Inlägg #1: Postat: 2003-04-29 00:15:00
|
Biff |
Man ska inte fråga vems fel det är, utan varför det är som det är.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-29 00:21:00
|
q |
marko: Word! Man ska inte vara dålig förlorare och klandra andra för sin egen inkompetens.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-29 00:44:00
|
q |
marko: Du glömde förresten att kvinnor ljuger mer och saknar all form av lojalitet: Kvinnor brukar ju inte vilja ingå i manliga maktstrukturer där man håller varandra om ryggen, då är det väl inte så konstigt att de lämnas utanför? Har jag rätt eller fel?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-29 09:13:00
|
Fred Flintstone |
q och marko: Skriv till infoarkeologi.nu, jag tror dom skulle bli fantastiskt glada över att upptäcka att det fortfarande finns grottmänniskor mitt i vårt upplysta sverige. Förklara era åsikter, ni skulle bli utställda på Naturhistoriska muséet direkt!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-29 10:19:00
|
marko |
Wow, jag har alltså en alternativ karriär - känns tryggt men jag gillar inte trygghet. Jag har inte uttryckt några åsikter dock - bara konstaterat faktum.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-29 11:00:00
|
Tvärflöjt |
marko: Okej, så du har konstaterat i ditt tycke ett faktum. Vad jag då vill fråga dig är 1: anser du att det ska vara så som du beskrev och 2: vilket är skälet till att det är så?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-29 11:07:00
|
Tvivlaren |
Jag förstår att det finns feminister säger jag bara. Fan vad ni förstör för oss som försöker ifrågasätta feminismen på ett seriöst och konstruktivt sätt!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-29 11:19:00
|
marko |
flöjt: 1. "ska vara" - nej, det ska inte vara på ett visst sätt, men samtidigt ser jag inte att det är ett problem så länge alla ges samma möjligheter vilket jag anser att alla har. 2. att kvinnor är fega, inte tar risker, väljer fel utbildningar och satsar på fel saker, dvs familj istället för karriär. Varför de gör så i sin tur, får du nog fråga dem. Men "felet" ligger hos dem själva.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-29 12:13:00
|
Tvärflöjt svar på 8 |
Tillåt mig spekulera kring varför då kvinnor fattar alla dessa "korkade" val. Därför att de från den dag de föds får lära sig att bete sig på ett visst sätt. De får lära sig att med deras kön följer vissa egenskaper, andra inte. Och framförallt, den roll de fostras till skiljer sig väsentligt från mannens. För att kommentera 1, så är det i mitt tycke det tydligaste exemplet på att alla inte har samma förutsättningar. I övrigt så kan man också ifrågasätta varför familj måste vara ett "korkat" val.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-29 12:47:00
|
marko |
Jag säger inte att familj är ett korkat val - men om man vill ha politisk och ekonomisk makt, som enligt feminismen mannen har, är det korkat att satsa på makten över familjen, eller hur? Två saker feminister inte kan begripa: 1. Det finns inga gratis luncher - vill du har ngt får du jobba för det. 2. Man kan inte få allt - det är *antingen* en superkarriär eller ett harmoniskt familjeliv. Inte båda.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-29 13:09:00
|
Yanni |
Svar 10. Och det är just det jag tycker att man ska försöka ändra på. Om varken män eller kvinnor tvingades välja mellan familj och karriär utan kunde få båda, hur trevligt vore inte det? Går att lösa med kortare arbetstider. Men för en sådan förändring krävs en otroligt stor vilja från både män och kvinnor. Och inte minst från politikerhåll.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-29 13:50:00
|
Tvärflöjt svar på 10 |
1: Visst måste man jobba för det man vill ha, men varför måste vissa arbeta hårdare än andra för att få samma sak? 2: Varför måste kvinnor välja mellan politisk/ekonomisk makt och familj, när inte män behöver det? Och kvinnor "satsar" inte på familjen, de uppfostras till att prioritera familjen.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-29 14:02:00
|
Biff |
På 1: Om män och kvinnor behöver arbeta olika hårt är det ingen som vet. Det är ju rätt subjektivt vad man tycker att arbeta hårt är. 2: Någon av dem måste ju prioritera familjen och eftersom kvinnan är gravid, blir det väl kvinnans uppgift även efter förlossningen. Men det går ju att ändra på.
|
|