|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-15 21:02:00
|
|
Björn |
Alla styrs inte riktigt så hårt av könsroller i sin uppväxt. Jag känner inget till om din uppväxt, men jag vet till 100 att enorma skillnader finns. En del kan känna efter och följa sin fria vilja mindre, andra mer vilket om inte annat din pojkvän borde bevisa.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-15 21:06:00
|
|
Björn |
Vi formas i varierande grad även av andra roller än kön, tex etnisk härkomst själv får jag ofta försvara det faktum att jag inte är med i Svenska kyrkan, men aldrig det faktum att jag är ateist, klasstillhörighet "vad märkvärdig du är då som ska plugga vidare som en annan Danderydssnobb" osv forts
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-15 21:10:00
|
|
Björn |
Men vi kommer aldrig ifrån att vi själva alltid VÄLJER hur vi ska vara utifrån våra egna rent fysiska/mentala förutsättningar förstås. Vi kan aldrig bortförklara någonting genom att skylla på "samhället". Visserligen finns samhällets uppförsbackar i våra val, oavsett vilka vi gör, men inte murar. Vi kan alltid göra som vi vill om vi står på oss.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-16 11:19:00
|
|
Josefine A |
Jo.. du talar sanning som så ofta. Men saken är att vissa "val" kan vi bara inte ta. En icke-vit kan inte göra sig vit ok jackson då för att slippa rasismen. och en kvinna kan inte göra sig till man för att slippa underordningen. Det är skillnaden. jag som kvinna har visst handlingsutrymme.. men bara inom ramen för "kvinna".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-16 19:07:00
|
|
Björn |
Det stämmer att de grunder på vilka diskriminering kan föreligga föds vi ofta med, men det innebär ju inte automatiskt att vi för den sakens skull är dömda till underordning. Om du hade prioriterat att sträva efter att bli VD i ett storföretag, statsminister el dyl forts.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-16 19:15:00
|
|
Björn |
hade du då haft sämre möjligheter pga ditt kön? Det är mycket möjligt. Men vet du det? Pga skillnader i uppfostran som du så riktigt påpekat är det ju inte lika många kvinnor som FÖRSÖKER, och ingen har ju testat att vara av båda könen och försöka, så vem kan jämföra?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-16 19:29:00
|
|
Björn |
Att det GÅR att trotsa förväntningar och fördomar och istället gå sin egen väg och tänka själv innebär tyvärr inte att de flesta GÖR det. Hur kan vi veta hur det skulle se ut om alla gjorde det? Med andra ord, jag kan inte bevisa att kvinnans underordning inte finns, men kan vi bevisa att den gör det utöver olika uppfostran?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-16 20:59:00
|
|
Biff |
Det är just detta som inget vet än. Till och med de mest framstående genusforskarna råkar i luven på varandra när frågan dyker upp.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-16 23:54:00
|
|
Björn |
Personligen tror jag att könsförtryck, liksom etniskt förtryck och förtryck pga sexuell läggning finns i vissa delar av samhället, men inte i andra. I visssa delar av samhället finns alla förtryck, i några få inget av dem, i de allra flesta något av dem. Undrar om det kanske är bättre att peka på rena sakfrågor istället för tendenser? Tendenser är ju inte så enhetliga som man kanske kan tro.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-17 12:04:00
|
|
Biff |
Själv tror jag inte att könsförtryck existerar. Med det menar jag att människor egentligen bara förtrycker de som är svagare, och i vår värld råkar det vara kvinnorna. Och andra sidan så tycker jag att skillnaden mellan män och kvinnor bara är negativ i yrkeslivet, det är man ska lägga ner kraft.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-17 12:07:00
|
|
Biff |
Vissa feminister är så radikala. De ska förändra allt! Varför inte bara lära döttrar att ta för sig lite mer, istället för att tvinga på pojkar klänningar och dockor?
|
| |