Den aktiva demokratins fiende nr 1

Inlägg #1: Postat: 2003-04-25 18:05:00
Erik Lindgren
Det är din fulla rätt, ja. Men märk väl att din känga kanske inte märks så jävla väl, när du inte röstar. Tro mig, din blankröst svider inte lika hårt som om t ex en röst på SD. Det är svårt att reformera en parlamentarisk representativ demokrati, om man vägrar ingå i det parlamentariska.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-25 19:12:00
Stefan
Men att tro på reformen inifrån är att som att krama vatten ur en sten. Systemet idag är självuppräthållande, dvs jag kan antingen rösta för systemet eller inte rösta alls. Då väljer åtminstone jag att inte rösta alls i brist på alternativ. Den lilla kängan blir bara kännbar när flera gör det samtidigt och andelen ickeröstande i valen stiger. Till slut blir det ett problem systemet tvingas konfrontera. Men en långsam känga är det. Att rösta på SD istället? Då skjuter jag mig hellre!
Inlägg #3: Postat: 2003-04-25 19:27:00
ahnberg
Vilket jävla skavsår! Erik föredrar alltså att SD kommer in i riksdagen. Reformer åt vilket håll är det du ligger och önskerunkar till egentligen erik???
Inlägg #4: Postat: 2003-04-26 00:55:00
Erik Lindgren
S: Ja, ok skit i då. Saken är fortfarande den att jag tror inte prostesten har någon stor verkan, men det är som sagt vad jag tror. Tror gör man som bekant i kyrkan, och huruvida det funkar eller ej. är ytterst tveksamt. Du får hoppas helt enkelt. Kom bara ihåg att politik behöver inte handla om att ge folkflertalet vad dom vill ha, oavsett om landet kallar sig demokrati. Så om det är skitsamma vad du röstar på, kommer det antagligen att vara skitsamma om du röstar.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-26 00:59:00
Erik Lindgren
a: Jahg vill ju självklart inte att SD ska få något att säga till om. Men faktum är att något sådant skulle verka som en väckarklocka al grande. Inget parti vill bli kännetecknat som "dom som SD håller med", och detta skulle tvinga fram profilering. Samtliga partier blir nämligen vettskrämda när de får medhåll av SD. De måste ju tänka på propagandan, ytan och väljarantalet, tre politiska gudar som man kan offra allt för.
Laddar...