Visst har män mer makt än kvinnor

Inlägg #1: Postat: 2003-04-29 16:43:00
hj
forts För jämför status på pojklekar-flicklekar, manliga hantverk-kvinnliga hantverk, manliga jobb-kvinnliga jobb, manliga kulturyttringar-kvinnliga kulturyttringar......
Inlägg #2: Postat: 2003-04-29 16:46:00
hj
forts Jag kan förstå att män har det lättare när det gäller ledarskapsrelaterade områden eftersom de traditionellt sett blivit tilldelade den egenskapen. Men inom kulturen?? Varför tar männen upp största platsen på kultursidorna? Är de också mer kreativa och konstnärliga och fantasifulla?
Inlägg #3: Postat: 2003-04-29 16:49:00
Kalle G
Det kanske återigen handlar om den lilla lilla klicken som vågar sticka ut hakan längst?
Inlägg #4: Postat: 2003-04-29 16:59:00
hj
forts Det hemska är att när jag rannsakar mig själv så värdesätter jag också ibland manliga grejer högre utan att reflektera, det sker per automatik. Och har använt uttrycket ".....som en kärring".
Inlägg #5: Postat: 2003-04-29 17:06:00
hj
Kalle G: Kanske. Eller kanske inte. Jag tror värderingar spelar en jäkla stor roll.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-29 23:32:00
Björn
Manliga grejer, kvinnliga grejer...kan man dela upp världen i sådant om man definierar könet som en social konstruktion? Varken EPA-traktorer eller konståkning borde väl varken definieras som manligt eller kvinnligt även fast de gör det idag om man ska komma förbi problemen? Därför förstår jag inte varför en del feminister, män som kvinnor, delar upp yrken och annat i kvinno- och mans- samtidigt som de hävdar att könen är en social konstruktion. Är inte detta en självmotsägelse?
Inlägg #7: Postat: 2003-04-30 09:18:00
hj
Jo, detta är ju ett stort dilemma för feminismen iallafall likhetsfeminismen att samtidigt som man vill utjämna könsskillnaderna så lyfter man fram kvinnans situation.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-30 09:21:00
hj
Men för att komma fram till att det kanske inte är så stor skillnad mellan könen måste ju en jämförelse göras. Man måste ju kolla på de olika villkoren för könen. När man sett villkoren så kanske man kan förstå varför det ser ut som det gör. Och eventuellt ändra sin inställning och sitt agerande.
Inlägg #9: Postat: 2003-04-30 09:32:00
hj
Feminismen är ju, som någon klok människa sa, "inte ett mål utan ett medel". Målet är ju att feminismen inte kommer att behövas längre. En utopi förstås, eftersom det alltid kommer att finnas folk som tycker de blir orättvist behandlade.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-30 11:13:00
Ap
Det var Simone de Beauvoir som sa det.
Laddar...