Och mellan
Seinfeld bra och Sex and The City
dåligt. Inte sätta kulturskymningsstämpel på allt. Gör konservativa det, så kommer det inte att tas som homofobi, misogyni eller sexualskräck utan som god smak versus dålig sådan.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2003-05-01 16:31:00
|
Michael Ståhlberg |
Blev kanske lite virrigt, mitt resonemang, men du förstår antagligen vad jag menar.
Helt parentetiskt, så har jag inget emot rapmusik i sig, annat än att jag kan känna en viss leda inför för många rapvideos i sträck. Personligen föredrar jag dock 70-tals-soul, t ex Curtis Mayfields Superfly-album och soundtracket till
"Jackie Brown".
|
|
Inlägg #25: Postat: 2003-05-01 16:32:00
|
Michael Ståhlberg |
Än mer parentetiskt, så kommer jag nu att tänka på gamla favoriter som Donna Summer "Love is in control"-albumet och Chacka Khan. Och jazz.
Växte upp framför en ljudvägg av mina
föräldrars jazzmusik.. Hyser lika stor, om inte större, kärlek till amerikansk populärkultur ah, gamla amerikanska Mad! som till "finkultur", fast jag inte drar en knivskarp linje mellan dessa företeelser.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2003-05-01 16:33:00
|
Michael Ståhlberg |
Rättelse: Chaka Khan.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2003-05-01 16:39:00
|
Michael Ståhlberg |
Men åter till politiken: oavsett vad
Yeagley tycker eller inte, så är grundbulten i min politiska filosofi
s.k. "blind" likhet inför lagen. Inte alls så oproblematiskt som det verkar, eftersom det i min version
innebär inte bara nej till all positiv särbehandling, utan även - mer kontroversiellt - att "religionsfriheten" inskränks med avseende på kosher- och halalslakt samt "manlig" omskärelse.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2003-05-01 16:40:00
|
Michael Ståhlberg |
Därmed kanske jag har lämnat konservatismen och anslutit mig till en "liberal absolutism". I den extrema individualismens namn.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2003-05-01 16:48:00
|
Michael Ståhlberg |
Så det har inträffat att en extrem individualist som jag helt plötsligt
gör gemensam sak med radikalt konservativa därför att jag i vissa frågor intar samma ståndpunkt som de, men kanske utifrån andra bevekelsegrunder. Iofs har jag inget emot att stämplas som konservativ, men jag kommer alltid till en punkt i mina utläggningar där jag märker att jag inte är det.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2003-05-01 16:49:00
|
Michael Ståhlberg |
Såvida man inte menar att jag vill ha bevara den individualistiska, liberaldemokratiska civilisation jag vuxit upp i, samt minska på takten
i den globala integration som förmodligen är oundviklig. Nu går det för snabbt och skapar kaos.
|
|