Tyck synd om mig, jag är tjej!

Inlägg #1: Postat: 2003-04-29 11:15:00
daniel.
Men om båda är lika kvalificerade för jobbet så kan man ju vända på frågan: varför ska han välja Hans istället för Eva?
Inlägg #2: Postat: 2003-04-29 12:14:00
pUs
Inga människor är identiska. Låt oss utgå ifrån att Karl faktiskt besitter tillräckligt med vetskap om vad som är bäst för hans företag, för att kunna välja den bäst lämpade. Oavsett kön. För det måste ju vara målet. Eller?
Inlägg #3: Postat: 2003-04-29 12:15:00
Jolin
Det vet jag faktiskt inte. Om de nu var lika kvalificerade, och det rådde brist på kvinnor på arbetsplatsen så skulle jag väl inte direkt klandra honom för att han valde Eva, med tanke på att vissa studier visat att det är bra med jämn könsfördelning. Men om jag var Karl så skulle jag väl välja den jag ansåg bäst lämpad helt enkelt. Det där med att två sökande har EXAKT samma kvalifikationer tror jag inte inträffar så ofta.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-29 12:49:00
vafan
Om du var Karl för din hatt skulle du välja den med störst bröst, alternativt den med exakt samma kvalifikationer.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-29 13:35:00
Yanni
Man väljer väl den som verkar stämma bäst in som person bland de övriga på företaget.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-29 18:18:00
Urquhart
Yannai: Precis, man kan inte ta en vilken asocial mupp som helst.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-30 11:31:00
Anna Li
Med stor sannolikhet skull Karlom han inte var särskilt medveten i könsrollsfrågor välja den andre mannen, helt enkelt eftersom de troligen skulle prata mer samma språk och Karl därför skulle känna att han nog "platsade" lite bättre. Med stor sannolihet skulle Karl välja den andre mannen även om han hade lite sämre kvalifikationer, för formella meriter är inte så viktigt jämfört med den känsla som man inger sin blivande arbetsgivare.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-30 11:56:00
Erik
Ett företag är i normalfallet en fristående privat association. När jag som ägare eller chef inom en sådan organisation står inför ett anställningsval förbehåller jag mig rätten att välja vem jag vill. Väljer jag en fullständingt inkompetent person ansvarar jag endast inför eventuella delägare, inte staten eller allmänheten. Det är mitt företag. Tja, så borde det vara iaf. Men nu lever vi ju inte i den mest perfekta av världar precis.
Inlägg #9: Postat: 2003-05-04 04:38:00
Katta
De övriga anställda, kunder el. klienter, banker eller andra som har fodringar dem ansvarar du inte för alls??? I de bästa av världar skulle du aldrig ha ett företag ;
Laddar...