|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-17 14:30:00
|
|
Zainab AL-Sharifi |
Till att börja med, det var inga snabba och korta frågor, men jag försöker svara kort.
1. Jag vet ju inte vad du brukar höra, men mitt svar är att jag tror på Gud och är övertygad om att slöjan är Guds önskan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-17 14:36:00
|
|
Zainab AL-Sharifi |
2.Jo, jag är irakisk från början. Det kan jag aldrig komma ifrån, med mina religiösa värderingar mm.Men jag trivs ändå bra i Sverige. Jag tycker som svenskar i vissa fall, men som irakierna inte gillar kanske.Det beror på vad det är.Det var faktiskt svårt att förklara kort.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-17 14:39:00
|
|
Zainab AL-Sharifi |
Ja, jag var med när folk demonstrerade för Palestina. Och nu sist för Irak.Innan dess var jag inte så insatt i politk; jag är 22 år.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-17 14:42:00
|
|
Zainab AL-Sharifi |
Är du nöjd med mina svar? Jag bryr mig inte så mycket om du inte gillar dem, men du ska respektera dem i alla fall.Du får gärna diskutera mina texter, d.v.s innehållet, men inte mitt utseende och klädstil.Det är inte därför jag skriver på Sourze.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-17 22:11:00
|
|
Justus |
Men din klädstil är ju resultatet av ett medvetet val. Du framtonar på ett speciellt sätt. Det måste du ju vara medveten om. Funderar du över hur svenskar uppfattar dig?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-17 22:13:00
|
|
Justus |
Du skriver att du är svensk i din helhet. Du skriver att du tror att det är Guds vilja att du har huvudduk. Nu skulle knappast svenskar säga att Gud har velat att man ska klä sig si eller så. Hur tror du att svenskar uppfattar dig?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-17 22:15:00
|
|
Justus |
Efter andra världskriget återvände de norrmän och danskar som varit flyktingar i Sverige till sina hemländer, trots att levnadsförhållandena förstås var sämre där än i Sverige. Varför planerar inte du att återvända hem när nu Saddam har fallit?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-17 22:17:00
|
|
Justus |
Under perioden ca 1850 - ca 1920 utvandrade en stor mängd svenskar. Många återvände dock hem igen. De som varit i USA tog med sin tekniska kunskaper och annat som troligen bidrog väldigt mycket till att Sverige utvecklades så snabbt. Varför vill du inte återvända hem och hjälpa till att utveckla ditt land, nu när du kan?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-18 12:11:00
|
|
Yanni |
Justus: Jag tror det är en av de frågor många kommer att ställa sig framöver. Varför åker irakier inte "hem" och hjälper till att bygga upp sitt land? Tror inte särskilt många kommer att göra det. Det har det bättre här. Många är rotade, andra är födda här. Sen kan de ju känna sig som irakier i själen, men inte hjälper det särskilt inte...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-18 12:15:00
|
|
Liss |
Gud har "sagt" mycket . Tror du på allt Zainab? Det är nog bara att acceptera att de flesta svenskar inte gör det, och har svårt att ta någon på allvar som tror att Gud har sagt att kvinnor ska klä sig i slöja. Om du tror på sagor i ena fallet kanske du gör det i andra frågor också.
|
| |