|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-25 17:55:00
|
|
Mike |
Javisst är det kul med historieomskrivning!? Kampanjen mot Irak går under det oficiella namnet "Iraqi freedom". Det var KOMBINATIONEN SaddamWMD som skulle elimineras som ett hot mot Irakier och omvärlden. Förekomsten av WMD var FNs enda problem med Irak. FN skiter ju i diktatorer och förtryck. Så tyngdpunkten på WMD var för att försöka få FN med på noterna.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-25 19:23:00
|
|
Stefan |
Men Bush vänder kappan efter hur vinden vrider sig i ökensanden. Det basunerades ut med emfas hur farlig Saddam var för stabiliteten och världsfreden genom sitt innehav av MFV, och att man därför måste gå in med krigsmakt. Nu när det inte hittas MFV men det ropas fortfarande flitigt på varg! står det bara ett Irakiskt folk kvar och undrar när USA ska dra åt skogen så att de kan bygga sitt land igen. Men USA verkar inte ha intresse av att låta Irakierna bygga sin demokrati själva.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-25 19:28:00
|
|
Stefan |
Istället för att säga "visst, vi hade fettofel med omfattningen av MFV-grejen" så pekar USA finger åt alla möjliga håll att vapnen har flyttats utanför Irak, för tanken verkar inte ha slagit Bush & co. att dom kanske förstördes under FNs arbete. Låt då FN gå in igen och göra sitt jobb, låt Irakierna bygga sin demokrati som dom vill, och skicka hem vapenskramlet till USA och UK igen. Saddam är borta, inga MFV, regimen föll, mission accomplished?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-25 20:21:00
|
|
Mike |
Det allvarligaste misstaget USA kan göra just nu är att säga “mission accomplished” och åka hem. Att lämna ett instabilt Irak utan att fixa en ordnad övergång till demokrati vore ett fruktansvärt svek mot Irakierna. Ett av USAs största synder tidigare är att de tenderat ägna sig för mycket åt blixt-aktioner och för lite åt nation building.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-25 20:22:00
|
|
Mike |
Vidare, om Saddam inte hadde några MFV måste han ju vara totalt suicidal eftersom han då kunnat visa detta och suttit kvar i sina palats. Och det var ju isåfall inte bara USA han lurade utan även FN, Blix och hela världen. Det troligaste är att de kommer att finna ett begränsat antal MFV när de får de Irakiska vetenskpasmännen och partibossarna att lossa på tungobanden.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-26 01:21:00
|
|
Stefan |
USA kan gott samla sitt pick och pack och låta sin ockupationsstyrka ersättas av FN-trupper som garanterar stabilitet. Så kan de som jobbar på oljeministeriet få komma in på sin arbetsplats igen och Irakierna själva avgöra vilka som ska vara ministrar. Dessutom är det först när USA lämnar landet som det verkligen kan börja uppskattas hur många civila och soldater som dödades eftersom USA "don´t do bodycounts".
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-26 01:25:00
|
|
Stefan |
Och om Saddam verkligen velat hålla sig fast vid makten så länge som möjligt är det väl mer troligt än ditt scenario att han skulle använt varenda gnutta MFV han hade/kunde. Om nu vapnen var gömda hade han ju faktiskt hela två veckor på sig att plocka fram dem mellan tillbakadragandet av inspektörerna och USAs anfall. Nä, betydligt sannolikare att de inte finns längre. USA jagar spöken, och skrämmer sig själva.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-26 01:31:00
|
|
Stefan |
Och inte blir saken bättre av att USA inte lyckades prestera ett enda trovärdigt bevis före attacken för att Irak skulle ha några MFV. Däremot har flera av bevisen visat sig vara rena svamlerier och bl a en gammal kopierad uppsats minns du den förresten?. USA har ropat på varg så länge och så ofta att ingen lyssnar längre, utom de allra mest troende.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-26 01:58:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Inte orkat läsa/analysera era svar för trött & onykter, men vad jag vill uppnå är att visa att man kan
älska USA mer än Sverige, vara sanslöst högervriden plus kritisk till Irakäventyret. Gör det mig totalt unik? Hoppas inte.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-26 12:52:00
|
|
helen |
ja, du verkar ju totalt högervriden. stackarn!!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-26 12:59:00
|
|
helen |
vad är det som är så fantastiskt med USA då? att dem har dödsstraff, att dem inte vill ta ansvar för sina utsläpp tänker på kyoto-avtalet, eller att dem leker envåldshärskare över världen? en amerikansk president kan ju tydligen styra världen hur han vill. men visst älska USA du, det gör inte jag.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-27 00:30:00
|
|
Mike |
helen: Det heter inte "dem" det heter "de" elller "dom" i talspråk. Och när USA eller FN hittar MFV och 100 Irakiska vetenskapsmän berättar om Saddams MFV-program kommer Stefan att säga att bevisen planterats dit av USA och vetenskapsmännen mutats. Så varför bry sig? Saddam är borta och det räcker för mig.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-27 11:40:00
|
|
Stefan |
Mike - Det spelar mycket stor roll för trovärdighten för eventuella framtida aktioner och USAs roll i den globala politiken om FN eller USA hittar MFV. Speciellt som USA motsätter sig att FN ska få återuppta sina inspektioner. Jag kommer inte att lita ett skit på USA om de hittar MFV, men jag kommer att lita 100 på om FN-observatörer gör detsamma. För mig räcker det verkligen inte bara med att Saddam är borta. USA börjar bli ett minst lika stort problem som Saddam, men på annat sätt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-27 21:14:00
|
|
Fredrik Larsson |
Mike: Du verkar tro att det bara är för USA att sitta kvar med alla soldater och anordna demokratiska val? Det finns ingen demokratisk tradition i Irak, så det kommer inte fungera titta på Afghanistan. Dessutom kan demokrati inte införas ovanifrån, bara underifrån LÄS Thomas Paine: Människans rättigheter av folket.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-27 21:21:00
|
|
Fredrik Larsson |
Forts. Du verkar tro att Saddam är värre än USA? Nja, kan vara men skillnaden är inte så stor. Saddam mördade folk, men höll ordning vilket ju inte USA gör... anarki tar betydligt fler liv än Saddam. För att ytterligare göra det tydligt att USA menar illa, har Pentagon varit tydlig nog att vilja ha en illa omtyckt svindlare som Iraks nye "ledare", vilket ju knappast komemr leda till politisk stabilitet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-27 21:23:00
|
|
Fredrik Larsson |
Forts. Ytterligare en fundering är ju vad USA skulle tycka om resultatet av ett Irakiskt val? Skulle inte Shia muslimerna i södra Irak ca 15 av Iraks 25 miljoner invånare som har mycket nära band till Iran, rösta fram en fundamentalistisk regim tror du?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-27 21:24:00
|
|
Fredrik Larsson |
Forts. Angående om ett amerikanskt fynd av MFV vore trovärdigt, tycker jag du ska studera inledningen av Vietnamkriget Mike... CIA planterade en båt med sprängämnen och började skjuta, filmade det hela och basunerade ut att de var attackerade och att de onda vietnameserna nog behövde tuktas lite...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-04-27 21:28:00
|
|
Fredrik Larsson |
Ps. Angående Mikes inlägg kring helens grammatik tycker jag det är bara är småaktigt och patetiskt. Fast har man inga bra argument så har man inte... Visserligen håller jag med om att hennes inlägg var kraftigt ogenomtänkt eftersom alla länder kan svartmålas bara man vill och tar sig tid...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-04-27 21:31:00
|
|
Fredrik Larsson |
Michael Ståhlberg: Är det verkligen värt platsen i tidningen att lägga ut en länk och ställa en av de mest tydliga frågorna av idag utan ens en ny vinkling? Dessutom bör väl en text vara mer än bara en länk med en kort beskrivning...
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-04-28 19:32:00
|
|
Stefan |
Fredrik - Är med dig på samtliga punkter utom en! Anarki är inte liktydigt med ett tillstånd av kaos. Anarki är en fritt organiserad samhällsstruktur utan central och hierarkisk maktstyrning. Plundring och skövling är resultatet av avsaknad av samhällsorganisation. Kaos och anarki är inte synonymer. Bara som en parentes alltså...
|
| |