|
Inlägg #21: Postat: 2003-04-17 15:57:00
|
|
Eleonor |
Av Michaels resonemang får man lätt uppfattningen att tillstånd till abort vid 18:e veckan är vanligt förekommande och ges ut lättvindigt. Jag antar att det föregås av en process, ofta mycket smärtsam för den gravida kvinnan. Abort vid 18:e veckan bör vara till för "absoluta nödfall", exempelvis en missbrukande kvinna som inte kommit till läkare eller ens upptäckt sin graviditet i tid.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-04-19 15:37:00
|
|
Elsa |
Abort efter v 18 är supersvårt att få. De hundratalet fall du hänvisade till i Sverige är med stor sannolikhet väl genomtänkta av Socialstyrelsen. Barn som föds i v 22 _kan_ överleva. En födsel i v 22 var för 50 år sedan ett missfall. Vår fina sjukvårdsteknik har tagit oss som gisslan. Endast aborter före v 8 som du föreslår känns skakigt. En oönskad graviditet kanske upptäcks först i 6-7 veckan och med tanke på att det är några veckors väntetid så
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-04-20 00:33:00
|
|
Malice |
En fråga som jag aldrig fått något bra svar på: varför anses det vara att "spela Gud" att döda abortera men inte att föda liv till världen? I en filosofisk mening är det senare värre. Finns man inte, kan man inte lida. Man kan ju inte önska sig själv ofödd, när ens föräldrar spelar Gud och satt en till världen. Finns man inte, vet man det inte och lider inte. Vad är, i värsta fall, några timmars självdöd, om d nu e sant, låter som Ulf Ekman-propaganda, mot kanske ett helt livs lidanden?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-04-20 10:14:00
|
|
lilja |
att föda barn i tonåren är ett val de allra flesta inte har. blir man med barn så är det abort som gäller. personligen ser jag inte ett embryo/foster som ett liv, utan mer som en svulst. detta eftersom jag inte är redo att föda barn. att bli gravid innan 20 är för mig bara en olyckshändelse, en sjukdom, en oönskad konsekvens.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-04-20 12:44:00
|
|
Yanni |
Jag blir alltid misstänksam när män är övertygade abortmotståndare. Det handlar inte ett dugg om fostret tror jag. Det handlar om att kontrollera kvinnors sexliv! Män har alltid velat kontrollera den kvinnliga sexualiteten och varför skulle de plötsligt sluta med det? Detta är en pseudodebatt för nåt helt annat. Tänk också på de tusentals tonårskillar som slipper bli pappor, en roll de definitivt inte skulle klara av.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-04-20 12:57:00
|
|
T |
Jag valde att göra abort och jag har aldrig ångrat mig... Tackar min lyckliga stjärna för att det fanns fri abort och för att jag vid ung ålder var så klok och insiktsfull.
Bekvämlighet? Kanske det. Spelar det nån roll i långa loppet?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-04-20 16:38:00
|
|
mian |
Hur kan man ens överväga att förbjuda abort? Det är väl något av det mest grundläggande valet människan ska få ha; att välja själv. Har man ett barn måste man ju ta hand om det. Vare sig man vill eller inte. Bättre att göra sig av med det innan om man inte tror sig kunna ta hand om det.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-04-20 22:40:00
|
|
Ingela |
Jag har det jobbigt för jag är vänster i de flesta frågor utom abort. Fattar inte att människor kan se så lättvändigt på livet.Som svensk kvinna har man ju också tillgång till preventivmedel, har lätt att få kunskaper om sin kropp ägglossning osv och kan säg nej till sex när vi vill.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-04-20 22:42:00
|
|
Ingela |
Varför måste svenska kvinnor göra flest aborter i EU, svenska tonårsflickor göra flest aborter i Norden av 1000 svenska tonårsflickor gör 26 abort på ett år, i Danmark är det 12. Men det är klart, när vuxna svenska kvinnor och män inte har vett att skydda sig, varför skulle tonåringar ha vett att göra det.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-04-21 00:59:00
|
|
Tvärflöjt |
Jag tycker att det är intressant att se ett mera "måttfullt" inlägg som detta i abortdebatten. Istället för att åter börja mala totalförbud eller totalfrihet så kommer ett förslag på att sänka gränsen, samt goda argument för detta. Vill bara klaga på angreppen av abortförespråkare, försök att hålla Dig till argument och fakta. Huruvida dem är kräk eller förespråkare av dittan och dattan är irrelevant och ett billigt knep för att svartmåla meningsmotståndare.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-04-22 01:24:00
|
|
FINLAND |
Förjävla patetiska kommentarer som vanligt! Men svensken är ju hjärntvättad även i denna fråga. Här kommer en utmärkt artikel Ståhlbergs som ifrågasätter abort-GRÄNSEN inte rätten i stort, och genast svarar dessa vänsterfolk och feminister med "Goddag yxskaft!". IQ noll. U suck...
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-04-22 01:28:00
|
|
FINLAND |
HYCKLARE! Hur fan kan man använda samma argument för att degradera det ofödda barnets värde, som man använder för att försvara vad gäller tex medvetslösa, gravt dementa, förståndshandikappade etc.vilket >90 här gör?? Alltså deras rätt till liv, jmf med fostret. U suck.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-04-24 16:00:00
|
|
AnnaP |
Antar att du är en ensam kille som sitter och underhåller dig själv när du kollar på Alf Svensson. Du är patetisk...faktisk.. du ger andra som är höger ett dåligt namn. Det bästa är dock att din typ av åsikter kommer att försvinna mer och mer skall du stå kvar och hålla fanan högt?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-04-25 22:29:00
|
|
Jag |
I Sverige är aborten mer än fri, det verkar som om alla gravida kvinnor som inte uppvisar "alla rätt" fast partner sedan helst ett par år, fullbordad utbildning, fast jobb osv rådes både av vänner bekanta och sjukvården att göra abort. Sjukt, alla svenska kvinnor kan om de är psykiskt normala ta hand om ett barn. Bättre chanser än de flesta kvinnor i värden vare sig utbildning, partner osv eller ej.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-04-27 19:04:00
|
|
Michael Ståhlberg |
|
| |