|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-23 17:08:00
|
|
MB forts |
Vad gäller aborter håller jag absolut med om att båda parter ska ha lika inflytande över beslutet - vill någon att barnet ska få leva, ska det få det! Däremot måste det självklart finnas en tidsgräns - man kan ju inte tillåtas att godtyckligt döda andra individer bara för att de inte är önskade.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-23 17:09:00
|
|
MB forts |
För att kommentera själva graviditeten känner jag mig inte alls utesluten, jag är i högsta grad delaktig. Däremot måste man acceptera att mannen och kvinnan inte får samma upplevelse av graviditeten.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-23 17:11:00
|
|
MB forts |
För mig är det en abstrakt tanke enda till de sista månaderna då jag också kan känna barnet röra på sig. För gumman finns en direkt fysisk kontakt väldigt tidigt - hon påverkas av barnet och barnet påverkas av henne. Detta gör att mamman har ett "försprång" även efter födseln.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-23 17:12:00
|
|
MB forts |
Jag måste lära känna barnet från scratch, medan mamman redan känner det; barnet känner igen mammans puls och doft eller vad det nu är, medan jag måste förtjäna barnets tillit.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-23 17:14:00
|
|
MB forts |
Amning tycker jag är en självklarhet: varför gå över ån efter vatten? Dessutom innebär det rent praktiska och fysikaliska fördelar för både barn och föräldrar jämför att gå upp och värma mjölk mitt i natten med att bröstamma i sömnen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-23 17:16:00
|
|
MB forts |
Detta sammantaget gör att jag tycker att mamman är lämpligare som hemmavarande förälder den första tiden. Jag har och kommer att ta ut föräldraledighet, men nej, inte hälften. Skälet är delvis ekonomiskt - eftersom jag är äldre än mamman tjänar jag mer, vilket gör att vi förlorar orimligt mycket pengar på mitt hemmavarande. Dessutom vill min fru gärna ha ledigheten själv.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-23 17:17:00
|
|
Josefine |
japps. vad kan jag säga? annat än *glad gubbe* Fint att det funkar för er! O att vi har olika åsikter om amning vet vi ju redan, så vi kanske skall undvika den diskussionen nu. Grattis till tillökningen!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-23 17:18:00
|
|
MB forts |
Jag inser att det får karriärmässiga konsekvenser om det nästan alltid är kvinnorna som är hemma med barnen, men alla problem går tyvärr inte att lösa utan att nya, större, problem uppstår.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-23 17:27:00
|
|
Michael Bärlin |
Tack!
|
| |