Staternas smutsiga byk

Inlägg #1: Postat: 2003-04-26 11:10:00
kee
Rosa Parks. hette hon. tanten på bussen.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-26 13:07:00
Ap
Både Amistad och Född den fjärde Juli blev ju kritikerrosade och fick massvis med oscars. Black Hawk Down är en annan film som kritiserar och blev hyllad.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-26 13:40:00
Helena
Man får heller inte glömma statskuppen i Chile där USA var en drivande kraft. Chile förvandlades från en demokrati till en militärdiktatur och tusentals människor torterades och "försvann" under många år efteråt. Man blir verkligen förbannad.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-26 13:46:00
Erik Lindgren
Registret över vad USA gjort, är precis lika långt som vilken annan stormakts, och inget speciellt att höja ögonbrynen åt. Att man sedan talar om demokrati är väl ungefär lika uppfriskande som när israeliterna sitter och talar om Förintelsen. Den som är utan synd kastar första stenen, så slipper vi tumult överhuvudtaget.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-26 14:03:00
flemens
Landet är ju byggt på brott mot mänskligheten. Jag anser dock att USA kommit ganska långt som nation. Men det har tagit, och tar, onödigt lång tid med förändringar. Har för mig att det finns en afroamerikansk organisation som försöker få USA att "erkänna" sina synder i slaverifrågan.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-26 17:22:00
Michael Ståhlberg
Rosa Parks gjorde nåt bra, men jag är ändå motståndare till 1964 års
amerikanska medborgarrättslag.

Länk: grandtimes.com

Grejen är att man måste skilja på offentlig, skattefinansierade institutioner som bussbolag och privata som restauranger. Vilket inte nämnda lag gör.

I alla fall om man är klassiskt liberal 1800-talsliberal, som jag.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-26 17:52:00
Li
Så typiskt svenskt att alltid fokusera på att andra länder måste göra upp med sin historia. Hur ser det ut i vårt eget land? I sverige finns det ingen obligatorisk undervisning om vad vi gjort mot vår egen ursprungsbefolkning och vill man veta något om Sveriges roll i andra världskriget är man tvungen att söka sig till utländska källor. Kankse borde börja med att sopa rent framför egen dörr?!!
Inlägg #8: Postat: 2003-04-26 21:38:00
Rationell
Jag vet inte riktigt vad Klinga menar att USA skulle göra i denna fråga. Symboliska ursäkter och offentliga avståndstaganden har vi väl haft. Att hålla på med ekonomisk kompensation till svarta idag för något som hände för så länge sedan verkar fel.
Inlägg #9: Postat: 2003-04-27 01:04:00
Mike
1. Slaveriet var inte unikt för USA. Träldom har som bekant förekommit även i “Sverige”. Statarsystemet var ju en mild form av slaveri som pågick ända in på 50 talet om jag inte minns fel.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-27 13:00:00
Mikael Larsson
Jag som är född på 70talet undrar vilket förflutet jag skall göra upp med?Hitler,Stalin,Karl XII eller slaveriet vilket är jag mest skyldig till?Förövrigt så var slaveriet mycket utbrett bland de "svarta" själva;de sålde sina egna "bröder" till oss "dumma vita".Hört talas om "no-go-white-area"?Rasismen finns åt "båda hållen" glöm inte det.
Laddar...