Tretton år och grymt förbannad

Inlägg #1: Postat: 2003-04-21 01:15:00
Urban
Om du är kommunist och anti-byråkrati borde du nog byta ideologi. Det de forna kommuniststaterna i öst var ökända för var en omfattande statlig byråkrati. Du får gärna ta makten från Skolverket och ge den tillbaka till elever och föräldrar. Men exakt hur hade du tänkt ”demokratisera” skolan?
Inlägg #2: Postat: 2003-04-21 04:41:00
Gnurf
Angående skolmaten så borde respekt snarare visas mot de som svälter. De skulle nog gärna äta den mat du klassifierar som otjänlig.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-21 08:50:00
Liselotte Lindgren.
Återigen ska vi gå hukande genom livet och inte ha rätt att säga ifrån för att det finns folk som har det sämre. Exakt hur hjälper det ett svältande barn i afrika att jag klämmer i mig vedervärdigt äcklig blodkorv? Alla vet att majoriteten tycker att t ex blodkorv är äckligt och ÄNDÅ serverar de det.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-21 08:50:00
forts
Det är bara ett bevis på vad skolan är: en icke fungerade verksamhet där de äldre bestämmer. Man tycker ju att skolan, där så många unga går, också borde influeras av ungdomen men inte då. De maler på, år ut och år in, och ingen bryr sig. För det är eleverna det är fel på när var femte inte får godkänt i grundämnena.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-21 08:51:00
forts.
Skolan kommer nog alltid vara såhär, barn som går dit mer eller mindre ofrivilligt och tvingar in saker som kommer försvinna fortare än de kan säga rast och de kommer få fortsätta äta samma äckliga mat medan lärarna går till mcdonalds. jag, som skattebetalare, skulle väldigt gärna bli respekterad av de som styr och ställer för jag tycker inte mina pengar går till något vettigt.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-21 11:30:00
Urquhart
Det vi skattebetalare får lägga ut för skolmaten är en piss i Nilen. Jag skulle gärna lägga några öre extra för att kidsen skulle slippa käka McDonalds varje dag för att över huvud taget få i sig nån slags näring. Skolmaten var rutten på min tid och är knappst bättre nu.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-21 13:38:00
På tvären
Men ni har ju överlevt i alla fall. Skolan borde enbart vara för att lära eleverna fakta och inte för att göda dom med mat eller indoktrinerar med politiskt trams.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-21 19:27:00
Liselotte Lindgren
På tvären: skolmaten är bara ett exempel, det visar tydligt hur skolan fungerar, vissa saker gör man bara för att det SKA vara så. Skolan finns för att lära eleverna fakta, verkligen. Eller.. Lära tillfälligt då, finns ju ingen risk att man får lära för livet. Nejdå, till nästa prov räcker. Då ser det bra ut utåt. Jag tycker skolan ska vara så mycket mer än en faktamatning. Man börjar i skolan när man är sju och går där under hela sin uppväxt. Skolan uppfostrar en.
Inlägg #9: Postat: 2003-04-21 20:55:00
På tvären
Skolans främsta uppgift är att lära ut fakta. Huvudansvaret för elevernas uppfostra ligger hos sina föräldrar.
Det krävs också ansträngning av eleverna för att kunna lära sig. Lärarna är inga övermänniskor med magiska krafter som kan stoppa kunskap in i elevernas huvud om dom själva inte är intresserade eller inte har förmåga att fatta vissa saker. Visst, skolan är inte perfekt, men det är inte bara lärarnas fel. Jag är inte lärare, men jag tycker synd om dom.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-23 22:28:00
simon lundström
Det är pga att pengarna fördelas fel vi får äta slavmat.Alla vet att ingen äter det.Men mat-tanterna är de enda som håller sitt hopp uppe med kommenteraren "det är iaf bättre nu än förr".
Ser många som verkligen gör bort sig bland kommentarerna här.Förväntar sig att man inte skall vara förbannad när 7 år av studerande endast lett till slav artande PRAO arbeten?
Inlägg #11: Postat: 2003-04-23 23:07:00
På tvären
Och hur bra tror du man lär sig om man bara får äta mat med uselt kaloriinnehåll? Alla vettiga större företag håller med matsal för sina anställda, eftersom de vet att det inte blir så mycket gjort utan mat i magen. varför skulle skolan vara annorlunda?
Inlägg #12: Postat: 2003-04-24 15:43:00
simon lundström
Man måste kombinera nyttighet och godhet...om de verkligen ville och hade som syfte vilja ge oss nyttig och endast nyttig mat hade de gett oss fiber kakor resten av året
Laddar...