Inlägg #1: Postat: 2003-04-29 14:11:00
|
Erik Sam |
Jag tror nämligen den sexuella makten är viktig i att förklara mängder av de orättvisor som visar sig i andra maktrelationer plus att den är en viktig delförklaring till den frustande frustration och ilska som feminismen möts av i sådana här forum.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-29 14:11:00
|
Erik Sam |
Män väljer och kvinnor väljs på krogen och andra ställen, det betyder att den kulturella normen är att om tycke uppstår ska mannen gå fram till kvinnan och försöka få till någonting som ska charma henne. Hennes uppgift är sedan att bejaka eller avvisa inviten. Det här mönstret suger och missgynnar alla –män som kvinnor.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-29 14:12:00
|
Erik Sam |
Hur det missgynnar kvinnan: Att vara den som raggar är också att vara den som använder sig av egenskaper som mod, charm, förmåga att klara pressade situationer, humor och fantasi för att nå sitt mål. Att vara den som blir raggad på är att vara den som till största delen använder sig av sitt utseende, sitt sätt att skratta, sina ögons lyster och sitt sätt att klä sig för att nå sitt mål. Nina Björk skriver att kvinnan är kropp och mannen är kultur. Såvitt jag ser underhålls den uppdelningen här.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-29 14:12:00
|
Erik Sam |
De män som klarar kraven i den här könsmaktsordningen som den sexuella makten innebär är de som har de klassiska manliga normattribut som krävs, självförtroende, styrka, ålder. Det faktum att de flesta förhållanden är konstruerade så att mannen är äldre och kvinnan är yngre hör nog till detta.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-29 14:12:00
|
Erik Sam |
Att sedan en man som har blivit vald på de kriterierna har dessa attribut i större utsträckning än den kvinna han lever med vald på andra kriterier gör ju att den dumma orättvisa idiotiska kulturella normen propagerar vidare ut i ett antal familjeval som ytterligare missgynnar kvinnan.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-29 14:12:00
|
Erik Sam |
Är mannen äldre och uppfattas som duktigare av den kvinna han är tillsammans med så är det inte så långt tankehopp att hon blir den som stannar hemma, att hennes karriär är den som får gå på halvfart. Att Sveriges regering inte översvämmas av vilt knullande klamydiatjejjer är kanske inte det följdriktiga resultatet av kvinnors sexuella makt- snarare kanske det är så att män med pondus översvämar maktens boningar som en följd av densamma?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-29 14:13:00
|
Erik Sam |
Alla vill bli älskade, därför sliter kvinnor för att uppfylla normen. Att vara vackra, smala, storbröstade och allt annat som vi män kan tänkas vilja ha. En strävan som inte särskilt hjälper kvinnor fram i kampen om makten på andra områden. Män vill också bli älskade, vad måste vi göra för att bli det? Vi måste vara framgångsrika, duktiga, och givetvis vackra men det är ofta sekundärt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-29 14:13:00
|
Erik Sam |
Det räcker för mig att gå till mig själv för att inse dels att de perioder i mitt liv där det går bra för mig och jag visar mig vara skicklig på det jag gör samvarierar med mitt flicktycke och dels att en stor del av min strävan att vara bra i idrott, ha mycket muskler, att få hög lön och fint statusjobb, att vara rolig och vältalig handlar om att jag någonstans långt inne hoppas att det ska göra det lättare för mig att få en flickvän.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-29 14:13:00
|
Erik Sam |
Båda strävandena, mäns som kvinnors, är sorgliga i sin normbundenhet men männens strävan hjälper dem i kampen om makten på andra områden, kvinnors inte.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-29 14:13:00
|
Erik Sam |
Här kommer vi dock över till varför systemet missgynnar män också: Lika psykiskt påfrestande och frustrerande som det är för kvinnor med normen om den vackra kvinnan, lika påfrestande är det för mannen med normen om den starke, duglige mannen.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-29 14:14:00
|
Erik Sam |
För varje kvinna med ångest över sitt utseende finns en man med ångest över sin blyghet eller ångest över sin oförmåga att konversera lätt med det motsatta könet. Och sticker jag ut hakan tror jag mannens ångest är större i genomsnitt, en försvinnande liten del kvinnor får aldrig något ragg eller någon komplimang på krogen. De flesta män som själva inte vågar ta kontakt kommer, stannar och går hem ensamma.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-29 14:14:00
|
Erik Sam |
Till normen hör att en man som raggar på många olika och misslyckas under en och samma kväll är patetisk medan en kvinna som blir raggad på av många olika bara är vacker och fantastisk. Plus att hon, trots att alla bara vill bli älskade, kan kosta på sig att tala om männen i förnedrande ordalag som dreglande och fullanågot de ofta är i första rummet för att våga sig fram överhuvudtaget.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-29 14:14:00
|
Erik Sam |
Den som vill något utsätter sig mycket mer än den som är kritisk och måste låta sig övertalas. Jag vet iallafall vilken roll som verkar vara den mest gynnande och vilken som verkar vara den mest missgynnade i den ekvationen. Alla män vågar inte ragga, alla kvinnor måste inte hålla raggande män stången med piska och stol i händerna men den här bilden finns i huvudet på alla. Och den förstör. Män vågar inte försöka.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-29 14:14:00
|
Erik Sam |
Frustrationen och ilskan många män ger utlopp för här kommer nog också ifrån den sexulla maktens återverknigar. Få män känner att de har någon påtaglig makt över människor kvinnor eller män i sitt yrkesliv, ännu färre på ett relativt ungdomligt ställe som sourze. Många män känner sig dock underlägsna och utlämnade till den kvinliga sexuella makten.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-29 14:15:00
|
Erik Sam |
Många män sparar och lägger på hög förnedrande kommentarer de fått när de försökt blotta sig och jämför det med det faktumet att de själva i de flesta fall aldrig har varit med om att en kvinna har kommit fram till dem och försökt inleda en konversation, bjuda på en drink eller be om ett telefonnr.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-29 14:15:00
|
Erik Sam |
Män har svårt att ta till sig det feministiska budskapet och jag tror att mycket handlar om hur det presenteras. I en feministisk värld borde orättvisorna inte finnas, varken den orättvisan att kvinnor har lägre lön än män eller att män tar livet av sig i större utsträckning än kvinnor, varken den orättvisan att kvinnor inte hittas i ledande positioner i samhället eller att män har lägre livslängd än kvinnor.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-29 14:15:00
|
Erik Sam |
I en feministisk värld borde varken den orättvisan att kvinnor inte lär sig ta för sig i skolan eller att män inte lyckas lika bra i skolan som män finnas. Och på den sexuella marknade ska inte ett kön raggas och ett kön ragga utan alla ska leta tillsammans, och det ska vara exakt lika troligt att en man skrattar smickrande åt en kvinnas skämt som att en kvinna bjuds på en drink av en man, och tvärtom.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-04-29 14:15:00
|
Erik Sam |
Det svåra är att våra normer kanske måste ändras, män kanske måste läras att se till annat än utseende, kvinnor att se till annat än kompetens –inget av det känns som det som i sig enbart definierar oss och vårt människovärde.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-04-29 14:25:00
|
Tvärflöjt |
Intressant läsning. Du borde kanske ha skrivit en egen artikel/krönika? Då skulle du nog nå ut till fler än här...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-04-29 14:28:00
|
Kalle G |
Synd att det inte går att betygsätta kommentarer. Du får 5 stjärnor av mig i alla fall. Särskilt det där om att spara förnedrande kommentarer...
|
|