Inlägg #1: Postat: 2003-04-23 17:24:00
|
Ingrid O Losell |
Det var en stor lättnad, Josefine Alvunger! ... för jag hoppades verkligen på att få över någon förnuftig person på min sida ... men jag menar egentligen att alla vuxna om inte annat så av ren självbevarelsedrift borde bemöta de unga med en smula tolerans - de som en dag kanske måste torka oss i stjärten ...! ...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-23 17:40:00
|
Josefine Alvunger |
Exakt! Vi måste ha en otrolig respekt för de unga som höjer sin röst, och berättar hur det är. Vi må vara äldre, kanske klokare, men vi vet faktiskt inte hur det är. Nedlåtande kommentarer mot de som är yngre, el en ovilja att ta dem på allvar gör mig så förbannad. Nu har vi ju en kille här som berättar hur han upplever skolan, det är ju fantastiskt. Den kunskapen värderar jag många ggr högre än vad rektorn säger.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-23 18:05:00
|
Ingrid O Losell |
Jag önskar att du, Josefine Alvunger, som är en lysande skribent!! - ville belysa hur vi behandlar barn/undom över en större textyta. Våld och orättvisor mot både små och stora barn gör mej gråtfärdig och fruktansvärt rädd.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-23 20:20:00
|
Rationell |
Ladies, får jag vara med i pusskalaset? - det verkar så mysigt!! Jag tyckte faktiskt också att texten var rätt kul :.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-23 20:27:00
|
Rationell |
Men nu ska jag återgå till min paradroll, Elake Gubben. Som 35-årig småbarnsfarsa tycker jag mig ändå minnas att det kändes bättre som 13-åring att få relevant mothugg än okritiska klappar på huvudet för att man vågade höja rösten. Jag kan väl gå med på att jag kanske borde gett Simon lite beröm också, men jag vidhåller att jag hade rätt i sak i min kritik.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-23 20:30:00
|
Rationell |
Jag har mött åtskilliga 13-åringar som är betydligt bättre på att analysera problem och föreslå lämpliga åtgärder. Och som dessutom inte "serverar" lika många käftsmällar. Jag reserverar lejonparten av min otroliga respekt för unga för den kategorin.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-23 20:54:00
|
Ingrid O Losell |
Puss på dej, Rationell!! ;o Det är ju såna som du som för in liv och gnista i dialogerna!! ... men det gör absolut inte dom som bara strör stinkande, elaka tillmälen på måfå ... Men relevant mothugg är det bästa som finns för att få en bra debatt. Jag tror t.o.m. att RELEVANT MOTHUGG är ett av de medel som kan råda bot mot skolleda... Det ställer förstås vissa krav på ordförråden om man vill slippa bli kallad böghora, tönt, idiot osv.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-30 01:24:00
|
Daniel |
Alla människor som kallar sig kommunister är idioter, oavsett om de hysteriskt fönekar Stalin eller ej. Enda hoppet är väl att en 13-åring kanske växer ifrån det.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-06-24 16:48:00
|
Ingrid O Losell |
Tack för kommentaren!
|
|