Tretton år och grymt förbannad

Inlägg #1: Postat: 2003-04-20 21:35:00
Läraren...
Man lär sig inte saker för att nån auktoritär lärare står och säger "såhär och såhgär är det", det skall man upptäcka själv med hjälp av läraren.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-21 11:27:00
Urquhart
Nu menade jag givetvis inte att man skulle ha någon preussisk genral som lärare. Eleverna ska dock ha respekt för sina lärare och inse att de är unga och har mycket att lära. Många ungdomar idag tror att de redan är fullärda vid 15.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-21 11:29:00
Rationell
Problemet med dessa galenskaper är ju att vänstern vill tvinga *alla* att ha barnen i samma skola. *Jag* vill inte att mina barn ska hamna i en skola där några tokstollar tror att det är demokrati att låta omogna barnungar bestämma, och att det är "auktoritärt" när läraren förmedlar grundläggande fakta i ett bra tempo och ställer krav på att ungarna kan dem. Diskussion och kritiskt tänkande är också viktigt men det förutsätter vissa grundkunskaper.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-21 11:32:00
Rationell
Och Läraren, jag har haft mycket kontakt med blivande och nybakade lärare och blir lika full i skratt varje gång. Det är enorma brister i ämneskunskaper men i gengäld en massa tjafs om "pedagogik" i det oändliga penna, papper, kunskaper och logisk framställning räcker och - ännu värre - om att "lära barnen lära sig". Vilka floskler! Inte konstigt att det knappt går att genomföra högskoleutbildningar i t.ex. matte längre med världens dyraste och dummaste skola.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-21 12:37:00
Donken
Rationell - det är inte vidare rationellt att hävda att pedagogik är ett ämne som inte kan utvecklas.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-21 14:26:00
Rationell
Nej, det har jag väl inte hävdat heller. Men kriteriet på att pedagogiken utvecklas är att nivån på studenterna stiger; nu sjunker den. Kanske tyder det på att av dessa tre - 1 ämneskunskaper hos läraren, 2 en miljö där studenter pluggar hårt, 3 metodik -är 1 och 2 viktigast. Ett konkret exempel: är det vettigt att lägga miljoner på att alla elever ska ha en dator att lattja med, istället för att höja lärarlönerna rejält?
Laddar...