Inlägg #1: Postat: 2003-04-29 13:47:00
|
Tvivlaren |
Det undrar jag med. Sedan går det stick i stäv med att "den bäst kvalificerade" ska få jobbet vid kvotering - Då borde ju fler kvinnor få bättre jobb eller hur? Och så är ju inte fallet om man granskar VD posterna...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-29 13:47:00
|
Per H |
Vilka har skyllt betygsfrågan på "systemet"? Ingen som diskuterar här iallafall.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-29 13:53:00
|
Biff |
Och vilka har inte beskyllt arbetssystemet samhället? Det är ju byggt av män. Självklart är det också anpassat till män.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-29 14:19:00
|
Jones |
skyll på systemet om ni vill, men skolsystemet ändras ju inte för att anpassas mer till killar, så varför skulle då enligt din logik arbetslivet göra det?
Och ifall du inte var medveten om det så rekryteras inte vd:s från skolor på betygsgrund, utan efter hur attraktiv man är i arbetslivet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-29 16:09:00
|
Yanni |
Per H: Jo då. På nåt annat ställe, men vad spelar det för roll? Om man inte diskuterat det här finns det inte eller? I skolan premieras man inte om man "tar för sig" vilket man gör i arbetslivet, så det blir ju en konstig omställning, särskilt för flickorna då.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-29 16:41:00
|
Kalle G |
Yanni, det var jag som tog upp frågan. Jag har inte skyllt på "systemet" eller något annat, för jag VET inte varför killar får lägre betyg. Jag reagerar bara på att många klagar på att det är snett att pojkar får så mycket mer av skolans resurser lärarnas tid, speciallärare mm, samtidigt som de blundar för skolans resultat, att flickor klarar sig bättre än pojkar.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-29 17:02:00
|
nix2 |
Yanni: vem som säger att flickor inte tar för sig, förutom ni feminister? Visst tar också flickorna sig, men framgångar i livet beror inte bara på att man "tar för sig". Det gäller både att våga och att vara kompetent i sitt yrkesval. T.ex. har inte alla samma talang eller samma fallenhet för mekanik eller affärsliv även bland pojkar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-29 17:04:00
|
nix2 |
Jag upprepar för att det blev fel:
Yanni: vem som säger att flickor inte tar för sig, förutom ni feminister? Visst tar också flickorna för sig, men framgångar i livet beror inte bara på att man "tar för sig". Det gäller både att våga och att vara kompetent i sitt yrkesval. T.ex. har inte alla samma talang eller samma fallenhet för mekanik eller affärsliv även bland pojkar.
|
|