Visst har män mer makt än kvinnor

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-04-29 15:36:00
pUs
Jäkligt vasst skrivet, Erik. Gör en artikel av det! Mycket av det där har jag haft i huvudet men aldrig förmått klä i ord.
Inlägg #22: Postat: 2003-04-29 15:40:00
Per H
instämmer i lovorden. Så skarpt! Så klarsynt. Jag lovar att betala för din kommande artikel!
Inlägg #23: Postat: 2003-04-29 16:18:00
Yanni
Håller med. Bra skrivet. Du glömmer bara en grupp. De tjejer som ingen raggar på... Kan man stå lägre ner på en skala än så? För hon "kan" förmodligen inte ens även om hon är full, dreggla fram till en karl för att ragga. Är hon nedtryckt sen barnsben är inte ens det ett alternativ. Så hurra för svar 18!
Inlägg #24: Postat: 2003-04-29 16:47:00
Kalle G
Ska vi tävla om vem som står längst ner på skalan också? Den som ingen raggar på, den som inte VÅGAR ragga på någon, eller den försynte som tar mod till sig ibland, men bara får verbala örfilar som respons? Eller ska vi enas om "dött lopp"?
Inlägg #25: Postat: 2003-04-29 16:50:00
nix2
Erik Sam: Du har verkligen många träffsäkra poänger, men det skulle vara intressant om du tog ställning till huruvida kollektiva "korrigeringsåtgärder" à la feminism är den rätta vägen. Alltså, om man ska "bota" påstådda "orättvisor" genom att införa ännu mera orättvisor:

ett fel ett fel ett rätt??

Och vidare kan man också fråga: vad är orättvisan? Kan man definiera det?
Inlägg #26: Postat: 2003-04-29 16:59:00
Per H
Kalle G - härligt att se hur du reder ut begreppen. Vi får nog kalla det dött lopp. Eller har Yanni fler "ess" i rockärmen?
Inlägg #27: Postat: 2003-04-29 17:10:00
Erik Sam
Tack alla för de uppskattande omdömena. :- Vad gäller dött lopp och korrigeringsåtgärder tycker jag det känns som om det viktigaste nu är att försöka sänka temperaturen lite i debatten, att sluta vara så antagonistiska och försöka inse att det är allas vårt ansvar att saker och ting blir bättre. Varför inte leta efter motståndarnas vettiga åsikter istället för att förkasta allt pga att de har några åsikter som man inte håller med om.
Inlägg #28: Postat: 2003-04-29 17:11:00
Erik Sam
Jag är djupt imponerad av JAs försök att förklara och försvara sina åsikter och tankar utan att falla ner i det eviga, s_å t_r_ö_t_t_s_a_m_m_a könsbråket som aldrig tar slut.
Inlägg #29: Postat: 2003-04-29 17:11:00
Erik Sam
På något sätt känns det så självklart, normer och könsroller och förväntningar skapar en massa lidande och tvingar in oss alla i idiotiska beteenden. Om detta minskade skulle alla må bättre. Fast problemet är att vi var och en, individuellt tjänar på att följa normen. Jag liksom JA har lättare att bli omtyckta om vi strävar efter manliga och kvinnliga attribut som styrka och skönhet. Det är ett stort fångarnas dilemma.
Inlägg #30: Postat: 2003-04-29 17:50:00
Josefine Alvunger
Hej Erik Sam. Även jag är mkt imponerad av ditt resonerande att du tog dig tid. Svar 10- klockrent! Självklart kan sexuell makt redas i mkt, det ger du ex på. Just krograggande hamnar i en helt annan dimension i jämställdhetsdebatten, det är en sexuell sfär där alkohol är inblandat, där man gör sig fin, dit man faktiskt går för att få uppmärksamhet, bekräftelse annars skulle alla hinka vin hemma i ensamhet.
Inlägg #31: Postat: 2003-04-29 17:51:00
JA
Ja, naturligtvis "avfärdar" jag det "för lätt", men eftersom min artikel handlade om vad jag kallar reell makt ekonomiska och sociala möjligheter till beslut och bestämmande blev det sexuella spelet inte relevant i sammanhanget. Kanske skulle skriva en artikel om enbart det, men har ju precis sett min överkvinna i dig och hoppas att du gör det. : Lycka till!
Inlägg #32: Postat: 2003-04-29 17:51:00
JA
Ps, även jag instämmer i att temperaturen bör sänkas, den har lett till att jag tröttnat nåt så enormt på "debatterna" i detta forum. Din kommentar är den andra jag besvarar efter denna artikel, och jag är inte säker på att det blir fler, om jag inte möter lite mer hövlighet och respekt. Vi är väl ändå vuxna människor som tillsammans debatterar för att försöka lösa ett problem. Eller?
Inlägg #33: Postat: 2003-04-29 18:28:00
nix2
Dina svävande svar tyder ju på att du bara försöker undvika huvudfrågan.
Man kan ju spekulera i evighet huruvida är det män eller kvinnor som är mest synd om. Feministerna har redan klart och tydligt tagit ställning och visat ppå vilket sätt "orättvisorna" kall lösas.
Inlägg #34: Postat: 2003-04-29 18:29:00
nix2
det borde ju har stått "orättvisorna skall lösas".
Inlägg #35: Postat: 2003-04-29 18:34:00
nix2
Men din önska om ett kravlöst samhälle är både naiv och utopisk.
Vi kommer ju alltid att ställa krav på varandra, frågan är nu vilka krav som är önskvärda och varför.
Inlägg #36: Postat: 2003-04-29 18:36:00
Biff
Kvinnor känner sig missgynnade i samhället, och männen känner sig missgynnade utanför samhället. Om jag tolkar det rätt. Synd att den feministiska debatten är politisk och bara handlar om polis.
Inlägg #37: Postat: 2003-04-29 19:18:00
nix2
Självklart är feminismen politisk. Det kan man bara inte sopa under mattan. Det har ju tagits fram lagar och åtgärder baserade på feminismens skeva synsätt om vilken grupp i samhället som enligt feminismen "bär skulden". Nu handlar det om att övertyga allmänheten om att denna grupp förtjänar straffas kollektivt, såsom man gjort mot judarna i nazityskland.
Inlägg #38: Postat: 2003-04-29 20:28:00
Tvärflöjt
"Vi är väl ändå vuxna människor som tillsammans debatterar för att försöka lösa ett problem." Så sant.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...