|
Inlägg #21: Postat: 2003-04-21 23:36:00
|
|
Andreas |
Svar 1: Du kan börja med att söka i Libris efter empirisk forskning med genusperspektiv. Om du läser samtliga dessa, får du ägna hela ditt liv. Svar 2 & 3: Det är varken särskilt vetenskapligt eller objektivt att försöka basera en argumentation på en terminologi och metod som hämtats från två olika discipliner, utan att visa förståelse för dessas olikheter.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-04-21 23:38:00
|
|
Andreas |
Svar 4, 5 osv.: Att först rikta kritik mot att saxa hej vilt för att underbygga de egna värderingarna, och i nästa andetag göra precis detsamma, tyder dock på en viss känsla för humor. Svar 10: Inom såväl litteraturvetenskap, genusvetenskap, sociologi, historia som inom andra samhällsvetenskapliga och humanistiska forskningsfält studeras både populärlitteratur och tidskriftsartiklar, som utgångspunkt och material för vidare forskning. Visste du inte det?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-04-22 00:43:00
|
|
marcus P |
Men snälla Andreas, det vet du väl att den enda vetenskap som räknas är biologi?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-04-22 01:25:00
|
|
Andreas |
Nu slog du spiken på kärnfrågan, igen, Marcus. Frågan är bara om det går att bevisa.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-04-22 09:07:00
|
|
Josefine Alvunger |
Nu råkar jag ju läsa genusvetenskap i Lund o har därför full koll på dess kurslitteratur, dvs har läst varenda bokstav förutom när jag varit lite lat.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-04-22 09:07:00
|
|
forts |
Du JoeHill får nog underbygga din argumentation en aning, för jag är "smärtsamt" medveten om att det inte handlar om skönlitteratur. En delkurs handlade om "kvinnor i kulturen" varpå två el tre skönlitterära böcker ingick. Det kan vara där du sett dem. Vidare, ditt "forskningsresultat" som du drar upp har jag sett förut. Du kan ju roa dig med att läsa "En riktig kvinna" Sara Arrhenius, 1999 s 46. Liten billig pocket, bara 60 kr, den kan du väl plöja o återkomma sedan?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-04-22 12:36:00
|
|
JoeHill |
Jag har läst "en riktig kvinna". Och jag kan rekommendera den till alla som vill ha sig ett gått skratt. Dessutom är Sara Arrhenius inkonsekvent när hon hänvisar till biologiska forskningsresultat i denna bok. I ena stycket förkastar hon djurförsök som talar emot hennes sak, eftersom det är just djurförsök. Och i nästa stycke hänvisar hon till djurförsök som styrker hennes sak. Minst sagt förvirrande.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-04-22 12:43:00
|
|
JoeHill |
Dessutom, vad får er att tro att jag endast läser naturvetenskaplig litteratur? Jag har studerat både humanistiska och sammhällsvetenskapliga ämnen med stor behållning. Jag har dock kommit fram till att naturvetenskapen är nog den disiplin som ligger närmast den "objektiva sanningen", i alla fall i genusfrågan.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-04-22 12:44:00
|
|
JoeHill |
Ang. mitt saxande så så tycker jag det är kul. Humor? Ja kanske det. :
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-04-22 15:46:00
|
|
nix2 |
Självklart går bilogi att bevisa. Däremot är feministiska ståndpunkter främst baserade på romaner skrivna av manshatare författare som haft en taskig barndom med bara trasiga leksaker och vill nu hämnas på det dom tror vara ett manligt samhälle. Feminismen har bara skapat problem både för män och kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-04-22 18:09:00
|
|
Josefine |
ok Joehill, respekt, du har naturligtvis full rätt att såga arrhenius bok, jag gillade den o tycker den har många poänger. Var motsägelsen m djurförsök det enda som du störde dig på? Det utgör ju en liten del av boken, o framförallt inte det kapitel som jag hänvisade dig till... allt i en bok faller ju inte av en motsägelse, jag menar vi köpte ju Freud, fast han helt uppenbart knåpade ihop elektra lite på måfå...
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-04-22 18:11:00
|
|
Josefine |
jag håller med dig ? djurförsök o kopplingar till djur bör hållas långt utanför diskussiner om genus, kön o jämställdhet.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-04-22 18:15:00
|
|
Josefine |
o som svar på ditt första inlägg,. jag vet inte varifrån du fått det? empiriska undersökningar tillhör majoriteten av de böcker jag läser. O jag brukar ytterst sällan referera till skönlitteratur, liksom litt. överhuvudtaget, eftersom man inte kan förutsätta att folk här har läst en enda bokstav av det jag läst. En del har väl läst Skugge på sin höjd. Men hur många plöjer Butler, Foucault, Laquer, Lacan, Yuval-Davies, Cockburn, Hall, hooks, Woodward mfl.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-04-22 18:26:00
|
|
JoeHill |
Jag köper inte Freud. Han har personifirat dålig vetenskaplig forskning.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-04-22 21:21:00
|
|
JoeHill |
Anledningen till att folk brukar ge referenser till sina påståeenden är just av anledningen att man inte kan förutsätta att folk har läst en enda bokstav av det den som kommer med påståendet har läst. Så om du vill nå ut till folk så skulle jag tro att det vore bättre att i alla fall referera lite.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-04-22 22:09:00
|
|
Josefine Alvunger |
I mina uppsatser refererar jag flitigt. Här på sourze är jag dock skribent o levererar krönikor. Är någon intresserad av genusvetenskap kan de ju som du kolla upp kurslitt, el internationella sekr. för genusforskn. O var finns mina källor? Det går inte att peka ut en person, en teoretiker. Men jag är ju postmodernist/strukturalist o färgas alltså i mitt tänkade av det.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-04-22 22:10:00
|
|
Josefine |
Mitt intresseområde ligger mest inom Cultural studies. Ledsen, jag märkte aldrig att du el nån annan här var intresserade av att föra ett vidare teoretiskt resonemang. o brukar "folk" ge referenser här på sourze? Jag har då sällan stött på några referenser här, det mesta är "det vet väl alla att feminister tycker så" subjektiva gissningar så man nästan dånar... Så tycker jag slutligen inte att den enda sanna kunskapen är den som finns i böcker.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-04-22 23:02:00
|
|
Biff |
Vad är egentligen postmodernist?!?
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-04-23 09:32:00
|
|
JoeHill |
Vad är egentligen feminism?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-04-23 09:42:00
|
|
JoeHill |
JA: Är inte de två sista meningarna i ditt svar 37 en motsägelse? Eller är det bara DU som sitter på den "enda sanna kunskapen" som inte står i bäcker? Och alla andra som uttalar sig kommer med subbjektiva gissningar?
|
| |