Inlägg #1: Postat: 2003-04-20 23:37:00
|
marie |
Världen vore så mycket enklare om man kunde se den i svartvitt, alla skulle följa alla lagar och det skulle vara ett perfekt system...? Civil olydnad har länge varit en hörnsten i en äkta demokrati, det skiljer det något från ett krig som strider mot folkrätten.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-23 09:22:00
|
klas |
marie: tycker du verkligen att det är lämpligt att företrädare för ett politiskt parti ägnar sig åt civil olydnad? de är ju med och stiftar lagarna. Varför ska nån respektera de lagar de lyckas få igenom om de inte följer lagar som andra får igenom?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-23 21:33:00
|
marie |
Ja, jag tycker faktiskt det är lämpligt, civil olydnad tycker jag som sagt är ett viktigt inslag i en fungerande demokrati. Klart jag kan se problematiken men jag tycker generellt sett att det är bra att politiker agerar på gräsrotsnivå.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-24 16:10:00
|
klas |
tja, gör du det så gör du det. Själv tycker jag att det är befängt att politiker går ut och uppmanar folk att bryta mot lagen. Däremot tycker jag att civilt motstånd har vissa poänger inte minkterrorister och annat slödder utan folk som tar straff och agiterar i domstorl
|
|