|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-16 14:34:00
|
|
Magdalena |
Att säga att man "tvingar på" kvinnor en graviditet är faktiskt rätt så löjlig. Ingen har väl tvingat dem att bli gravida? Vet inte kvinnor att man kan bli med barn när man har sex? Och du kan ju inte säga att man tvingar på dem en graviditet som redan existerar. Och jag har erfarenhet av en graviditet och också av en ofrivilligt barnlös släkting och hennes stora sorg över det. Måste fråga om du har erfarenhet av att vara gravid? Är den positiv i så fall? Det låter inte så på dig
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-16 14:38:00
|
|
Jenny K |
Nej, alla erfarenheter av graviditet är inte positiva. Tyvärr är det lite tabu att tala om det varför vissa människor tenderar att vara helt oförstående inför aborter. Men naturligtvis kan man ibland bli gravid av misstag. Är det en nyhet? Spruckna kondomer och övergrepp är vanliga orsaker.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-16 15:39:00
|
|
Mike |
Aborter pga av övergrepp är en mycket liten andel av totala antalet aborter. Att kondom inte är 100 säkert preventivmedel vet alla om. Man kan antingen kombinera med andra preventivmedel eller ta konsekvensen av sina handlingar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-16 16:00:00
|
|
Jenny K |
Nej kondom är inte 100 säkert. Inte heller p-piller heller. Du menar att om kvinnor inte vill bli gravida ska de inte ha sex? Jo, så resonerar man i vissa länder. Det funkar dock inte. Kvinnor kommer alltid ha sex och göra abort i de fall de blev ofrivilligt gravida. Sen kan man bestämma sig för om man vill att aborterna ska ske i säkra sterila miljöer eller inte.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-16 16:06:00
|
|
klas |
Det spelar väl ingen roll om orsaken till graviditeten är övergrepp eller inte. En graviditet medför att en kvinna måste ge av sin hälsa och sin kropp för att barnet ska leva. Vill hon inte göra det så är det hennes ensak, jag tycker det är fel att tvinga människor att ge, det ska vara hennes val.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-16 16:06:00
|
|
JoeHill |
Säkra för vem? Inte för fostret i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-16 16:16:00
|
|
Mike |
Svar 4, Vad jag menar är att man ska ta konsekvenserna av sina handlingar, inget annat. Inget populärt koncept, det är jag medveten om.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-16 16:21:00
|
|
Jenny K |
På vilket sätt tar mna inte konsekvenserna av sina handlingar när man gör abort?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-16 16:33:00
|
|
Mike |
Den normala "konsekvensen" av en befrukting är en graviditet och ett barn. Innan man har sex bör man känna till detta.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-16 16:35:00
|
|
Jenny K |
De flesta känner nog till att befruktning brukar leda till barn? Menar du att om man inte vill ha barn ska man inte ha sex eftersom inget preventivmedel är 100-igt?
Att det alltså bara är då man vill ha barn man ska ha sex?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-16 16:50:00
|
|
Mike |
Just det, om man inte vill ta risken får man avstå från vaginalt samlag. Men med t.ex. kondom kombinerat med pessar och p-skum blir väl risken nästan noll. Sen finns ju petting, oralsex, etc. Hur många aborter sker föresten pga av att befruktning skett trots ordentligt skydd?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-16 16:54:00
|
|
Jenny K |
Med tanke på att p-piller är den vanligaste preventivmetoden bland kvinnor i Sverige och risken för graviditet är 1 då man äter dem kan du ju räkna ut att det blir några tusen kvinnor per år. Sex bara då man vill ha barn? Jo, du kanske kan bli nästa påve? Han börjar bli rätt skröplig har jag sett. Liksom hans idéer varit i många år.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-16 17:02:00
|
|
Gnurf |
Jenny K > Du missar poängen som om du läste vartannat ord. Det var en sänkning av abortgränsen som det argumenterades för, inte ett förbud.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-16 17:03:00
|
|
JoeHill |
Visste ni att p-piller kan blir nästan verkningslösa i kombination med antibiotika?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-16 17:10:00
|
|
Jenny K |
Gnurf: Jo, jag läste det. Och jag tycker att Herr MS verkar lite okunnig om graviditeter. En graviditet i åttonde veckan är i själva verket en sex veckors graviditet man räknar från senaste mensen första dag vilket är två veckor innan man blir befruktad. Ska man alltså bara ha ca tre veckor på sig att bestämma sig? Det blir lätt lite panikartat & medverkar troligen till fler aborter då kvinnor som tillslut kommit fram till att de ville fullfölja graviditeten bestämmer sig för abort i all hast.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-16 17:13:00
|
|
Biff |
Vad är anledningen till tidssänkningen? Att fostret får ont? Att det börjar likna en människa? Låter som konstiga argument...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-16 17:22:00
|
|
Mike |
Svar 12, Påven anser att man inte ens ska använda p-medel. För övrigt blir inte ideer skröpliga. Anser du att "älska din nästa" är omodernt också? Varför skulle inte ett ofött barn kunna vara din nästa? VAGINALT SAMLAG bara då man vill TA RISKEN skriver jag. Sluta misstolka medvetet. Man kan själv påverka hur stor risken ska vara.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-04-16 17:25:00
|
|
Jenny K |
Det finns gamla idéer som funkar fortfarande och andra som inte gör det. Det här är en av dem som inte gör det. Och aldrig har gjort. Varför vill ni som förespråkar restriktivare abortlagstiftning aldrig se till fakta? Och se vad som faktiskt händer när man skär i aborträtten? Är era 10 Guds Bud viktigare än kvinnors faktiska liv? Sänkt abortgräns ger inte färre aborter - varför vill ni inte kännas vid det?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-04-16 17:35:00
|
|
Mike |
Menar du kvinnors liv eller kvinnors bekvämlighet? Ingen, inte ens påven, är helt emot abort av medicinska skäl. Jag är inte för en ändring av lagen som inte har någon förankring i folks rättsmedvetande. Jag är för en etisk moralisk debatt där allas rättigheter och skyldigheter beaktas. Därefter, eventuellt ändrad lagstiftning.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-04-16 17:43:00
|
|
Jenny K |
Tror du att aborter sker av bekvämlighet? Det blir väldigt svårt att föra en diskussion där medvetendet är så lågt att slarvan som gör abort av bara farten utan att tänka efter ständigt ska stå som exempel på hur kvinnor beter sig. I själva verket är abort ett mycket svårt val för de flesta kvinnor.
|
| |